Leses nå
Omega åpner egen netthandel i Norge

Omega åpner egen netthandel i Norge

Freidig fremstøt online i en usikker tid.

Den gamle ideen om at luksusvarer kun skal selges over disk fortsetter å forvitre. Stadig flere klokkemerker finner veien til de autoriserte forhandlernes nettbutikker, men også direktesalg fra merkene selv begynner så smått å bli et tilgjengelig i flere deler av verden.

Litt i det stille har Omega lansert egen netthandel i Norge og resten av Europa. Via det sveitsiske merkets offisielle nettsider, kan kolleksjoner som Speedmaster, Seamaster, Constellation og De Ville nå handles direkte fra Omega med noen museklikk. Teknisk dreier det seg ikke om den fullstendige kolleksjonen, men vi kan vel trygt si at det er majoriteten av de mest kurante referansene som tilbys.

Satsingen skjer etter flere år med vellykket netthandel i USA og Storbritannia, og Omega hinter om at flere andre markeder vil følge etter i nær fremtid. Raynald Aeschlimann, President og CEO for Omega, beskriver utviklingen slik:

«This evolution of OMEGA’s e-commerce is all about the customer. We want to give them direct access to our watches and accessories from the comfort of home, and from any corner of their country. We’ve developed exciting tools along with our exceptional standards of customer service, enabling them to connect with us and shop with total confidence».


ANNONSE


Netthandelen er integrert i Omegas eksisterende nettside. (Bilde: Omega)

Første tanker

I vår kontakt med den norske bransjen har vi inntrykk av at de fleste forstod at dette ville komme – et spørsmål om «når» snarere enn «om». Uansett hvordan en slik hendelse sminkes eller kommuniseres, er likevel mer direktesalg fra merkene noe som raskt kan gå de tradisjonelle forhandlerne i næringen. For ikke å snakke om dynamikken som endres mellom aktørene, med stort potensiale for interessekonflikter og negative utilsiktede konsekvenser.

Fra et kundeperspektiv har likevel Aeschlimann flere gode poenger. I 2020 er ikke netthandel en praktisk bonus eller ettertanke, men snarere noe kunder forventer. Et stort utvalg klokker og muligheten til å kjøpe originale remmer og tilbehør, kan også gi tilgang til en bredde av varer de færreste fysiske forhandlere kan matche.

Mange lokale klokkebutikker er flinke til å fremheve «viktigheten av å handle lokalt». Et fengende budskap, men en grov forenkling av virkeligheten. For bildet er langt mer nyansert enn at alle virksomheter med «Urmaker» på døren, representerer nytte og verdifull kompetanse for landets klokkeentusiaster.


ANNONSE