Humor er kanskje ikke det første man tenker på når vi snakker om den sveitsiske urindustrien, men heller ikke urverdenen er fri for en «klassens klovn». Spesielt IWC har gjort seg bemerket med tidvis humoristiske innslag i sine «Engineered for men»-reklamer, samt det freidige banneret «Welcome to Zürich – a pretty little suburb of Schaffhausen», på flyplassen i Zürich».
Kanskje er det noe i drikkevannet i kantonen Schaffhausen, for den siste tiden har «naboen» H. Moser & Cie. gjort seg bemerket med sine småfrekke stikk mot smartklokke-sirkuset, som preger store deler av urbransjen. Mange tilhengere av mekaniske ur frydet seg nok over presentasjonen av deres «Original Smart Watch» før Baselworld i fjor.
Denne uken ble det imidlertid klart at det ikke skulle stoppe der, for i går introduserte det Neuhausen-baserte merket sin nye H. Moser & Cie. Swiss Alp Watch – et tydelig stikk til både Apple og smartklokker generelt.
ANNONSE
I følge CEO Edouard Meylan, markerer lanseringen merkets tydelige ståsted som en produsent som utelukkende sverger til tradisjonell mekanisk klokkekunst. Det trekkes også paralleller til Quartzkrisen, hvor mange produsenter valgte en opportunistisk kortsiktig tilnærming, som senere skulle vise seg å være fatale valg. «The Swiss Alp Watch is symbolic. It represents our resilience, our ferocious desire to fight for our values and traditions. It embodies everything we believe in», forklarer Meylan.
H. Moser & Cie. Swiss Alp Watch har en urkasse som er så tydelig inspirert av Apple Watch, at Meylan trolig bør ha selskapets jurister på hurtiganrop de neste ukene. Konkret dreier seg om en 38,2 x 44 mm urkasee i hvitt gull, som er utstyrt med safirkrystall i både front og baklokk.
Modellen har fått en elegant urskive med merkets karakteristiske «fumé»-finish, hvor uttrykket er umiskjennelig Moser. På innsiden av den Apple Watch-inspirerte kassen, sitter et manuelt opptrekkbart in-house kaliber HMC 324. Verket tikker med en frekvens på 18.000 vph, og har en gangreserve på 4 dager. Det frittstående H. Moser & Cie., er et merke som ypper med de mest prestisjetunge i bransjen, og dette gjenspeiles også i det høye finishnivået. Rent funksjonsmessig snakker vi timer og minutter, sekunder på underskive, og indikator for gangreserve.
Swiss Alp Watch leveres på en skinnrem i kudu-lær (dette så også på fjorårets «Funky Blue»), og modellen blir kun tilgjengelig i 50 eksemplarer. Prisen er oppgitt til 24.900 amerikanske dollar. Med andre ord et godt stykke over selv den heftigste Apple Watch, men vi er vel ikke akkurat i tvil om hvilken av de to vi foretrekker.
Mer informasjon om H. Moser & Cie. er tilgjengelig på h-moser.com.
ANNONSE