En full teknisk overhaling – og en helt ny sekundviser inspirert av Saturn V.
Tidligere denne uken hadde jeg gleden av å besøke Omegas fabrikk og hovedkvarter i Biel. Sammen med et knippe entusiaster, ledet an av Hr. Speedmaster selv, Robert-Jan Broer fra Fratello, innebar besøket både en rask omvisning i fabrikklokalene, samt plass på første rad under lanseringen av en ny utgave av den 2018-lanserte Speedmaster «Dark Side of the Moon» Apollo 8 – nå benevnt Mark II.
Den nye Apollo 8-utgaven er først og fremst en ren teknisk oppgradering av eksisterende variant, men Omega har samtidig benyttet muligheten til å endre alt og ingenting, på samme tid.
Spesielle Speedmastere
Få, om noen, klokkemodeller favner så store og entusiastiske deler av samlermiljøet som Omegas ikoniske Speedmaster. Godt hjulpet av både månelandingen, knytningen til NASA og Apollo-programmet, samt begrepet og bevegelsen «Speedy Tuesday», har modellen oppnådd en udiskutabel ikonisk posisjon blant armbåndsur.
Lenge var også Omega i overkant ivrige etter å melke interessen rundt sin mest populære modell, med stadige spesialmodeller i begrenset opplag. For kun få år siden høstet nemlig merket stadig flere rullende øyne og hyppig kritikk for de mange Speedmaster Limited Editions – som fort kunne telle en god håndfull innenfor et enkelt kalenderår.
ANNONSE
De siste årene har imidlertid merket foretatt en ganske markant kursendring for sitt viktigste arvegods – som også i standardutgave gjennomgikk en stor overhaling for ganske nøyaktig tre år siden. De seneste spesialutgavene av den berømte klokkeserien har nemlig ikke blitt lansert i et definert begrenset opplag, som understrekes av en ny intern policy om at selskapet ikke skal produsere limited editions i det store og det hele.
Tilgangen på de aller mest ettertraktede klokkene er likevel av det beskjedne slaget, på bakgrunn av en produksjon som er langt lavere enn etterspørselen. Det gjelder i særdeleshet Speedmaster Calibre 321, som har Omegas gjenopplivede variant av det historiske 321-urverket på innsiden, men også Silver Snoopy-utgaven som ble lansert for å hedre 50-årsjubileet til Apollo 13 – og tildelingen av NASAs Silver Snoopy Award til Omega senere samme år.
Apollo 8 og den mørke siden av månen
I konkurranse med Apollo 11 og 13, er ikke Apollo 8 den som rager høyest på berømmelsens liste over NASA-ekspedisjoner i verdensrommet. Likevel la den et viktig grunnlag for den senere månelandingen, da den i 1968 lyktes med å – for første gang – sende mennesker i bane rundt månen, for deretter å returnere crew-medlemmene trygt tilbake til Jorden.
Med sin ferd rundt månen, ble også de tre ombord de første menneskene til å se både en «jordoppgang», samt den mørke «dark side of the moon» – som senere har tjent som inspirert til en hel serie sorte Speedmaster-klokker fra nettopp Omega.
Selve ekspedisjonen Apollo 8 har også fått sin dose anerkjennelse gjennom spesialmodeller, og da først og fremst i form av Speedmaster «Dark Side of the Moon» fra 2018, men faktisk også i en variant i sterkt begrenset opplag fra 1997, hvor man fant ekspedisjons-logoen i underskiven klokken ni.
Speedmaster «Dark Side of the Moon» Apollo 8
Om vi vender oppmerksomheten tilbake til 2018, vekket den den gang nye spesialmodellen oppsikt av flere grunner. En ting var kombinasjonen av gule og sorte detaljer, men også den helt spesielle overflatebehandlingen av broene, som med sitt laserskårne mønster imiterte måneoverflaten, var både fascinerende og uvanlig. Huset i en 44,25 millimeter stor urkasse av sort keramikk ble det en totalpakke som derfor skilte seg ut, også innad i en ellers rik Speedmaster-kolleksjonen.
Når Omega nå presenterer en «Mark II» av den spesielle klokken, indikerer navnet at det her er snakk om en ren oppgradering fremfor noen ny modell. Det var også mitt umiddelbare inntrykk da sjefen selv, Raynald Aeschlimann, entret scenen og presenterte nyheten for gruppen, siden forskjellene umiddelbart var vanskelige å se.
