Hmmm, ser dette er en gammel tråd. Men istedenfor og lage en ny så skriver jeg her.
Jeg har funnet gravering bak på en klokke og lurer da på om Bjerke har noen "signatur" i graveringene sine. Liker ikke gå ut med nøyaktig tall, men det jeg kan lese er xxxxxB. Jeg tenker Bjerke med engang fordi det er en B på slutten hvis den er solgt ny i Norge. Men det er kun fordi jeg har lest det som er i denne tråden. Hva tenker dere? Har dere sett lignende på andre klokker.
Blir litt som hemoroider; De er plassert "midt i ræva" på klokka, der ingen andre ser, likevel vet du jævlig godt at de er der! Noen plages mye, mens andre driter i det
NUF nummeret som finnes på mine ur - og som knapt er synlig, er ikke noen "hemoroide" for meg. Det føles heller som en form for trygghet at det er der.
Dette er absolutt ikke ment som en frekkhet, men om du klarer å snu noe så ekstremt meningsløst og tullete til noe positivt er det meget godt jobbet og viser at WIS-heten er på rett/feil plass
Jeg mener ikke at det er så negativt heller, det er bare veldig unødvendig
NUF nummeret er jo et gammelt identifikasjonssystem, laget av Norges Urmaker Forbund.
Dette for å få et ensartet nummersystem, for alle de ur som deres medlemmer solgte, uavhengig av de enkeltes produsenters serienumre.
Nummeret identifiserer både den enkelte urmaker og dennes eget arkivnummer.
Tidligere ble nummeret risset inn på innsiden av uret. Dette var jo enkelt med "klem-lokk", men noe mer arbeidskrevende når skru-lokk ble vanlig, som etter boka, fordrer en ny trykktesting etter å ha vært åpnet.
Dermed ble det etter hvert mer vanlig, å risse inn nummeret på utsiden av urkassen.
Som sagt plager ikke dette meg, om jeg blir mindreverdig "WIS" av det, så får det stå sin prøve
Fant noen skriblerier på Rootbeer’n, sendte mail til Bjerke kl. 14.08 i dag og fikk svar kl. 14.49 med salgsdato 17.1.1986 og ref/lenkenr.
Gravering er kult