Grill

Hadde egentlig tenkt å bestille den sammen med grillen, men de var utsolgt. Er du fornøyd med den?
Har denne, brukt 3-4 ganger. Den er effektiv og får i gang kullet ila 4-5 minutter, men på grunn av at det både gnistrer og ryker noe ekstremt når den brukes - og klærne lukter bål resten av dagen - har jeg gått tilbake til weber-tønne når jeg skal tenne opp.

Det hender dog jeg tar den frem for en liten boost, dersom kullet likevel ikke ble 100% med tønnen først :)
 
IMG_0475.JPEG


Annis leverer. 70 dager tørrmodna. Dro den av ved 48 grader.
 
Noen som har gassbrenner/blåselampe/el å anbefale til tenning av kull? Tålmodigheten begynner å ta slutt med tennbriketter ol. Ikke sett noen «grill guns» ril salgs i Norge.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Hei folkens! Eg trenger litt bistand frå nokon med praktisk erfaring med gassgrill.

Eg har svalgt ein relativt stor kamel og kjøpt meg gassgrill! Til tross for at eg i alle år har storkosa meg med ein weber kullgrill - og hevda at alle som griller med gass har suspekte legninger! Men med huset fult av små unger, har både tida eg har til matlaging, og typen mat vi eter - endra seg. Vi har det travelt og ungane liker grillribber, pølser og denslags mat. Weberen er konge til skikkelig grillmat, men det krever tid og planlegging.
For å finne ut om det alle hevder er tilfelle, at det er betydelig meir lettvint og kjapt med gass - måtte eg prøve.
Eg kjøpte ein Falcon phoenix s42, med 4 brennere, bakbrenner og searstation.
Eg DIGGER searststion! I går sous vida eg ein entrecôte og ein mørbrad som eg avslutta på den. Vi hylte begge to, når eg la biffen på grillrista - biffen av smerte, eg av begeistring!
I dag var det meir standard grilling, koteletter, ein liten ytrefilet og pølser. Eg fyrte opp 2 av brennerene og sette dei på maks, ned med lokket og venta i ca 10 minutter før eg begynte. Skulle grille på direkte varme først og deretter på indirekte varme til dei var ferdige.
Men eg vart negativt overraska over kor lite guff det var i den delen av grillen med direkte varme, til tross for at brennerane sto på fult. Eg fekk ikkje skikkelig steikeskorpe og enda opp med å bruke searstation for å få ting i gang.

Eg trur ikkje det er noko galt med effekten i grillen, då den når 300 grader på 10-15 minutter, med alle hovedbrennerane på.
Men det var ein litt vind i dag, er gassgriller veldig ømfintlig for vind? Eller er generelt effekten i gassgriller for lav til å få skikkelig steikeskorpe? I denne grillen er det skikkelige rister i støpejern og eg hadde forventa ein skikkelig sear - men den fekk eg først når eg brukte searstation.

Min referanse er riktig nok kullgrillen min, og på slik grilling er vanligvis den delen av grillen med direkte varme, so varm at eg uten problemer smelter ondskapens ringer - og det som verre er.

Gjere eg noko feil? Har eg urealistiske forventinger? Møkkagrill?

Eg løyser jo problemet med å bruke searstation til bruning og hovedgrillen til indirekte grilling. Men eg trudde/forventa at det skulle vere mogleg å "grille" på direkte varme på ein gassgrill.
 
Ja, vinden kan fort blåse varmen ut av en gassgrill om den står rett på. Jeg bruker alufolie for å tette om det blåser hardt eller jeg skal røyke lenge på lav temperatur.

En annen ting, hva slags rister har du? Jeg synes det er stor forskjell på støpejernsrister og emaljerte. Støpejern må varmes lengre og gir til gjengjeld bedre sear.

Jeg er jo selvfølgelig enig med deg i at grill skal være køl, men du verden så praktisk gass er for å fikse kjapp middagsmat på en tirsdag.
 
Min erfaring med gassgrill at man må kjøpe en med nok effekt. Noen varianter er mariginale med tanke på effekt pr. brenner og flaten over, og ettersom årene går - så lekker det litt gass her og der pga. korrosjon og soting - med den følge at effekten går ned. Fikk samem problem som nevnt over her, så da gikk jeg over til gammeldags kulegrill. Lite soting og lekkasjer i varmeeffekt der. ;)
 
Føler at kull vs gass er litt sånn som elbil vs fossilbil.

