Leses nå
IWC lanserer Big Pilot’s Watch Shock Absorber XPL

IWC lanserer Big Pilot’s Watch Shock Absorber XPL

En nyhet som tåler en trøkk eller tre(tti tusen).

Under årets digitale Watches & Wonders var det pilotkolleksjonen som stakk av med hovedfokus hos sveitsiske IWC. Som et bonusnummer sine mer normale søsken, viste selskapet også frem sin nye Big Pilot’s Watch Shock Absorber XPL. En kreasjon som henter (siste del av) navnet sitt fra det nyopprettede «Experimental Engineering Team» og hvor teamets debut introduserer et helt nytt sjokkabsorberende system. Det betyr en moderne og høyteknologisk pilotklokke som skal tåle støt på godt over 30.000 G.

Ceratanium og SPRIN-g PROTECT

Den moderne tolkningen av Big Pilot byr først og fremst på to viktige hovedingredienser. Dette er hhv. kassen som er produsert i Ceratanium, samt et helt nytt system for å minske innvirkningen av støt og slag på urverket, døpt SPRING-g PROTECT.

En eksperimentell Big Pilot fra IWC. Bilde: IWC

Kassen kjenner vi sånn sett fra før og er en komposittblanding som beskrives som lett som titan og ripesikkert som keramikk, og som vi også så i den nylig lanserte Pilot’s Watch Chronograph Edition «Tribute to 3705». I følge selskapet maskineres kassen fra en spesiell titanlegering, som deretter er gjenstand for en fasetransformasjon via varmebehandling i en ovn.

SPRING-g PROTECT er på sin side er noe vi ikke tidligere har sett (selv om lignende patenter eksisterer). Forenklet kan vi si at systemet består av flere ulike komponenter som sammen reduserer virkingen av støt og slag mot urverket. Mest iøynefallende er den gullfargede og fjærende innerrammen som er produsert i «Bulk Metallic Glass» («BMG»). En metallegering som skal ha en krystallinsk strukturell likhet med glass, og som med sine fjærende egenskaper tar av for og fordeler kraften jevnt mot urverket.


ANNONSE


Detaljert visning av Big Pilot XPL og SPRING-g PROTECT. Bilde: IWC

For å ytterligere bedre motstandskraften mot sjokk har IWC gjort flere av urverkets komponenter lettere, herunder ved å bytte ut baseplaten med aluminium (mot normalt brukte messing) og en omsluttende ring av titan fremfor messing eller stål. Urverket lyder derfor navnet 32115, som altså i praksis er en lettere variant av 32110. Også patenten på opptrekksakselen (fra kronen til urverket) er clutch-basert, slik slik at denne ikke er koblet til tannhjulene i kronhjulet når den ikke er i bruk.

Summen av alt gjør at klokken altså tåler krefter i overkant av 30.000 G, og som IWC har fått bekreftet gjennom testing hos Fracture & Shock Physics Group på Cavendish Laboratory ved Cambridge University. For å sette det hele i perspektiv opplyses det at om en jagerpilot skulle være uheldig å slå klokken i cockpitens metalldeler, vil man trolig utsette den for krefter fra 300 til 1000 G.

Fortsatt en Big Pilot

Selv om klokken er høyst moderne i sine materialer og funksjon er det fortsatt flust av signaturtrekk som vi kjenner fra øvrige Big Pilot-klokker. Kasseform, visere og krone er alle ingredienser mange vil nikke gjenkjennende til, og også størrelsen på 44 x 12 millimeter gjør dette – overraskende nok – til en av de mindre klokkene i Big Pilot-serien.

Nyheten har fått en matt sort skive. Bilde: IWC

Foruten den gullfargede BMG-fjæren er fargetemaet i duse sorte og grå toner, herunder en sort matt skive. Den oppmerksomme leser vil legge merke til at de selvlysende timemarkørene ikke er på selve skiven, men er festet direkte i SPRIN-g PROTECT-systemet, som følger glassets ytterkant. For å feste det hele rundt håndleddet har man valgt en sort gummirem med skinndetaljer.

Den eksperimentelle klokken vil kun komme i 30 eksemplarer, fordelt på 10 eksemplarer per år, om vi skal tro IWC-sjefens ord fra pressekonferansen.

Førsteinntrykk

IWC XPL er ikke en klokke du behøver. Ikke engang om din daglige jobb er i cockpiten på et jagerfly eller i/utenfor en romferge for den saks skyld. Da finnes det flust av fullgode og langt rimeligere alternativer, som vil overleve alt du klarer å utsette den for og som vil tåle langt hardere medfart enn armens eier. Kommer du opp på et nivå hvor XPL begynner å slite med de ytre kreftene er det trolig langt mer alvorlige problemer du bør konsentrere deg om, enn hva klokka er.

IWC Big Pilot’s Watch Shock Absorber XPL tåler en trøkk. Bilde: IWC

Men selv om du ikke trenger den er IWC XPL likevel en imponerende klokke. Først og fremst et resultat av R&D-arbeid med frie tøyler og en lek med muligheter som pusher grenser for hva en mekanisk klokke kan tåle. Også sammenlignet med andre aktører innen samme kategori, som Richard Milles tennisklokker, er tallene oppsiktsvekkende. Med 30.000 G plasserer XPL seg nemlig godt over alt annet på markedet hva gjelder støtabsorbering – og at det sitter et selvtrekkende verk på innsiden gjør det enda to hakk mer imponerende.

Jeg verdsetter også at IWC har dratt designet litt mer i retning det klassiske og nedtonede, fremfor å gå helt bananas i moderne retning. Det gjør XPL til en råtøff klokke, som dog både i tilgjengelighet og pris ligger godt over det som blir aktuelt for de aller fleste av oss.

Fakta og pris

IWC Big Pilot’s Watch Shock Absorber XPL
357201

Diameter: 44 mm
Tykkelse: 12 mm
Kassemateriale: Ceratanium
Urskive: Matt sort
Glass: Safir
Vannresistens: 100 meter
Rem: Sort gummirem med skinndetaljer

Urverk: IWC 32115
Type: Mekanisk, selvtrekkende
Funksjoner: Timer, minutter, sekunder
Frekvens: 28.800 vph (4 Hz)
Gangreserve: 120 timer

Tilgjengelighet: 30 stykk (10 per år i 3 år)
Veiledende pris: 80.000 sveitsiske franc

Mer informasjon er tilgjengelig på iwc.com.


ANNONSE