En ny pilotklokke med GMT-komplikasjon og rød gradient skive.
Litt i det stille har Oris introdusert et nytt medlem i merkets familie av pilotklokker. ProPilot GMT vekker kanskje assosiasjoner til fjorårets Coulson Limited Edition, men egentlig deler nykommeren flere fellestrekk med REGA Fleet Limited Edition, som ble introdusert i 2021.
Oris ProPilot GMT har en 41,5 mm kasse av PVD-behandlet rustfritt stål, hvor gråfargen kan minne mer enn litt om titan. I tråd med ProPilot-familien er modellen utstyrt med en turbin-inspirert bezel, samt en overdimensjonert krone. Oris har imidlertid gått bort fra betegnelsen «Big Crown», og bare «ProPilot» figurerer alene på tallskiven.
Tallskive med personlighet
Nettopp skiven er også litt av et blikkfang. Ved kanten er den gradiente finishen nær svart, men lysner til rødt innover mot sentrum. Fargen matches av røde detaljer på GMT-viseren, trekanten i bezel-innlegget og baksiden av tekstilremmen.
I likhet med den tidligere spesialmodellen for den sveitsiske flyredningstjeneste REGA, har bezelen en klassisk pulsometerskala. Muligheten til å måle hjerteslag gir imidlertid mer mening i REGA-modellen enn det den gjør for ProPilot GMT. Med GMT-skala på den indre kapittelringen, kunne Oris med fordel benyttet muligheten til å lage undertegnedes favoritt-kombinasjon – GMT-visning og bezel med minuttskala.
ANNONSE
Mekanikk fra underleverandør
Oris har de seneste årene markert seg Calibre 400-plattformen, som med 10 års serviceintervall og 10 års garanti er blant urverkene som lover mest i sin klasse. Det er imidlertid ikke egenutviklet mekanikk som tikker på innsiden av ProPilot GMT, men snarere et Oris 798 basert på Sellita SW 330-1.
Dermed er det også gitt at GMT-funksjonen er en såkalt «office GMT», hvor posisjon to på kronen flytter GMT-viseren fremfor timeviseren. Urverket har 42 timers gangreserve, og frekvensen er på 4 Hertz.
Oris har ikke publisert noen bilder av klokkens bakside, men opplyser om at kassen er utstyrt med baklokk av stål med mineralglass for innsyn til verket. På motsatt side er et ripesikkert safirglass, og med skrukronen inn er klokken vannresistent til 100 meter.
Konkurransedyktig pris
ProPilot GMT leveres på en svart tekstilrem med Oris’ patenterte «Lift» foldespenne, inspirert av setebeltene i fly. For de som liker å skifte remmer har klokken en allsidig bredde mellom hornene på 20 mm.
Veiledende pris for Oris ProPilot GMT er satt til 38.700 kroner, som er noe lavere enn REGA Fleet Limited Edition. Den er også vesentlig lavere enn den røde Coulson Limited Edition, som til gjengjeld byr på Calibre 400 og kasse av 3D-printet karbon.
Både internt mot søskenmodellene og eksternt mot konkurrenter som Longines og Tudor fremstår det som et Oris har lagt seg på et konkurransedyktig prisnivå.
ANNONSE