I forrige måneds artikkel, «8 høydepunkter fra SIHH», ble nok flere litt overrasket over valget fra Cartier. For selv om den blå utgaven av Calibre de Cartier Diver fortjener oppmerksomhet, var årets store lansering for herrene den nye kolleksjonen «Drive de Cartier».
Rent estetisk kunne knapt forskjellene mellom Drive de Cartier og Calibre de Cartier Diver vært større – i alle fall når vi befinner oss innenfor Cartier sitt gjenkjennelige designspråk, som preger så godt som samtlige av modellene deres.
Med Drive de Cartier, er Cartier tilbake på velkjent territorium, for dette er klassisk eleganse med et hint av det sporty. Felles for alle modellene, er den nye putformede urkassen, som byr på myke linjer og en forholdsvis lav profil.
ANNONSE
Ser vi bort fra forskjellene i materialer og farge på urskive, består kolleksjonen av totalt 3 ulike modeller: Drive de Cartier, Drive de Cartier «small complications», og Drive de Cartier Flying Tourbillon.
Den enkleste grunnmodellen av Drive de Cartier, drives av det selvtrekkende manufakturkaliberet 1904-PS MC. Klokken byr på ordinær visning av timer og minutter, sekunder på underskive og datovindu kl. 3. Urkassen, som er tilgjengelig i stål eller rødt gull, har en diameter på 40 mm. Urskiven er tilgjengelig i enten sølvfarget eller mørkegrå utførelse, som begge har Cartier sine karakteristiske romerske numeraler.
Prismessig begynner utgaven i stål på 6.100 euro, mens rødt gull hever startprisen til 19.000 euro. Begge prisene er eks. norske avgifter.
Det kommer neppe som noen overraskelse at «small complication»-utgaven byr på flere komplikasjoner, og modellen byr på retrograd visning av en ekstra tidssone, indikator for dag/natt, stort dobbelt datovindu, og underskive for sekunder.
På innsiden av urkassen, som også er tilgjengelig i stål eller rødt gull, sitter et in-house kaliber 1904-FU MC, Dette moderne selvtrekkende verket, byr blant annet på justering av komplikasjonene via kronen – altså ingen ekstra kroner eller innfelte trykk-knapper. Prisen er satt til 8.500 euro for utgaven i stål, men versjonen i rødt gull setter deg tilbake 22.300 euro. Alle prisene er oppgitt eks. norske avgifter.
Den råeste nykomlingen, er den som Cartier selv omtaler som «Fine Watchmaking»-utgaven av Drive de Cartier. Med en flyvende tourbillon og sertifisert under «Poinçon de Genève», bør det ikke være noen tvil om at man har med et lekkert stykke haute horlogerie å gjøre.
Uret drives av det manuelt opptrekkbare kaliber 9452 MC, og modellen monteres og ferdigstilles i Cartier sitt «Fine Watchmaking»-verksted i Cartier sin boutique i Genève. Slikt koster, og prisen er på voksne 88.000 euro før norske avgifter.
Blant norske klokkeentusiaster er Cartier langt i fra et selvfølgelig valg når en klokke i høyere prisklasse skal kjøpes, men det er nok på høy tid at merket bør tas på alvor. Faktisk er merket Richemont sitt største, og med store investeringer i eget manufaktur og satsninger innen haute horlogerie, går merket en spennende tid i møte.
Som helhet er Drive de Cartier en solid ny kolleksjon, som vil kunne falle i smak blant både eksisterende tilhengere av merket, og nye kunder som ønsker noe litt annerledes enn de typiske sveitserne.
Mer informasjon om Cartier er tilgjengelig på cartier.com.
ANNONSE