Drømmebiler og drømmeklokker på Concorso d’Eleganza Villa d’Este.
Deler av denne saken er også omtalt i vår seneste episode av podcasten Klokkelandslaget.
Klokker og biler går hånd i hånd – også på Tidssonen. I tillegg til vårt eget forum dedikert til motoriserte kjøretøy, har vi opp gjennom årene gjort flere avstikkere relatert til bil. Mest kjent er kanskje «TS Drives», hvor medlemmer av vårt community har lagt forholdene til rette for både kjøretur og klokkeprat.
Jeg har selv sansen for firehjulede kjøretøy, og på sommerhalvåret farer jeg rundt i en liten rød italiener, som på konseptstadiet vant prisen for beste konseptbil under Concorso d’Eleganza Villa d’Este i 2012. Det er en dårlig skjult hemmelighet at A. Lange & Söhne er mitt personlige favorittmerke, og da jeg fikk spørsmål om å være med til den ekstravagante bilutstillingen ved vestbredden av Comosjøen, kunne jeg selvfølgelig ikke si nei.
Concorso d’Eleganza har røtter som strekker seg helt tilbake til 1929, men har blitt utviklet til dagens format av hotellet Villa d’Este og BMW Group siden tusenårsskiftet.
ANNONSE
A. Lange & Söhne har på sin side vært en av arrangementets sentrale støttespillere siden 2012, og har hvert år stått for en unik klokke som har deles ut til vinneren av hovedprisen.
Billedskjønt bilparadis
Vel fremme på vakre Villa d’Este var det umulig å ikke føle seg litt som en turist. Hotellet i den lille landsbyen Cernobbio har blitt omtalt som verdens beste luksushotell av Forbes – men det er ikke bare de bildeskjønne (og særdeles «unorske») omgivelsene jeg sikter til.
Området var transformert til det rene paradis for klassiske biler, hvor hovedvekten var på perioden1920- til 1980-tallet (på utstillingens nettside er en full oversikt). For en som vokste opp med Diablo, XJ220, EB110 og Viper på gutteromsveggen, er det ikke til å legge skjul på at bilene på Concorso d’Eleganza egentlig er et stykke utenfor min personlige (og høyst teoretiske) ønskeliste.
Etter å ha trasket rundt i noen timer ble imidlertid én ting rimelig klart. Akkurat som med klokker er det noe helt annet å se bilene i virkeligheten enn på en skjerm. Bare centimetere unna disse motoriserte vidunderne, er det umulig å ikke la seg tiltrekke av håndverket, designet, lukten og lyden.
Og det var med en viss medfølelse jeg kikket på de rastløse eierne når himmelen åpnet seg. Denne nest siste helgen i mai kunne været vært noe bedre. Inne i hotellets lobby var det imidlertid mer enn bare varme og tørt underlag.
Som seg hør og bør var A. Lange & Söhne på plass med en imponerende utstilling i et omfang jeg kun har sett på merkets egen fabrikk i Glashütte.
«Best of Show»
Naturligvis var heller ikke programmet blottet for faglige innslag. I et lukket rom ble årets utgave av 1815 Chronograph «Como Edition» presentert med den ytterste varsomhet. Klokken eksisterer kun i ett unikt eksemplar, og skulle den påfølgende dagen deles ut til vinneren av bilutstillingens mest prestisjetunge pris – Trofeo BMW Group «Best of Show».
Klokken er basert på seneste generasjons 1815 Chronograph, men har flere unike særtrekk. Mest påfallende er tallskiven av rødt gull, som en del merker ville kalt for «lakserosa». Den 39,5 mm store kassen av hvitt gull er også ulike standardversjonen, og skilter med et hengslet baklokk inspirert av gamle lommeur.
Lokket er utsmykket med emblemet til Villa d’Este og gjeldende årstall. Skulle noen av Langes premieklokker senere dukke opp på auksjon, er det med andre ord ganske lett å avsløre selgeren.
Urverket er kaliber L951.5, som slekter på det legendariske L951. Grunndesignet debuterte med Datograph i 1999, og regnes fortsatt som et av klokkeverdenens aller vakreste urverk.
I år endte klokken opp hos amerikaneren Bill Lyon, som deltok med sin ekstraordinære Duesenberg SJ Speedster 1935 med karosseri fra Gurney Nutting. Bilen stilte opprinnelig i utstillingens klasse C, som var dedikert til historiske kjøretøy eid av indiske maharajaher.
Tett på Lange
Jeg innrømmer gladelig å være i en posisjon hvor grensene mellom arbeid og nytelse ofte viskes ut. I en annen del av Villa d’Este hadde Lange rigget opp rader av urmakerbenker for en såkalt «Watchmaking Experience». Sammen med mine kollegaer fra klokkemediene – Justin Hast, Nicolas Amsellem og Valentin Lam – utviklet det seg raskt til en herlig seanse hvor et snev av konkurranseinstinkt kicket inn.
Etter å ha demontert, preparert, finishert og montert igjen deler av et noe forenklet urverk fra Lange, får man utvilsomt en ny forståelse og respekt for håndverket og ressursene som legges ned i klokkene til det tyske manufakturet. Vår instruktør David var også klinkende klar på at alle urverkene til Lange finisheres med samme metoder til samme standard – et trekk som merket nesten er alene om.
Ved leksjonens slutt tok en av Langes gravører en nærmere kikk på min Zeitwerk, og kunne umiddelbart fortelle hvem som hadde dekorert den graverte balansekloben. For til tross for at mønstrene som påføres følger samme mal, vil den praktiske utførelsen bære preg av håndverkerens særegne stil.
Flott klokker og flotte biler
Nettopp unikt håndverk synes å være en rød tråd gjennom helgen, enten temaet var klokker eller biler. For det er unektelig flere paralleller mellom tilnærmingen Lange har til urmakeri, og måten de klassiske bilene i sin tid ble produsert – eller i senere år ivaretatt.
I jungelen av klokkeindustriens ymse samarbeid, gir partnerskapet mellom Concorso d’Eleganza Villa d’Este og A. Lange & Söhne ganske enkelt mening. Tror du meg ikke taler bildene for seg selv.
ANNONSE