Bilsnakk

Jeg har hatt 911 og Taycan. Taycan er en sportslig bil, men langt i fra en sportsbil. 911 er en sportsbil som kan brukes i det daglige. Når det er sagt velger jeg Taycan ti av ti ganger som dagligbil over de fossildrevne alternativene i samme prisleie og bruksområde. Du skal være rimelig innbitt motstander før du ikke klarer å ha det moro i en Taycan.
Enig. Bilen på bildet er forøvrig en Turbo GT, litt mer sportsbil i min bok.
 
  • Liker
Reaksjoner: TomB
Enig. Bilen på bildet er forøvrig en Turbo GT, litt mer sportsbil i min bok.
Helt klart. Har ikke prøvd den, så kan ikke uttale meg om hvordan den er i daglig bruk. Den er vel uten bakseter? Litt mindre daily driver selv om de ikke er veldig mye i bruk for mitt vedkommende.
 
At det kan være gøy å kjøre er jeg enig i, men i hovedsak er jeg enig med @GrimReaper her. En sportsbil/entusiastbil blir så mye bedre med heftig lyd. Frem og tilbake til jobb gjør en elbil helt perfekt, men kosetur i helgen blir ekstra stas med deilig motorlyd.
 
Poenget var at en Porsche uten lyd er meningsløst. Så beklager jeg definasjonsglippen når det gjelder sportsbil/sportslig bil. For meg er det litt potato/poteto.

Skal vi hive superbil inn i mixen også? Bare for å gjøre kaoset komplett. Jeg er helt sikker på at absolutt alle som har litt bilinteresse forsto hva poenget var fra første setning. Men litt god kverulanse beriker dagen :)
 
Hva som er en sportsbil kan sikkert diskuteres opp ned og i mente. Men just for fun, så vil jeg påpeke at Taycan Turbo GT med Weissach-pakke er den raskeste firedørs produksjonsbilen som har kjørt rundt Nurburgring. :p

(Hvor mye det betyr at den har fire dører når Weissach-pakken tar bort baksetet blir opp til andre å diskutere)

Hadde jeg hatt pengene til det så hadde det blitt Taycan som daily driver, og 911 som godværs-bil. Dessverre så har de ikke ringt meg fra Hamar enda, så det blir med drømmen.
 
Lite som sier racerbil enn Golf uten baksete og nett.
1717496618590.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Jone og GrimReaper
Skulle ønske det var en egen elbil vs. fossibil tråd jeg.. Sukk...

Ting er som de er, og det er ingen fasit hva folk liker. Men synes det er synd folk hater noe nytt før de har prøvd selv...
Personlig: Ja takk begge deler. Og hvis jeg bare hadde hatt en bil, ville det kanskje vært el. Men ikke sikkert..

Over til koselige, gamle bensinbiler -
noen bilder fra Fjordluft i Lærdal:


1000032474.jpg
1000032555.jpg
1000032566.jpg
 
Tror før en gang så ble sportsbil definert av at de hadde 2 dører og 2 seter, pluss at den var laget med tanke på inspirerte kjøreegenskaper. Det har vel blitt litt utvannet siste årene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød og GrimReaper
Må si meg enig med wikipedia der! Selv om det såklart finnes noen solide unntak, så er den generelle formelen for sportsbil i mitt hode følgende: 2 dører, lav vekt, awd/rwd og kraftig motor (Eller en motor som passer bilen, les: Lotus feks). Som regel så innebærer definisjonen bensinmotor og manuelt gir, men det er jeg ikke 100% bastant på (Uten å fyre opp under el vs fossil debatten igjen..).

Utifra den beskrivelsen så er jo Golf R32 en sportsbil. Den har 2 dører, lav vekt, kraftig motor og manuelt gir. Rundetiden på ringen sier jo sitt.

Har dessverre aldri prøvd en R32. Det nærmeste jeg kommer til den er en blodtrimma Golf MK3 (Eller var det 4?) VR6. Aner ikke hva faktisk effekt var, men vi snakker kompressor, smidd innmat, custom ditt, custom datt, gigantiske brembo-bremser og det som værre var. Mein gott!