Rolex datejust - smooth eller fluted bezel?

Om du skal gå for smooth og oyster kan man vel like gjerne prøve å få tak i nye Explorer?

Synes evt det blir en kul kombo med Explorer og DJ med fluted og jubilee om man får kjøpt begge med tiden.
 
Jeg var litt i samme situasjon som deg for rundt 2 år siden. Gikk til slutt for smooth/jubilee med blå skive. Aldri angret siden.

0C3018D5-7900-4F76-BA43-36F8A549FF10.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: johage
Om du skal gå for smooth og oyster kan man vel like gjerne prøve å få tak i nye Explorer?

Synes evt det blir en kul kombo med Explorer og DJ med fluted og jubilee om man får kjøpt begge med tiden.


Ja, spørsmålet hvor kurrant den er å få tak i...:oops:
 
Har ikke akkurat prøvd denne kombo i begge størrelser. Men kona har en DJ fluted/jubilee i 36mm. Den føles noe snau for mitt 17,1cm håndledd som er meget godt vant med 40mm sports-rolex. Ideelt sett skulle jeg ha ønsket DJ i 38-39mm.
Hvordan opplever du dette nå i 2024, når trenden går i retning mindre klokker? Opplever du fortsatt 36mm som for liten for din del?
 
Hvordan opplever du dette nå i 2024, når trenden går i retning mindre klokker? Opplever du fortsatt 36mm som for liten for din del?
Tror egentlig ikke at mitt forhold til dette er påvirket av det som kanskje trender nå. Jeg prøvde BB54 her om dagen, og den kunne jeg gjerne tenkt meg. Så 37mm kan absolutt gå fint! Ellers er det jo den floskelen om at det ikke bare er mm som teller. Jeg trives fortsatt med Speedmaster på 42mm også…

Her er dagens på 40mm… Fortsatt er dette også en fin størrelse… ;)

IMG_0332.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Fasit:
IMG_0450.jpeg


36 mm er for liten for meg, synes det ser helt latterlig ut selv med normale håndledd på 18-19 cm.

Men, smaken er som baken - og kona, som har veldig slanke håndledd, kler DJ 36!
 
Fasit:

36 mm er for liten for meg, synes det ser helt latterlig ut selv med normale håndledd på 18-19 cm.

Men, smaken er som baken - og kona, som har veldig slanke håndledd, kler DJ 36!
Med 18-19 cm skjønner jeg godt at DJ41 sitter bedre enn DJ36. Det jeg funderer på er grenselandet rundt 17cm.
 
IMG_6785.jpeg
Meget fornøyd med DJ36 på mitt 17,5 cm håndledd. For min del ville DJ41 sett veldig oppblåst ut til en klokke med klassisk uttrykk å være. På en Diver ville jeg derimot strukket meg til over 40 mm, da dette er ett annet stiluttrykk. En Datejust er en klassisk «pen-klokke» som gjør seg svært godt i mindre størrelse. Mitt inntrykk er at DJ41 gjør seg godt som en one-watch på store håndledd, men i en samling med flere klokker er det ikke feil at dressy-pieces tones ned i størrelse. For øvrig veldig fornøyd med kombinasjonen smooth+jubilee, men dette er jo en smakssak. Madammen vil såklart ha fluted. Men alt dette her er jo bare personlige meninger, hehe!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Rød og OBJ
Nå har jo TS kjøpt og er happy. Bra.

Men trådens spørsmål er uansett godt, syns jeg.

For meg er Datejust selve Rolexen. Og da med fluted bezel. En fin designreferanse til opprinnelsen da bezel ble skrudd på, og fluted hadde således en praktisk funksjon. Nå skrus ikke bezel på lengre og designet på baklokket er ikke like «klumpete», men opprinnelig var de like oppå og under.

Smooth bezel riper sabla fort, fluted holder seg bedre.

Expl og OP med Oyster er supre klokker som kler den litt røffere smoothe bezelen.

Jubilee eller Oyster på Datejust er litt hipp som happ. Konfigurasjonen til @Consigliere er en vinner med total fluted!

40mm passer meg best, men da måtte det blitt en villt dyr Day-date:
IMG_7436.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Wada og Consigliere
Noen som imidlertid vet noen ting om det er mulig å få stå på liste på stål DJ36 eller lar det seg ikke gjøre hvis en ikke har kundehistorikk?
 
Vil nok avhenge litt av modell og etterspørsel, men en kompis av meg fikk en grønn skive 41mm med smooth bezel med en BB58 som historikk.