- To spesielle klokker med Omegas hittil mest avanserte urverk.
- En feiring av selskapets historie som tidtaker til de olympiske lekene.
- Priser rett i underkant av fem millioner kroner.
Omega er definitivt et av verdens mest anerkjente merker innen produksjon av klokker i premium- og luksusklassen. Det Biel-baserte selskapet har likevel ikke for vane å pushe grensene innen kategorien intrikate urverkskomplikasjoner, i det minste om man legger de siste femti årene til grunn.
Ser man lengre tilbake i historiebøkene har imidlertid Omega vært en av de store ballspillerne også innen denne kategorien. Allerede i 1892 lanserte de den første minute repeateren i et armbåndsur – og navnet på dagens selskap stammer som kjent fra det den gang banebrytende urverket «Omega», som så dagens lys i 1894. Så godt var urverket at datidens selskapsnavn Louis Brandt & Fils måtte vike plass.
Hvorvidt Raynald Aeschlimann har kjent på det historiske presset eller simpelthen ønsker å vise horologiske muskler kan bare spekuleres i, men nå lanseres to klokker som deler det helt nye Omega caliber 1932. Et teknisk mektig urverk som byr på både dobbelkronograf (rattrapante) og mulighetene for å spille av lydsignaler (!) for å indikere medgått tid. Når man på toppen av det hele finner en full METAS-sertifisering, viser det for alvor at Omega ikke har glemt hvordan man lager mekanikk i toppklasse.
Olympic 1932 Chrono Chime
Omega har en stolt historie som offisiell tidtaker under de olympiske lekene. Første lansering – Olympic 1932 Chrono Chime – henter så også sin tydelige inspirasjon fra stoppeklokkene som ble benyttet under sommer-OL i Los Angeles i 1932. En klassisk lommeurskronograf i sitt ytre, men som med sitt urverk på ingen måte kan sammenlignes med originalen.
ANNONSE
For å styre kronografmekanismen (start, stopp, nullstill) brukes en enkel trykknapp (monopusher) som er plassert i kronen, mens trykknappen for rattrapante-funksjonen har tatt plass klokken elleve. For å aktivere de to hammerne som omkranser underskiven klokken seks – og dermed spille av medgått tid – brukes trykknappen klokken fem, som har fått en passende dekorering i form av en musikknote. Likt som en «minute repeater» vil da hammerne kombinere høy, mellom og lave toner for å angi henholdsvis ti-minutter, minutter og sekunder.
Naturlig nok har ikke Omega spart på noe hva gjelder innpakning for sine nye lanseringer. Tallskiven er laget i «grand feu»-emalje med underskiver og indre bezel i sølv med guilloché. Tall, markeringer og Omega-logoen er ikke trykt eller malt, men laget ved hjelp av «petit feu»-emalje.
Med en urkasse som måler 45 millimeter i diameter og 16,93 millimeter i høyden, produsert i Omegas roségullvariant «Sedna Gold», er klokken dermed både av det vakre og usjenerte slaget. Utstrakt bruk av samme gullegering i urverket gir også en merkbar totalvekt på 185,5 gram.
Olympic 1932 Chrono Chime henter ikke bare elementer fra lommeur, men er på mange måter fortsatt et. Omega har dog valgt å inkludere muligheten både for å bære den rundt armen eller rundt halsen (som en klassisk stoppeklokke), ved hjelp av deres «quick change»-system og medfølgende lærremmer.
Speedmaster Chrono Chime
Om stoppeklokker og olympiske leker er en viktig del av Omegas historie, er Speedmaster definitivt likeså. Ikke uventet tar derfor den viktige familien del i feiringen når det nye caliber 1932 avdukes.
Ved første øyekast er klokken velkjent i sitt design, med CK2998 som en oppgitt inspirasjonsmodell. CK2998 var også første Speedmaster i verdensrommet, da astronaut Walter Schirra hadde den på seg under Sigma 7-ekspedisjonen i 1962. Med lansering nøyaktig 60 år etter, blir derfor Speedmaster Chrono Chime nærmest som en jubileumsmodell å regne.
Med en kassediameter på 45 millimeter og en høyde på 17,27 millimeter er dette imidlertid ingen normal Speedy, selv før vi ser videre på urverk og øvrig design. Produsert i samme type roségull som sin olympiske bror, gir det en totalvekt (med lenken) på solide 326 gram.
Sammenlignet med Olympic 1932 Chrono Chime er urverket plassert annerledes på innsiden av klokken. Det betyr at trykknappen for dobbelkronografen nå sitter klokken to, mens trykknappen for lyd er plassert klokken åtte. Legg også merke til at hammerne har tatt plass ved underskiven klokken ni.
Hvor klassisk hvit emalje var hovedingrediensen på søskenlanseringen, har man her gått for en skive og bezel i aventurin, hvor glass og partikler av kobber/gull blandes og krystalliseres.
Det skaper både en fremtredende glittereffekt og ekstra dybde. Kombinert med en indre bezel og underskiver i Sedna Gold, også disse med guilloché, blir det hele slående vakkert.
Caliber 1932
Selv med vakkert ytre, er det diskutabelt det nye urverket som er stjernen i denne fortellingen. Caliber 1932 har tatt seks år – og 13 nye patenter – å utvikle, i en prosess hvor Omega har samarbeidet med sitt søsken i Swatch Group, Blancpain.
Urverket bygger ikke på noen av de eksisterende verkene i Omegas katalog, men er utviklet fra bunnen av. Her har Omega integrert de ulike komplikasjonene (kronograf med rattrapante, tidsvisning og lydavspilling), samt funnet plass til sin velkjente co-axial-gange. Sistnevnte ble i sin tid utviklet av legenden George Daniels, men er nå nærmest synonymt med klokkene fra Omega.
Caliber 1932 er første gang Omega bruker co-axial-gangen sammen med en frekvens på 36.000 halvsvingninger per time (5 Hz). Det betyr samtidig at urverket kan vise målinger nøyaktige ned til 1/10 sekund. Gangreserven på sin side er på meget akseptabel 60 timer.
I tråd med øvrige urverk fra Omega, er også caliber 1932 METAS-sertifisert. Det betyr blant annet at man har brukt komponenter som er tilnærmet helt anti-magnetiske, herunder balansefjæren som er laget i Si14 silisium. Ulikt mange standardurverk er broene produsert i Sedna Gold, fremfor billigere alternativer. Det har både en estetisk effekt, men oppgis også gi en bedre klang for lydsignalene.
Teknikk for de få
Med prislapper på henholdsvis 420.000 CHF for Olympic 1932 Chrono Chime) og 450.000 CHF for Speedmaster Chrono Chime, er dette klokker for de aller færreste av oss. Dette er sånn sett like mye et bevis på teknisk kompetanse og ren historiefortelling, som et kommersielt viktig produkt. Slikt kan være vel så viktig for et merke av Omegas kaliber.
ANNONSE