Det sveitsiske klokkemerket med amerikanske aner åpner hos B. Andresen i Moss.
I slutten av januar begynte ryktene å summe om at Hamilton var på vei til det norske markedet. Da Tidssonen tok kontakt ble ryktene bekreftet, og merket avslørte samtidig at det ikke var hovedstadens største forhandlere, som har sikret seg det Swatch Group-eide merket med amerikanske aner.
Denne uken åpner Hamilton hos Urmaker B. Andresen i Moss. Den tradisjonsrike virksomheten ble etablert i 1920, og drives i dag av tredje generasjon Andresen. Som tidligere forhandler av Omega og Breitling har butikken i mange år vært en destinasjon for klokkeinteresserte i Østfold og Oslo-regionen.
Mangeårig ønske
Med ønske om å få på plass et nytt merke gikk tankene raskt til Hamilton, som B. Andresen har fulgt tett gjennom flere år.
– På våre mange ferder til Baselworld har vi alltid hatt et godt øye til Hamilton. Det er et spennende merke med en litt gutteaktig sjarm, som både har kvalitet og interessant historie, sier Ole Petter Andresen, daglig leder for B. Andresen.
ANNONSE
Ifølge Andresen har butikken ønsket å supplere med et merke ikke alle andre har, og har jobbet målrettet med å få Hamilton til Norge i lang tid.
– Det er ingen hemmelighet at flere av de største merkene reposisjonerer seg, med høyere inngangspris og egne brand stores i Oslo. For vårt segment er Hamilton en veldig riktig match, med overkommelige priser og modeller som treffer kundene våre, sier Andresen.
Tidligere i år var han på besøk hos Hamilton i Biel/Bienne, og valgte ut rundt 60 klokker som butikkens startkolleksjon. Denne uken er klokkene på plass i egen «shop-in-shop», og i B. Andresens nettbutikk.
Førstkommende fredag og lørdag (1. – 2. mars) er det dessuten duket for lanseringshelg med utvidet åpningstid, hvor også en representant fra Hamilton i Sveits tar turen til Moss. Detaljene skal kunngjøres på butikkens Facebook-side.
– Mange har nok kviet seg litt for å kjøpe Hamilton fra utlandet tidligere grunnet usikkerhet om noe skulle gå galt. Verkstedet vårt har allerede fått høyeste servicenivå på Hamilton, og vi kan både gjøre service, reparasjoner og tilby et bredt utvalg tilbehør som remmer og lenker, sier Andresen.
Steg for steg
Ifølge Vivian Stauffer, CEO for Hamilton, har merket aldri tidligere vært representert i Norge. Over en Teams-samtale med Tidssonen beskriver han veien videre som en gradvis prosess i flere steg.
– Vi har ingen planer om å dytte ut masse varer i det norske markedet, men vil trå varsomt frem med selektiv distribusjon. I en industri som fortsatt bygger mye på relasjoner og tillit, ønsker vi få en viss magefølelse for markedet før vi eventuelt går videre, sier Stauffer.
Han avviser samtidig at det foreligger noen nærliggende planer om å starte direktesalg på nett – noe søskenmerkene Certina, Tissot og Longines allerede er godt i gang med.
I Norge har nettopp Certina og Tissot vært sterke navn i innstegsklassen, mens Longines og Rado har vært neste skritt på prisstigen. Ifølge Stauffer er det i det lille gapet mellom disse kategoriene at Hamilton etter hører hjemme.
– Hamilton er en del av Swatch Group, og forholdet til de andre produsentene er naturligvis noe koordinert. Vi anser ingen av våre søstermerker som direkte konkurrenter, men mener at vi er differensiert på både pris, produkt og identitet, sier Stauffer.
Amerikanske tradisjoner
Hamilton ble opprinnelig etablert i 1892, som et amerikansk selskap med fabrikk i Lancaster i Pennsylvania. Ikke overraskende har merket spilt en viktig rolle i amerikansk jernbanehistorie, og var leverandør til de amerikanske styrkene i begge verdenskrigene. Blant disse og senere militært utstedte klokker finner vi fundamentet for den populære Khaki Field-kolleksjonen.
På merittlisten til Hamilton står også en rekke innovasjoner. Blant de mest sentrale er verdens første digitale elektriske armbåndsur, Pulsar (1970), og det automatiske kronografverket Chronomatic (1969). Det legendariske urverket ble utviklet i samarbeid med Heuer og Breitling, og regnes i likhet med Seiko, som en av utfordrene i «kronograf-kappløpet» på slutten av 60-tallet, hvor Zenith El Primero trakk det lengste strået.
Samtidig er det nok like mange entusiaster som forbinder Hamilton med kinolerrettet og Hollywood. Ifølge Stauffer er forholdet til amerikansk filmindustri en viktig del av merkets DNA, og bygger på organisk relasjonsbygging gjennom flere tiår.
– Hamilton betaler aldri for eksponering i film, og vi mener at pengesnakk og finanser ofte dreper kreativiteten. Vi betaler ikke 3 millioner dollar for at du skal få se en tilgjort tre sekunders wristshot i den nyeste actionfilmen. For oss handler alt om menneskelige relasjoner, med filmskapere, fagfolk og rekvisitører som har en genuin forståelse for våre produkter, sier Stauffer.
Ifølge ham er samarbeidene med filmproduksjoner basert på gjensidighet, og strekker seg fra enkle utlån av kolleksjonsmodeller til spesialproduserte rekvisitt-klokker på direkte forespørsel.
Sistnevnte var tilfellet for den velkjente «Murph», som opprinnelig ble skapt ene og alene for storfilmen «Interstellar». Interessen for klokken var så stor, at Hamilton til slutt besluttet å lage en produksjonsmodell basert på designet.
I disse dager er Hamilton aktuell med en spesialprodusert rekvisitt i filmen «Dune 2», hvor også to nye klokker inspirert av rekvisitten er lansert. Les hele saken her.
Tro på Norge
De særegne Dune-klokkene vil også bli å finne hos B. Andresen i Moss, og er ifølge Ole Petter Andresen «for litt spesielt interesserte».
– I det norske markedet tror jeg Khaki Field-variantene kan gjøre det veldig bra. Den digitale PSR er også en ikonisk modell som retter seg mot samlere og entusiaster. Men min personlige favoritt er nok Intra-Matic med blå skive og hvite subdials, sier Andresen.
Fra Sveits får Andresens spådommer støtte fra toppsjef Stauffer.
– Trafikken på nettsidene våre tyder på at interessen for særskilt Khaki Field er stor i Norge. Om noen av disse nå finner veien til B. Andresen, så ligger forholdene til rette for en god start i det norske markedet, avslutter Stauffer.
ANNONSE