Tips til ny Panerai?

Urverket er ikke det samme da, P.5000 vs. P.9001. P.9001 er vel et bog standard P.9000-verk med GMT funksjon? P. 9000 fikk hard medfart i en annen tråd her på sonen, det bråkte ble det hevdet. Det er ikke min erfaring, men jeg må tilstå at hvis urverket teller alene, ville jeg nok valgt P.5000, åtte dagers reserve. Fine greier det.
 
Urverket er ikke det samme da, P.5000 vs. P.9001. P.9001 er vel et bog standard P.9000-verk med GMT funksjon? P. 9000 fikk hard medfart i en annen tråd her på sonen, det bråkte ble det hevdet. Det er ikke min erfaring, men jeg må tilstå at hvis urverket teller alene, ville jeg nok valgt P.5000, åtte dagers reserve. Fine greier det.
Tja... P9001 har jo automatisk 72 timers verk, GMT og ser bedre ut enn P5000 som må sees på som Panerai sitt "entry level" verk.
 
I stand corrected - sånn går det når man skyter fra hoften. P.9001 sitter i finere kasser enn P.5000. Det ser definitivt slik ut ja. Hva som fremstår som litt pussig er at P.5000 har åtte dagers reserve, mens det potensielt finere P.3000 kun har tre. Man skulle jo tro det burde være omvendt, finere verk, lengre reserve.
 
Gangreserve er jo bare snakk antall fjærhus/fjærlengder. Rafinement er mer gjenomgripende. Holder P9xxx, P9xx, P2xxx, P4xxx og P3xxx høyere enn P5xxxx.
 
Hvordan ser du på P.2xxx versus P.3xxx? Jeg leste at det i hvert fall i de første utgavene var en del problemer med P.2xxx verkene. Jeg mener å ha registrert at du har 422, hvis jeg ikke leste feil da. Er du fornøyd med uret? Jeg kan tenke meg det selv.
 
P2xxx er Panerai sitt "top-level" og finnes kun i de dyreste urene deres. Så disse er nok en del steg kvalitativt over deres P3xxx urverk, som jeg har i mine egne 424 og 372.
Har dessverre ikke noen 422, som ellers også har et P3xxx verk.
 
Jeg kan ikke si at jeg synes p2002 er noe "bedre" enn hverken p9xxx eller p3xxx, selvfølgelig med unntak av gangreserven og en fantastisk opptrekksfølelse. Misforstå meg rett, det feilet ikke en eneste gang. Det gjorde heller ikke p9xxx jeg hadde i 312'n min. P3xxx verket på min 423, var derimot dessverre en mandagsmontering.

Grunnene til at jeg gikk fra 233 til 372 var blandt annet verket.
Jeg foretrekker faktisk å trekke hver tredje dag, fremfor hver 8-10 dag.
Andre grunner var gullvisere, renhet, fargevalg og høyden:)
 
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis
Jeg kjenner 312, det er det jeg har nå. Men hvordan bærer de 47 mm håndtrukne verkene som 372 og 423/424? Det er større ur rent målt i overflate. Men de er lavere. Oppleves de som subjektivt sett større eller mindre enn 312?
 
Du skal ha vide ermer (nesten) uansett hvilket Panerai du vil ha til å skli under skjorta.

Lagt ut bildene før, mange ganger, men jeg synes de godt illustrerer forskjell på 47mm kontra 44mm. Legg merke til monteringshøyden på lugs.




 
  • Liker
Reaksjoner: Julien
Du skal ha vide ermer (nesten) uansett hvilket Panerai du vil ha til å skli under skjorta.

Lagt ut bildene før, mange ganger, men jeg synes de godt illustrerer forskjell på 47mm kontra 44mm. Legg merke til monteringshøyden på lugs.




Veldig bra illustrert - 312 Er den høyeste av disse. En Panerai skal uansett aldri UNDER skjorte ermet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Futen
De bildene er veldig illustrerende. Subjektivt sett ser 312 ut til å være større enn 372, se forskjellen på lugs. Det er åpenbart at 372 må ligge mye lavere på håndleddet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin