Den ikoniske oransje skiven (og mange flere) kommer til kongeriket.
Når man dykker ned i klokkehistorien (pun intended) finner man raskt sveitsiske DOXA som en av pionerene innen armbåndsur for profesjonelle dykkere. Selskapets historie strekker seg riktignok vesentlig lengre enn introduksjonen av den oransjskivede 300T i 1967, men det er utvilsomt dykkermodellens arv som er selve kjernefundamentet i selskapet i dag. For DOXAs profesjonelle klokker ble blant de banebrytende i det som må beskrives som dykkerhistoriens gullalder. Med sin putekassede form, signalfargede skive og spesielle bezel var det en klokke bygget med en klar og definert hensikt – befestet av datidens mest hardbarkede undervannseventyrere som velkjente Jacques-Yves Cousteau.
Om vi spoler frem noen tiår finner vi igjen at DOXA klarte å skape litt blest og overskrifter i entusiastmiljøet. Kanskje aller mest da man i 2017 feiret modellens 50-årsjubileum med relanseringer i et begrenset opplag, men også i 2019 da man dundret på med en helgullvariant i 13 eksemplarer. Helt nylig ble også de nyeste variantene av klassikeren SUB 300 annonsert – med en rekke spenstige fargealternativer.
Norsk importør
Nå i november blir DOXA for første gang representert også her hjemme i Norge. Det er selskapet Swiss Time AS som har sikret seg en avtale som importør og vi tok kontakt med daglig leder Henning Sømoen for å høre om planene.
– Det er riktig at vi starter opp med DOXA nå i november, bekrefter en entusiastisk Sømoen. Vi har arbeidet hardt med å få alt på plass og endelig har brikkene falt på plass. I første omgang vil salget foregå via vår nettside, hvor man får full tilgang til DOXAs egen portal. Her vil klokkene vises med norske priser og man kan bestille direkte på en enkel måte via selskapets nettløsning. Dette har sammenheng med at DOXA internasjonalt har tatt full kontroll over alt salg, forklarer Sømoen.
ANNONSE
– Men, vi har en stor prøvekolleksjon tilgjengelig for visning i vårt showroom på Tåsen. Her kan man komme for å se klokkene på nært hold om man ønsker, så vi oppfordrer interesserte å ta kontakt med oss.
Sømoen forklarer at planen på sikt er å få med 2-3 fysiske forhandlere på laget, slik at kunder og interesserte kan se disse også i utvalgte butikker. – Det viktigste da er at vi finner noen som brenner for merket og den kule historien det representerer. For vi har stor tro på DOXA og gleder oss til å presentere dette for fullt for norske entusiaster i tiden fremover, avslutter Sømoen.
Mer informasjon på swisstime.no.
ANNONSE