Lik Tidssonen.no på Facebook og hold deg oppdatert på siste nytt fra urenes verden!
I kjølvannet av lanseringen av Apple Watch i fjor høst, har smartklokker blitt et av de heteste temaene blant både tech-folket og klokkeinteresserte. Det var derfor med stor spenning Tidssonen var tilstede i Genève tidligere denne uken, for overvære lanseringen av årets store nyhet fra sveitsiske Frederique Constant og datterselskapet Alpina. På scenen i Maison de la Paix stod Frederique Constants grunnleggere, Aletta og Peter Stas, samt CEO for Alpina, Guido Benedini.
SILICON VALLEY MØTER GENÈVE
Horological Smartwatch er ikke en ny klokke, men snarere en slags ny kategori ur. Her kombinerers et tradisjonelt designuttrykk og kjent grunnfunksjonalitet, med sofistikert teknologi som muliggjør to-veis kommunikasjon med iOS og Android-baserte enheter. Teknologien er basert på den eksisterende Motion X-plattformen fra det amerikanske teknologiselskapet Fullpower, som fra før blant annet benyttes av merker som Jawbone og Nike.
Gjennom en joint venture har Frederique Constant og Fullpower etablert selskapet MMT, som vil fokusere eksklusivt på den nye MotionX-drevne Horological Smartwatch-plattformen. Denne vil i første omgang benyttes av Frederique Constant og Alpina, men vil også lisensieres til andre aktører. Peter Stas kunne allerede røpe at én annen aktør fra urbransjen allerede er signert, og flere tradisjonelle urmerker har uttrykt sin interesse. Sannsynligvis vil det dukke opp en overraskelse allerede før Baselworld 19. mars.
Til tross for linken til amerikanske Fullpower, er det for øvrig verdt å merke seg at de nye Horological Smartwatch-modellene vil overholde de nye og strengere kravene til designasjonen «Swiss Made» som snart trer i kraft. Dette dreier seg altså i høy grad om et sveitsisk produkt.
ANNONSE
ANALOG UTSIDE – SMART INNSIDE
Den tradisjonelle analoge visningen er et tydelig hint om at en Horological Smartwatch, ikke går inn i rekken av de heldigitale smartklokker vi har sett flere aktører innen forbrukerelektronikk. Klokken er definitivt smart, men forsøker ikke å overta eller videreføre mobiltelefonens funksjonalitet tilknyttet kommunikasjonstjenester som e-post, sms, sosiale medier eller lignende. I så måte differensierer Horological Smartwatch seg tydelig fra eksisterende smartklokker – det er ganske enkelt snakk om en nye annerledes kategori «smarte klokker».
Så hva byr så Horological Smartwatch-plattformen på? Foreløpig funksjonalitet oppgis å være:
- Synkronisering av tid og dato mot mobiltelefon (spesielt praktisk ved reiser).
- MotionX® aktivitetssporing (skritteller, kaloriteller m.m.).
- Sleeptracker® søvnmonitor (samler inn data vedrørende ditt søvnmønster).
- Søvnsyklus-alarm (gir «riktig» oppvåkning i gunstig søvnstadie).
- «Get-Active»-varslinger (minner deg om å holde deg i aktivitet).
- Adaptiv coaching.
- 2+ års batteritid (her er Horological Smartwatch i en klasse for seg selv).
- MotionX® skylagring backup og gjenopptretting.
Merk også at vi skriver «foreløpig funksjonalitet». Horological Smartwatch kan nemlig motta firmware-oppdateringer «over-the-air» via Bluetooth. Foreløpig er urene quartz-baserte, og med en modulær konstruksjon ligger forholdene til rette for hardware-oppgraderinger i fremtiden dersom dette blir nødvendig.
ÉN APP STYRER ALT
Som bildene av de første Horological Smartwatch-urene viser, er det lite på utsiden som hinter om teknologien som er på innsiden. De smarte funksjonene betjenes via trykk-knappen ytterst på kronen, og vises på den lille tavlen plassert kl. 6. Det krever litt øvelse å kunne lese av dataene intuitivt, men dette fremstår trolig for mange som en liten pris å betale for et helanalogt ytre. Full kontroll oppnår man allikevel enklest ved å benytte Horological Smartwatch-appen, som blir tilgjengelig til både iOS og Android. Det grafiske brukergrensesnittet ser ut til å være både lettfattelige og smidig, og appen støtter for øyeblikket opptil 5 klokker på en enkelt brukerprofil – dataene fra de ulike urene vil automatisk aggregeres mot samme profil.
Verdt å nevne er også det faktum at samme app vil fungere med potensielle ur fra andre produsenter, og denne åpne tilnærmingen reflekterer ønsket om at Horological Smartwatch-plattformen vil bli noe «større» enn bare Frederique Constant og Alpina. For å parafrasere Peter Stas: «Horological Smartwatch er et potensielt paradigmeskifte for quartz-baserte ur».
TIL HAN OG HENNE
Ettersom Baselworld er like rundt hjørnet, er det foreløpig kun to Horological Smartwatch-modeller som presenteres offentlig – én til han og én til henne.
Frederique Constant ref. FC-285V5B4, er en tydelig klassisk-inspirert herremodell med gullbelagt (rødt gull) urkasse i rustfritt stål. Uret måler 42 millimeter i diameter, har safirkrystall i front og er vannresistant til 50 meter. Den brune skinnremmen og hvite urskiven gir et elegant uttrykk, som røper lite av urets tekniske indre.
Alpina ref. AL-285BTD3C6B, er en sporty damemodell i rustfritt stål. Modellen måler 39 millimeter i diameter, har safirkrystall i front og er vannresistant til 100 meter. Den svarte urskiven har et lekker guilloché triangel-mønster, og har dessuten 11 diamanter som gir uret et feminint preg. Både sporty og elegant.
Urene har en forventet listepris på under 1.000 sveitsiske franc før avgifter, og antas å bli tilgjengelig i mai/juni. Sannsynligvis er de en indikasjon på hva vi kan forvente av ytterlige Horological Smartwatch-varianter fra de to merkene på Baselworld.
Mer informasjon er tilgjengelig på Frederique Constant eller Alpina sine hjemmesider, www.frederique-constant.com og www.alpina-watches.com.
ANNONSE