La oss være ærlige – i det store og det hele er det ikke så voldsomt mye som skjer på «klokkescenen» i Norge. Riktignok finnes det flere hederlige unntak, men bransjen har generelt ikke vist noe nevneverdig arrangement på å få klokker opp og frem.
De fleste har nok et forhold til Protid, men la oss gjøre en kort oppsummering: Protid er en butikkeid kjede, bestående av totalt 19 norske forretninger, som i 2015 omsatte for til sammen 243,6 millioner kroner inkl. mva. Protid Urmakerne alltid hatt stort innslag av faglig fokus, hvor urmakerfaget står sentralt. Blant annet er Protid en av de største økonomiske bidragsyterne i Norges Urmakerforbund og Plus-skolen sin søknad om å samlokalisere utdannelsen til urmaker- og gullsmedbransjen i Fredrikstad.
Med årets Pressevisning utmerker Protid Urmakerne seg også som en positiv kraft i å skape litt bredere blest om klokker. Arrangementet, som fant sted på Ekebergrestauranten tirsdag 2. mai, var ikke bare en showcase av Protid-kjeden, men satte også fokus på klokker som helhet.
ANNONSE
Selve eventet var nettopp det navnet tilsier: en klokkevisning rettet mot presse og media, hvor flere av kjedens leverandører var invitert for å vise frem seg selv og sine nyheter. Alt i alt var merker som Breitling, TAG Heuer, Raymond Weil, Baume & Mercier, Victorinox, Seiko, Maurice Lacroix og Casio tilstede. Swatch Group glimret dessverre med sitt fravær.
Å kalle det hele et «mini-Basel» er en overdrivelse, men man skal ikke kimse av hvor sårt Norge trenger et arrangement som denne visingen. All honnør til Protid som intiativtaker, og forhåpentligvis vil det blir både gjentakelse og vekst. Kanskje vil man på sikt også kunne åpne for et bredere publikum – og det er det nok mange entusiaster som ville vært interessert i.
Mer informasjon om Protid er tilgjengelig på protid.no.
ANNONSE