Annonsørinnhold produsert i samarbeid med Protid.
[separator type=»thin»]
For klokkeinteresserte er den årlige ur-messen i Basel som bursdag og julaften i ett. Messen, som i år fylte imponerende 100 år, samler hver mars titusener av bransjefolk og skuelystne til én uke med klokker i sentrum. Også Protid-urmakerne er med på klokkefesten, som setter takten og trendene for resten av året.
Formelt, sporty, smart, og retro
Konseptet om å ha flere klokker er ikke nytt i Norge, og mange nordmenn skifter nå klokke etter aktivitet, antrekk, og humør. Dette har også merkene på Baselworld forstått, som bød på alt fra tøffe sportsklokker, til moderne «se-på-meg»-klokker, og stilrene klassiske design. Enten mekanisk eller quartz-baserte – for ikke å glemme de smarte klokkene, som finnes i alt fra det heldigitale, til mer tradisjonelle analoge varianter.
For mange av utstillerne var det et tydelig fokus på retrodesign, hvor merkene har latt seg inspirere av historiske klokkemodeller. Disse designene er som regel hentet fra 40 til 70-tallet, og omfatter de fleste stilsjangere. Ja, enkelte gjør nesten rene reproduksjoner, med selv ferdig eldete detaljer.
De estetiske uttrykkene er ofte like aktuelle den dag i dag, og spesielt klokkeentusiastene vet å sette pris på gjensyn med eldre design. Dette er klokker som ofte forteller noe «mer», gjerne i en historisk kontekst. Retroinspirerte ur vitner også om klokkenes tidløshet, og forankring i gamle håndverkstradisjoner.
Blått har kommet for å bli
Kvalitetsklokker er altså noe varig, men det betyr ikke at urbransjen står på stedet hvil. Klassiske farger som sort, hvitt, og grått, dominerer kanskje fortsatt, men har de senere årene fått selskap. I år ble det tydelig befestet at blå urskiver har blitt et permanent og tidsriktig innslag hos alle de store produsentene, i alle fasonger og prisklasser.
Blått er ikke «bare» blått, men tilbys i et bredt spekter av ulike toner. Fra det lyse og lekne, til det dype og elegante. Snakker vi først om stil, er det ingen tvil om at de blå armbåndsurene gjør seg svært godt til både jeans og «blådressen». Men blått gjelder ikke bare for gutta – det er en aktuell farge også i klokker av den mer feminine sorten.
Retter man blikket mot noen av de dristigste klokkene, flørter flere også med andre farger. Spesielt grønt har begynt å gjøre seg bemerket, og er et friskt pust for de som ønsker noe mer unikt. Om grønt er «det nye blå», vil kun tiden vise.
Noe for enhver smak
Det er ikke bare i urskivene at valgmulighetene har blitt flere, for bredden i klokker er kanskje større enn noensinne. Ser man på de fysiske dimensjonene, trekker trenden alle veier – større, mindre, og det midt i mellom. Selv samme modell tilbys enkelte ganger i flere størrelser, for å tilfredsstille enhver smak.
Også når det gjelder materialer er mulighetene mange. Stål og titan er alltid gode valg, men også gullfargede ur er i vinden. Det røde gullet har i de senere årene vært mest populært, men nå gjør også det gule gullet sin revansj. Selv kombinasjoner av gull og stål – såkalt «bi-color» eller «two-tone» – later til å være mer etterspurt enn på lenge.
Liker man ur av den tøffe sorten, en fortsatt svarte PVD eller DLC-behandlede ur et hett emne. Mer eksotiske materialer som karbonfiber og keramikk, har også begynt å dukke opp i klokker som passer de fleste lommebøker.
Stadig flere merker tilbyr nå også flere valgmuligheter innenfor lenker og remmer, som på minutter kan endre hele klokkens karakter. Metall, lær, tekstiler, gummi og andre kunstmaterialer – det eksperimenteres i stor stil med materialer, ulike design og fargeskjemaer.
[separator type=»thick»]Protid er en ledende norsk urmakerkjede bestående av 19 urmakerforretninger over hele landet.