Den karismatiske CEO-en for Omega innrømmet også selv at mange trolig ikke ville se forskjellen umiddelbart, med mindre man hadde begge klokkene tilgjengelig foran seg, men understreket at det i realiteten er snakk om en helt ny klokke hvor nær sagt alle deler er byttet ut.
Ofte starter man kanskje med de ytre ulikhetene når en ny klokke skal omtales, men denne gangen virker det naturlig å gå rett på urverket. Med sitt skjeletterte utseende er nemlig urverket og de dekorerte broene både blikkfanget og høydepunktet på modellen. Her finner man nå Omegas eget og METAS-sertifiserte kaliber 3869. Det er i nær slekt med standardutgaven 3861, men har også gjennomgått en del tekniske endringer for å tilrettelegge for en enda bedre visuell opplevelse.
Side om side med forrige utgave vil man se at måneoverflaten er enda skarpere og bedre definert. Det skyldes først og fremst at teknologien innen bruk av laser er videreutviklet, men bedre kontrast i fargene og tilretteleggingen av urverksbroene spiller også en rolle. Legg i så måte merke til at skruene i front nå er mindre dominerende og gir større spillerom for måneoverflaten.
Teknisk byr urverket på alt vi forventer fra en moderne Omega. Det betyr Co-Axial gange, manuelt opptrekk, 50 timer gangreserve – og sertifisert av METAS både til 50 meter vanntetthet, anti-magnetiske egenskaper opp til 15.000 Gauss og en nøyaktighet som ligger innenfor +0-5 sekunder per dag. Spesielt den sertifiserte vanntettheten er velkommen, og gjør at klokken oppgis å være trygg å svømme med.
Den andre store lille nyheten finner man i underskiven klokken ni. Her har Omega tatt bruken av laser til et nytt nivå – og skåret ut en miniatyrmodell av en Saturn V-rakett i grad 5 titan. Etter utskjæringen er den lakkert hvit, før laserteknologi igjen brukes for å lage de sorte feltene og teksten «USA» nederst.
På den ene siden er det hele litt gimmick, som jeg normalt sett misliker, men denne gangen klarer jeg ikke annet enn å la meg imponere. De med kunnskap om mekaniske klokker vet hvor utfordrende det er å lage visere, da de må være både sterke og lette på samme tid, og her har Omega virkelig pushet grensene for hva som er mulig å få til. At raketten er utført i sort og hvit gjør samtidig at den verken skriker mot deg eller er forstyrrende – men inntar rollen som et aldri så lite påskeegg for eieren og øvrige kjennere.
Øvrige endringer er mer subtile, men inkluderer en lett raffinering av hornene på den sorte urkassen, som nå er smidd rundt samme lest som fjerdegenerasjons Speedmaster (105.012). Denne er fortsatt 44,25 millimeter og produsert i «Zirkonium oxide ceramic», men har fått selskap av en ny bezel hvor man har byttet ut hvit Super-LumiNova med hvit «grand feu»-emalje. Samme teknikk er også benyttet på Omega-logoen i kronen og små justeringer på kasse og glass gir en lavere profil enn 2018-utgaven, hvor høyden er nå redusert med én millimeter til 13.
På hånden
Mange av de argeste entusiastene var skeptiske til den voksne størrelsen da 2018-utgaven ble lansert. Med sine 44,25 millimeter er den ca. 2 millimeter større enn en standard Speedmaster Professional og 4-5 millimeter større enn FOIS-utgavene og nye Speedmaster 321.
Spørsmålet om hvorfor man valgte å beholde den voksne kassestørrelsen ble også reist under presentasjonen, hvor Omega selv pekte på at den sorte fargen gjør at klokken fremstår visuelt mindre enn den er på papiret. Kombinert med den lave vekten (som nå tikker inn på 99 gram), og en lug-to-lug på 50 millimeter, mente de at mange ville oppleve at den ikke bar noe større enn en standard Speedmaster i stål.
Jeg er blant de som fant størrelsen på den originale å være ganske bra, og det inntrykket har ikke endret seg med den nye. Fortsatt er det en voksen klokke, men den lave vekten og fargen spiller definitivt en rolle i hvordan den oppleves. Den nye remmen, som ved første øyekast ser ut som den forrige, er nå produsert i ren gummi – og ikke i en kombinasjon av gummi og lær. Fortsatt kombinerer også den det sorte med det gule, i et racing-inspirert perforert design, og en ny matchende foldespenne i «keramisert titan» er også på plass.
