Leses nå
Zenith lanserer en helt ny Pilot-kolleksjon

Zenith lanserer en helt ny Pilot-kolleksjon

  • Kommer både som trehånds- og kronografutgave.
  • Urkasse i rustfritt stål eller sort keramikk, med El Primero på innsiden.
  • Priser fra 7.500 – 13.400 CHF.

Våre venner hos Zenith er et av få klokkemerker som i dag trolig er mer kjent for sitt mekaniske indre, i form av det ikoniske El Primero-urverket, enn for en spesifikk modell i kolleksjonen. Riktignok har selskapet opplevd stor suksess med sine ulike tolkninger av Chronomaster, hvor spesielt de ulike Revival-utgavene er strålende eksempler på merkets absolutte toppform.

Også innen luftfart har Zenith en lang historie. Faktisk søkte selskapet patent på det franske «Pilote» allerede i 1888, før den engelske stavemåten «Pilot» fulgte etter i 1904 – skarve året etter at Wright-brødrene lettet for første gang. I årene som fulgte var Zenith leverandør av både instrumenter og klokker til luftfartøyer, som var første steg på veien med pilotklokker som en naturlig del av kolleksjonsfamilien.

Under årets Watches & Wonders drar Zenith sløret av en ny og mer moderne tolkning av «Pilot»-familien, uten at det betyr at de er helt fri for litt historisk DNA.

Pilot Automatic

Selve basemodellen har fått navnet Pilot Automatic og byr på normal tidsvisning med dato. Klokken leveres i en 40 millimeter stor urkasse av enten stål eller sort keramikk, som begge deler nær sagt alle visuelle og tekniske elementer.


ANNONSE


Pilot Automatic i sort keramikk.

Det inkluderer 100 meters vannresistens, datovindu klokken seks, store tydelige numeraler av SuperLuminova og horisontale linjer på den sorte tallskiven, hvor sistnevnte er inspirert av korrugerte metallplater på gamle flyskrog. Legg dog merke til at keramikkutgaven har en helmatt overflate-finish, mens stålutgaven flotter seg med noen polerte skråkanter på urkassen.

Ser man mot eksisterende pilotklokker i Zeniths kolleksjon er linjene åpenbart mer moderne og forsøkt tilpasset dagens klokkepublikum. Det samme gjelder mekanikken på innsiden, som nå er høyfrekvente El Primero 3620. Det byr på vante 5 Hz (36.000 vph), 60 timers gangreserve og en rotor ment å imitere kunstig horisont-instrumentet i en cockpit.

Pilot Automatic leveres med to ulike remmer og kommer med Zeniths system for hurtig skifte mellom disse. Oppgitte internasjonale priser er 7.500 og 9.500, med keramikkutgaven som familiens dyreste. Det kan fort vise seg å være litt i overkant, spesielt om man tar n sterk konkurrent fra Schaffhausen med i beregningen.

Pilot Big Date Flyback

Mens Pilot Automatic representerer essensen av pilotklokker, høyner Big Date Flyback med teknisk finesse, smidd over samme lest. Det inkluderer den store kronen, som riktignok har krympet betydelig fra familiemedlemmet Pilot Type 20.

Liketene med sin mindre bror er åpenbare, men kassestørrelsen vokser til 42,5 millimeter for å få plass til både den store datovisningen og kronograffunksjonen. Med et klassisk bicompax-oppsett på underskivene fungerer datovinduet klokken seks som en visuell forankring og et balanserende element.

Også her står valget mellom stål og keramikk, hvor førstnevnte kan skilte med en noe mer fargerik tallskive og visere – som en hyllest til den klassiske Rainbow Automatic El Primero fra 1997. En modell som markerte første gang en El Primero-modell var utstyrt med flyback-funksjon.

Pilot Big Date Flyback «Tribute to 1997 Rainbow Automatic El Primero».

Urverket lyder navnet El Primero 3652 og kan, utover kronograf med flyback, skilte med et datoskift – inkludert stabilisering – på skarve 0,02 sekunder. Det er imponerende i seg selv, gitt at datovisningen skjer ved hjelp av to separate disker.

Pilot Big Date Flyback har fått en veiledende pris på 11.400 CHF for stålutgaven, mens samme klokke i sort keramikk havner på 13.400 CHF.


ANNONSE