Blir første merke-ekslusive butikk for det Richemont-eide merket i Skandinavia.
Trenden hvor luksusmerker åpner egne merkebutikker med fullt fokus på egen merkevare, har for alvor fått fotfeste det siste tiåret. Bilmerker, klesprodusenter og klokkemerker har alle dreid utviklingen mot mer eksklusive kundeopplevelser og større fokus på eget DNA – hvor økte marginer nok ofte er å regne som en litt dårlig skjult bieffekt.
For Norges del har vi hittil vært relativt utelatt fra rene merkebutikker innen klokkesegmentet, med den nylige åpningen av Montblancs butikk på Steen & Strøm som det kanskje eneste lille unntaket. Årsaken til fraværet er trolig sammensatt, hvor vår begrensede befolkningsmengde, ikke-medlemskapet i EU og sterk lojalitet til etablerte forhandlere alle spiller en rolle – i det minste enn så lenge.
Biblioteksgatan 1
Titter vi til våre naboer i både øst og sør har vi imidlertid, over en relativt kort periode, sett at merker som Cartier, Omega og Breitling alle har åpnet egne butikker – og hos våre svenske venner står nå Panerai for tur.
Bak foreløpig dekor (med teksten «A new italian embassy opening soon») og strategisk lokalisert i Biblioteksgatan 1 i Stockholm, med Nymans Ur, Bo Berggren Urhandel og Omega som nærmeste naboer, vil åpningen markere det Richemont-eide merkets første butikk, både i Skandinavia og faktisk det nordlige Europa.
ANNONSE
Den umiddelbare nærheten til Nymans Ur er heller ikke tilfeldig valgt, for i følge våre opplysninger vil den kjente forhandleren stå for det administrative på vegne av Panerai, slik Watches of Switzerland gjør for butikkene til både Omega og Breitling i samme gate. For selv om dette er merke-eksklusive butikker, betyr det i mange tilfeller at man lener seg på andre partnere for å drifte de på daglig basis.
Samtidig som merkene har åpnet stadig flere egne butikker, har man forsterket fokuset på «boutique exclusive»-lanseringer. Det fremstår som et viktig hjelpemiddel for å skyve kundene over fra sine vante forhandlere, ettersom mange av de mest ettertraktede modellene ikke lengre vil være mulig å kjøpe andre steder enn hos merket selv. Et eksempel er IWCs lanseringer under fjorårets Watches & Wonders, som alle var forbeholdt deres egne merkebutikker.
I tillegg til opprettelsen av boutiques, ser vi en åpenbar trend med større og mer spissede forhandlere verden rundt, med store oppkjøp og innlemmelser av mindre forhandlere i større nettverk. Et lokalt og nylig eksempel er den tyske giganten Bucherers oppkjøp av danske Klarlund.
Med merke-eksklusive butikker for Breitling, Omega, Cartier – og snart altså Panerai innenfor et stenkasts avstand fra hverandre i Stockholm, kan dette fort være et blikk i glasskulen også for vår egen hovedstad Oslo. Selv om innrykket av slike boutiques hittil har vært beskjedent, får vi til dels sterke signaler fra bransjen om at den trenden kan være i ferd med å snu.
Nøyaktig åpningsdato for Panerai Boutique Stockholm er ikke offentliggjort i skrivende stund, men vi regner med at det ikke er alt for langt unna.
ANNONSE