Å kalle klokken for lettlest ville vært en overdrivelse. Det har nok heller aldri vært hovedfokuset, for her er det den tette knytningen til månen som skal hedres. Akkurat det klarer modellen på en strålende måte, og side om side med den gamle er forbedringene ganske tydelige. Den føles bedre og mer moderne, selv om man på ingen måte kan si at den opprinnelige utgaven føles datert.
Den lille sekundviseren med Saturn V er også en detalj som man nesten må vite man ser etter, før den gir seg til kjenne. Detaljrikdommen på denne er rett og slett imponerende og man må ha lupe for å se de fullt ut. Oppløsningen på månedekorasjonen for øvrig, samt urverkets logoer i positivt relieff, er også eksempler på de mange små forbedringene som bygger opp under totalinntrykket.
Vender man klokken rundt finner man også at Omega nå har snudd måneoverflaten 180 grader fra 2018-utgaven, for å gi et riktigere bilde av virkeligheten. Sitatet «We’ll see you on the other side» fra Jim Lovell er fortsatt til stede, men teksten er nå ton i ton med urkassen.
METAS, Atelier d’Excellence og 321
Utover lanseringen av Mark II, inkluderte besøket vårt en omvisning som inkluderte Omegas Atelier d’Excellence, fasilitetene for METAS-testing og Omegas eget museum. Med et relativt tungt bildeforbud på de to førstnevnte ble utbyttet fotografisk dårlig, men personlig lærerikt.
I Atelier d’Excellence har Omega nå samlet et tyvetalls personer som jobber eksklusivt med merkets aller mest fasjonable klokker. Det inkluderer alle utgaver av den særegne tourbillonen som er sentralt montert, den nye Speedmaster Chrono Chime, samt montering av alle urverk og klokker som har det gjenopplivede caliber 321 på innsiden.
Mest interessant for mange entusiaster er trolig arbeidet med 321, som altså gjøres av en gruppe på rundt ti-tolv personer som er dedikert spesielt til urverket. Her bygges hvert enkelt urverk og klokke av én og samme person, som har det fulle ansvaret for både funksjon, estetikk og kvalitet.
Omegas eget uttalte mål har vært å produsere 2000 urverk/klokker med 321 på innsiden per år. Under vårt besøk kunne lederen for Atelier d’Excellence avsløre at de ikke helt har nådd det målet enda, selv flere år etter lansering. Det nøyaktige antallet er ikke offentlig, men det ble hvisket i korridorene at man nå ligger på rundt 1600-1800 i året. Det inkluderer klokker i alle materialer, så antallet av den ettertraktede stålvarianten må forventes å ligge et godt stykke lavere.
Også etasjen hvor alle METAS-sertifiserte klokker gjennomgår en rekke tester var interessant å beskue. Uten å ha besøkt alle klokkeprodusenter er det utvilsomt det mest avanserte testlokalet jeg har bevitnet, med to 10-tonns magneter som beviset på at anti-magnetisme tas på dypeste alvor.
I etasjen gjennomgår over 90% av alle klokker fra Omega et testregime som skal sikre at de møter standarden som merket og METAS har satt – og som er med å forklare hvorfor man kun seks år etter lansering av Speedmaster Apollo 8 nå velger å kjøre en full teknisk oppdatering av den.
Like ved Omegas fabrikk og hovedkvarter i Biel ligger også merkets nye museum. Det er vel verdt et besøk, dersom turen tar deg forbi nærområdet. Med gratis inngang er det en liten gullgruve for de som ønsker å vandre gjennom selskapets rikholdige historie, hvor både tidtaking i de olympiske leker, Apollo-programmet og James Bond vies god plass.
Avsluttende tanker
Omega fortsetter å dytte egne grenser innen presisjonsmekanikk og produksjon av mekaniske klokker, også med Speedmaster Apollo 8 Mark II. Den byr på en rekke imponerende elementer, som også som totalpakke fungerer meget godt sammen.
Dessverre dyttes også prisen oppover i rakettfart og nyheten koster nå 182.000 norske kroner, som er en hel hundretusenlapp over det førsteutgaven kostet tilbake i 2018. Nå har riktignok også den steget jevnt og trutt siden da, men en svak krone og en markant prisøkningspolitikk fra Omega de seneste årene, hjelper definitivt ikke på.
Dersom prisen ikke er en hindring er uansett Speedmaster Apollo 8 Mark II et lekent, rått og særegent alternativ både innad i Speedmaster-familien og som mekanisk klokke som sådan.
ANNONSE