Breitling Navitimer 41 - stoppet etter fem år…

Medlem
30. juli 2022
Sted
Oslo
Hei,

Har en Breitling Navtimer 41 (A23322). Kjøpt vel i 2010 ellerno rundt der. Vært på service i flere omganger. Senest full service for 5 år siden. Men den har nå klart å fullstendig stoppe (har gått litt dårlig en stund, så BAM - full stopp). Forrige runde fikk den også problemer etter bare noen par år. Litt overraskende.

Forrige runde ble den sendt tilbake til breitling for full service. Men jeg tenker da at det bør være mulig å finne en god urmaker i Norge som fikser dette lokalt? Er vel Breitling 24 urverket som er basert på ETA? Samtidig har det vel blitt vanskeligere å fikse ETA urverk nå, pga begrenset deltilgang.

Interessant hva dere andre tenker.. Rart at urverket bare stopper etter 5 år? Ok at den skulle bli tregere m.m., siden anbefalt service intervall tross alt er 5 år.. men skulle tro den skulle være i stand til å fungere iallfall noen år til, før den stoppet helt..

Det høres litt dramatisk ut med så kort "levetid" på et ETA-verk.

Jeg har også hørt rykter om at Breitling har begynt å ruge litt på enkelte deler. Selv fikk jeg anbefalt Ur-Teknikk i Stavanger på Breitling. (https://ur-teknikk.no/). Jeg ville sendt dem en melding og hørt.

Jeg har selv en chronograf med ETA-verk og den holder fortsatt COSC-standard etter mange år.

8

Breitling 24 har GMT komplikasjon.
Det burde bli cal.23 basert på Valjoux/ETA 7753.
Et pålitelig urverk.
Delene er ikke så vanskelige å finne.
Nei det burde ikke stoppe sånn.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Takk for svar! jeg synes også dette virker veldig rart. Skuffende opplevelse. Har dere noen i Oslo og omegn å anbefale? Går jeg til Bjerke og/eller Thune blir den vel bare sendt til Breitling.

Evt sender jeg den til ur-teknikk ja

Takk for svar! jeg synes også dette virker veldig rart. Skuffende opplevelse. Har dere noen i Oslo og omegn å anbefale? Går jeg til Bjerke og/eller Thune blir den vel bare sendt til Breitling.

Evt sender jeg den til ur-teknikk ja

Du kan høre med Urtjenesten, som holder til på Tveita i Oslo (www.urtjenesten.no). De har god greie på chronographer. Det kan være et godt forsøk.

8

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Hver enkel god urmaker kan ta service på disse.
Det er ganske enkel mekanikk.

• Liker
Reaksjoner: Grendel