Pelagos FXD og Pelagos FXD Chrono «Alinghi Red Bull Racing Edition» er Tudors første modeller i karbonkompositt.
I fjor våres presenterte Tudor et nytt samarbeid med Alinghi Red Bull Racing. Laget, som under navnet Alinghi har vært aktive i den prestisjetunge konkurransen siden 2003, er en av deltakerne i den 37. utgaven av America’s Cup, som skal gå av stabelen i oktober 2024. Noe enkelt forklart – dette er seilingens Formel 1.
Nå feirer Tudor partnerskapet med to nye modeller. Pelagos FXD og Pelagos FXD Chrono “Alinghi Red Bull Racing Edition” bygger videre på en slektslinje som består av merkets mest moderne og teknologi-orienterte klokker, og de to nykommerne lever opp til familienavnet.
Flere «første»
For første gang i Tudors historie benyttes kasser av karbonkompositt. Det er også første gang en kronograf har funnet veien til Pelagos-kolleksjonen, hvor komplikasjonene tidligere har toppet ut på datovisning.
Pelagos FXD “Alinghi Red Bull Racing Edition” måler 42 mm i diameter, mens varianten med kronograf er hakket større med sine 43 mm. Begge har kasser med faste baretter, som bortsett fra materialvalg er nær identiske med den eksisterende Pelagos FXD, som ble utviklet i samarbeid med Marine National og presentert i 2021.
ANNONSE
Fargepaletten er inspirert av Alinghi Red Bull Racing, som i praksis betyr blå tallskive og innslag av rødt. De samme fargene går igjen i borrelåsremmen, hvor både design og materiale er noe endret fra den militære søskenmodellen.
Tallskiven har monobloc-markører, slik vi kjenner fra Black Bay Pro og senest Pelagos 39. I motsetning til sistnevnte har de to nye modellene bezel av karbonkompositt, som i likhet med kassene av samme materiale, aldri har vært brukt av Tudor tidligere.
Kjent innmat
Urverkene er imidlertid gamle kjenninger i form av kaliber MT5602 og MT5813, og produseres av henholdsvis Kenissi og Breitling. Begge urverkene er kronometer-sertifiserte, og har spiral av silisium samt 70 timers gangreserve.
Direkte innsyn til urverket er ikke mulig, da begge modellene har heldekkende baklokk. Lokkene er laget av titan, og er passende nok dekorert med logoen til Alinghi Red Bull Racing.
I følge Tudor er hverken Pelagos FXD eller Pelagos FXD Chrono “Alinghi Red Bull Racing Edition” begrenset i antall, og det er heller ikke kommunisert når produksjonen vil opphøre. Inntil videre står modellene som permanente innslag i kolleksjonen, og skal allerede være tilgjengelige for salg fra i dag.
Veiledende pris er satt til 39.100 kroner for Pelagos FXD “Alinghi Red Bull Racing Edition”, mens Pelagos FXD Chrono “Alinghi Red Bull Racing Edition” er priset til 54.200 kroner.
Tidssonen har vært tilstede på lanseringen i Barcelona, og kommer tilbake med en mer detaljer hands-on og live-bilder senere.
ANNONSE