Leses nå
H. Moser & Cie. lanserer «Swiss Icons Watch»

H. Moser & Cie. lanserer «Swiss Icons Watch»

Det er neppe noen overdrivelse å si at H. Moser & Cie. er urindustriens mest lekne high-end-merke. En god dose humor har de seneste årene blitt en stor del av merkets identitet – se bare på deres «Swiss Alp Watch» (et spark til Apple Watch), og fjorårets klokke av sveitsiske ost (et spark til fleksible regler rundt «Swiss Made»-begrepet). Den nye «Swiss Icons Watch» tar det hele et stort skritt lengre.

«Swiss Icons Watch» er en Frankenstein-aktig kreasjon, og en «homage til autentisk urmakeri». Aldri før har en klokke fått meg nærmere å le ut høyt (her jeg sitter alene i rommet). Og aldri før har det blitt sparket hardere oppover mot urverdenens «etablerte» giganter. I realiteten er det imidlertid snakk om klokke-satire på sitt beste. En sylskarp kritikk av bransjens mangel på innovasjon og fornyelse, samt bruk av kjipe markedsføringstriks. Moser slipper samtidig en liten film, hvor det hele oppsummeres på høyst underholdende vis: Moser slapp også en tilhørende film, som av uviss årsak nå har blitt fjernet. Mon tro om noen av «de store» følte seg «butthurt», og sendte advokat-korpset i Mosers retning?

Mosers CEO, Edouard Meylan, har følgende å si i pressemeldingen:


ANNONSE


Many brands, even historical ones, create and produce nothing but substitute substance with artificial hype to stay relevant. Reinforcing their efforts with prestigious events and paying ambassadors who have no links to watchmaking; these tactics are just artifice that serve as smoke and mirrors. It’s all about who has the longest history, the most famous celebrity ambassador, or influencer with the most followers. Their efforts are in vain, the essential lies elsewhere: with the product.

We should show our creativity and we should refocus on the product. We need to come back down to earth, roll up our sleeves and create unique ideas. This is the only way that we can make Swiss Made great again.

Rent konkret byr «Swiss Icons Watch» på en komisk og absurd miks av designelementer fra en rekke kjente klokkemodeller. Selv ser jeg både IWC (logo), Panerai (kronebeskytteren og numeraler), Rolex (bezel-insert), Audemars Piguet (kasse og bezel), Hublot (skruer), Breguet (visere), og Girard-Perregaux (lenke og tourbillon-broen) – kanskje er det enda flere(?). Samtidig byr klokken på Mosers særegne fumé urskive (selv om stripene nok er inspirert av Patek Philippe), og er drevet Mosers in-house-produserte kaliber HMC 804. Ja, denne «tulle-klokken» har faktisk blitt utstyrt med et heftig tourbillon-verk.

H. Moser & Cie. «Swiss Icons Watch» er produsert i kun ett unikt eksemplar, og vil auksjoneres bort etter urmessen SIHH førstkommende uke. Overskuddet fra salget vil bli donert til Fondation pour la Culture Horlogère Suisse (Foundation for Swiss Watchmaking Culture).

 


ANNONSE