Jeg kjører elbil og har gassgrill. Hvorfor? Fordi det er praktisk.

Skulle jeg helst hatt en 911 med bensinmotor på tunet? Absolutt. Skulle jeg helst hatt tid og ork til å fyre med kull? Også absolutt. :p

Kan forøvrig si meg enig i støpejern vs emaljert. Støpejern gir langt bedre sear. Jeg prøvde å sette gassgrillen på full spiker og vente 30 min før jeg kastet på en biff som hadde ligget i sous viden en stund. Det gav et veldig godt resultat! Såklart, ikke like bra som kull, men på effort vs resultat vinner gassgrillen lett.
 
Veien blir til samtidig som ein går, er eit ordtak. Eg gjorde eit nytt forsøk, men denne gangen satte eg alle 4 blussa på, og venta mellom 10 og 15 minutter før eg begynte å grille, då var grillen blitt so varm som termostaten klarte å måle. Denne gangen var temperaturen ingen problem, den var rikelig varm og grillinga gjekk som ein leik.
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless
Veien blir til samtidig som ein går, er eit ordtak. Eg gjorde eit nytt forsøk, men denne gangen satte eg alle 4 blussa på, og venta mellom 10 og 15 minutter før eg begynte å grille, då var grillen blitt so varm som termostaten klarte å måle. Denne gangen var temperaturen ingen problem, den var rikelig varm og grillinga gjekk som ein leik.
Evt 'båten blir til mens du ror'
 
Jeg er jo selvfølgelig enig med deg i at grill skal være køl, men du verden så praktisk gass er for å fikse kjapp middagsmat på en tirsdag.

Det er jo nesten så man kan argumentere for at man trenger både dykkerur og dressur kullgrill og gassgrill.
 
Jeg vil argumentere for at en Kamado Joe eller lignende vil kunne tilfredstille de fleste behov. I hvertfall er den ekstremt bra for både klassisk "grilling" men også for BBQ i timesvis eller over natten. Her er det relativt enkelt å holde en jevn ønsket temperatur over lang tid. Den fungerer utmerket til røyking, og du kan også få varme relativt raskt om du ønsker, selv om det ikke er like raskt som en gassgrill.
Det er vel også omtrent det tryggeste du kan ha, fordi du alltid kan smelle igjen lokket og lukke ventilene.

Jeg vet at folk har forskjellige behov og ikke minst regelverk å forholde seg til. Men jeg vil si at mye av gleden og smaken fra grill kommer nettopp fra flammer, kull, treverk og røyk!
 
  • Liker
Reaksjoner: Mulliner
Det er jo nesten så man kan argumentere for at man trenger både dykkerur og dressur kullgrill og gassgrill.
Nesten...?
Veldig kjekt, og nesten et must med en av hver :giggle:
Spesielt for oss som ikke er helt utlært på kullgrill ennå er det fint å kunne flytte litt frem og tilbake, og bruke gassen når det er behov for lav/kontrollert varme og kull når det skal svis.
Jeg griller også mye søtpotet, aubergine, squash og andre grønsnaker som tar en del plass, og det hadde blitt logistisk utfordrende med bare den ene flaten på kullgrillen.
Har ikke prøvd kamadovarianter, så det kan godt være det er enklere å få til justering av temperatur der enn på min Weber kule
 
Endelig! Mer enn et år etter innkjøp var det omsider tid for å starte karrieren som kullgriller. Skal ikke skryte på meg mye kunnskap, her starter vi på scratch, men jaggu ble det en fantastisk pizza dag 1 og nydelig kjøtt dag 2. Pizzabunnen ble akkurat så sprø og digg som vi håpet. Litt innkjøringsutfordringer, men gikk seg til.
Har den stående på hytta hvor jeg har tid (og lov) til å fyre skikkelig. Her har vi det enkelt og forholdsvis analogt:)
IMG_5882.jpeg

IMG_5886.jpeg

Nyplukkede blåbær til frokosten neste dag.
IMG_5888.jpeg