«Klokker og biler» har blitt en typisk klisjé, men er ikke desto mindre sann. Her matches fokuset design, indre mekanikk og teknologi, men klokker og biler har også en lang historie relatert til tidtaking og racing. Derfor er det kanskje ikke så rart av Halda nå er å finne hos den eksklusive bilforhandleren Autoxo på Høvik, utenfor Oslo.
Svenske Halda har også en lang historie – med røtter som strekker seg helt tilbake til 1887. Merket var opprinnelig forbundet med produksjonen av lommeur, men ble senere (direkte eller indirekte) involvert i alt fra girbokser og systemer for firhjulstrekk (Haldex AB), til takstametere, skrivemaskiner, og fiskeutstyr (ABU-Garcia AB). Sistnevnte er en kuriositet for klokkeinteresserte, for «ABU» står faktisk for «AB Urfabriken».
I 2009 bestemte svenske Mikael Sandström seg for å gi nytt liv til merket, ved å satse på et nytt modulært urkonsept under det tradisjonsrike Halda-navnet. Sandström er kanskje best kjent som en av grunnleggerne av Sjöö Sandström, som fortsatt lever i beste velgående under nye eiere. I følge Sandström er Halda merket han alltid har ønsket å lage. For de som er kjent med Sjöö Sandström sin historie, ser man kanskje en link fra modellen Chronolink UTC, som i sin tid kombinerte et mekanisk urverk og en digital modul i samme klokke.
ANNONSE
Det første uret, Halda Space Discovery, ble utviklet i samarbeid med den svenske astronauten Christer Fuglesang, og lansert i 2009. Klokken består av en mekanisk modul (urverk fra Svend Andersen) og en digital modul ( i samarbeid med Bofors), og blir i dag benyttet av flere astronauter tilknyttet NASA og ESA. Faktisk byr den digitale modulen på funksjoner som benyttes aktivt i forbindelse med astronautenes forskning.
For deres seneste modell, Halda Race Pilot, er fokuset rettet tilbake til jorden, og nærmere bestemt racingbanen. Modellen byr på samme modulære konsept som forgjengeren, men byr derimot en mekanisk modul drevet av et Zenith Elite-urverk, og en digital modul spesialtilpasset racing.
Funksjonsmessig byr den digitale modulen blant annet på programmer for flere av verdens racingbaner, kronograf, speedometer, loggbok for tider, måling av g-krefter, og FIA F1-nedtelling. Som tidligere, er modulen utviklet i samarbeid med det svenske industriselskapet Bofors AB. Med denne modulen ønsker Halda å appellere til både profesjonelle og amatør-racere, og merket lager også en spesialutgave av klokken i samarbeid med Nürburgring.
Bruken av det mekaniske Zenith Elite-urverket er på sin side også ganske interessant. Halda er trolig eneste selskap utenfor LVMH (Zenith sine eiere) som i dag benytter et Zenith-urverk, og i følge Sandström ble beslutningen om å levere til Halda tatt på øverste plan i organisasjonen. Ikke verst for et svenskt merke, som produserer omkring 300 ur i året.
Mer informasjon om Halda og Autoxo er tilgjengelig på haldasweden.com og autoxo.no.
ANNONSE