Forrige uke inviterte Protid Urmakerne til klokkevisningen «Tid» på Grand Hotel i Oslo. Her fikk både tradisjonell presse, bloggere, social influencers, og private klokkeinteresserte, anledning til å komme tett på flere ledende klokkemerker og menneskene bak. Det er ikke første gang Protid tar initiativ til en klokkevisning av betydelig størrelse, for også i fjor ble det avholdt en å visning for pressen (se min rapport her). I år er det derimot første gang visningen også åpen for private gjester, og med enda flere utstillere er på plass.
Hele 19 klokkemerker var tilstede under arrangementer – Baume & Mercier, Breitling, Bruvik, Calvin Klein, Casio, Certina, Garmin, Grand Seiko, Gucci, Kronaby, Longines, Maurice Lacroix, Omega, Rado, Raymond Weil, Seiko, TAG Heuer , Tissot, Victorinox. Med andre ord et temmelig bredt og representativt utvalg for mye av det som rører seg i det norske ur-markedet. Det er ikke så voldsomt lenge siden Baselworld, men overraskende mange av årets viktigste nyheter var på plass for litt nærkontakt med nysgjerrige hender.
Protid stilte på sin side med en live-urmakeri på storskjerm, med tekniske demonstrasjoner med urmaker. Et viktig og interessant faglig innslag, både for de av oss som kan del om klokker fra før, men ikke minst for de som kanskje har sitt første møte med mekaniske ur. Og det var helt sikkert noen av dem, blant alle gjestene som var tilstede.
Av mer merke-relatert faglig påfyll, ble det også avholdt et knippe mindre lukkede visninger. Blant disse var TAG Heuer og Raymond Weil, hvor sistnevnte presenterte Mona Grudt som ny norsk ambassadør. Casio stilte med sin tungvekter Marc Czemper, som presenterte merkets identitet og fremtidsvisjoner. Norske Bruvik benyttet anledningen til å lansere den nye modellen «Pulpit Rock», og presenterte også sine ambassadører Tarjei Bø og Mette Brandt Bjerknæs.
ANNONSE
Personlig syns jeg det er supert å observere en bransje i utvikling, hvor en håndfull aktører nå begynner å forstå at markedet i Norge er modent for arrangementer som dette. For klokkeinteressen her til lands er nok både større og mer synlig enn noensinne. I følge Protid-direktør Finn Annmark, kan kjeden vise til en samlet omsetning noe sør for 250 millioner kroner i 2016, hvor merker som Rolex, Omega, TAG Heuer og Breitling er blant de merkene som selger best.
Klokkevisningen «Tid» var imidlertid ingen direkte showcase av Protid Urmakerne. At hovedfokus ligger på merkene og klokkene, er i mine øyne et svært klokt og sympatisk valg. Det er bare å krysse fingrene for at arrangementet vil repeteres til neste år.
ANNONSE