Leses nå
Intervju: IWC Creative Director Christian Knoop

Intervju: IWC Creative Director Christian Knoop

En prat om jobben, merket og den nye Portugieser-kolleksjonen.

Når vi snakker high-end-klokker, er det vanskelig å komme utenom IWC Schaffhausen. I et historisk perspektiv spiller det sveitsiske merket en viktig rolle i gjenfødelsen av mekaniske ur i kjølvannet av quartzkrisen, og IWC nyter i dag respekt fra både etablerte samlere og vordende entusiaster.

Tidligere i år tok Tidssonen en prat med Christian Knoop, Creative Director hos IWC, for å lære litt mer om både merket og jobben hos en av Sveits’ mest prestisjefylte urprodusenter.

Først av alt, kan du fortelle oss litt om bakgrunnen din og hvordan du endte opp i Schaffhausen?

Det var med en god dose flaks. Jeg har en bakgrunn i industridesign fra Essen i Tyskland (Universität Duisburg-Essen, journ. anm.), og etter det jobbet jeg for et par internasjonale byråer innen produkutvikling, design og konsulentvirksomhet rundt merkevarebygging. På ferden har jeg jobbet med alt fra møbler og lys til forbrukerelektronikk, medisinske produkter, kjøkkenmaskiner … til og med flyinteriør. Nesten «alt» innen design. En dag kom jeg i kontakt med IWC, som var på utkikk etter noen til å lede deres kreative team.


ANNONSE


Christian Knoop, Creative Director hos IWC Schaffhausen. (Foto: Tidssonen)

Hadde du selv noe forhold til klokker før du entret bransjen?

Jeg var ingen samler, men var interessert i klokkedesign. Og jeg har alltid brukt klokker. Faktisk kan jeg ikke huske å ha gått ut utgangsdøren uten en klokke på armen, siden jeg fikk min første klokke da jeg var 6 år gammel. Klokker er et veldig spennende produkt, og får man først smaken mekaniske klokker har man lett for å bli fanget.

På håndleddet: IWC Portugieser Perpetual Calendar. (Foto: Tidssonen)

Hvor lenge har du jobbet hos IWC nå?

6,5 år. Og i år er den sjette IWC-kolleksjonen jeg har jobbet med, og den andre gangen jeg jobber med Portugieser. Og om jeg får si det selv, er klokker på langt nær det mest emosjonelle produktet jeg noensinne har jobbet med. Det finnes knapt et produkt som skaper så mye følelser hos folk enn klokker, både på grunn av klokkene i seg selv, men også på grunn av minnene som mange eiere forbinder med sine ur.

Kan du fortelle litt mer om rollen du og teamet ditt har hos IWC?

Jeg leder et internt team på 15 personer som forvalter alt av det estetiske og de visuelle aspektene rundt merket. Dette omfatter selvsagt design av klokkene, som er selve hjertet i arbeidet vi gjør, men vi designer også innpakning, katalogene, pressemateriale, våre boutiques og displays. Filosofien vår er å holde alt dette arbeidet internt, blant mennesker som virkelig forstår IWC, og som sikrer at det vi gjør er konsistent.

Gjennomført: Årets nye IWC Perpetual Calendar Digital Day-Month. (Foto: Tidssonen)

Så dere gjør altså både det ytre designet av klokkene, men også annet materiell?

Ja, det stemmer, alle visuelle aspekter ved merket. Så dette skiller seg litt fra en del av de andre merkene, som typisk har klokkedesignere, og lar markedsførerne gjøre resten. Teamet mitt jobber naturligvis tett mot markedsføringsavdelingen og de andre avdelingene, og har en slags rolle som både inkubator for nye ideer, men også som et slags servicesenter for de andre avdelingene. Trenger for eksempel markedsføringsavdelingen en brosjyre, så stiller vi selvsagt opp.

Du nevnte at dette er andre gang du jobber med Portugieser-kolleksjonen. I fjor var det Aquatimer-kolleksjonen, og de siste årene har IWC konsentrert seg om å oppdatere én kolleksjon hvert år. Er det en strategi dere kommer til å fortsette med?

Absolutt, men hva vi gjorde i fjor var å erstatte hele kolleksjonen med et helt nytt design. Men det vi ser med Portugiser-kolleksjonen i år, er tredelt. Vi introduserer noen helt nye modeller, vi justerer og oppdaterer noen modeller, og vi introduserer noen spesialmodeller. Så vi kommer nok til å fokusere på kun én kolleksjon per år, men graden av forandringer vi gjør vil variere.

Lett oppdatering: IWC Portugieser Perpetual Calendar. (Foto: Tidssonen)

Jeg har lagt merke til at nå refererer konsekvent til den nye kolleksjonen som «Portugieser», og ikke «Portuguese» som tidligere. Hva er årsaken til det?

Bakgrunnen for dette er rett og slett en juridisk situasjon, hvor vi nå har muligheten til å beskytte «Portugieser» som vårt varemerke. Det viser hvor spesielt og sterkt navnet er, og er årsaken til at vi nå insisterer på å kalle klokkene «Portugieser» på alle språkene vi benytter i vårt materiell.

IWC Portugieser Annual Calendar med midnattsblå urskive. (Foto: Tidssonen)

Har du noen personlige favoritter i den nye Portugieser-kolleksjonen?

Jeg syns den nye Annual Calendar-modellen er en veldig flott klokke, som virkelig passer den moderne kunde. Den er enkel å lese av, enkel å operere, og årskalenderkomplikasjonen er i seg selv veldig praktisk. Jeg vil si den er veldig erketypisk IWC, med sin enkelhet, funksjonalitet og 7-dagers urverk. Den viser akkurat den informasjonen du trenger, og kan betjenes enkelt via kronen uten ekstraknapper for justering.


ANNONSE