En independent klokkereise. Only dead fish go with the flow:)

Nytt Berkus prosjekt ( del 1)
Som nevnt tidligere ble jeg spurt av min gode klokkevenn @guy2watch om jeg ville bli med på å lage hver vår unike resonans klokke med Berkus. En fantastisk komplikasjon og mulighet, noe jeg ikke kunne si nei til.
I tråden her skal jeg forsøke å dele prosessen ( som har pågått nesten 2 år nå) og hvordan det er å lage en klokke fra scratch med en urmaker. Veldig anderledes en fra å gå til urmaker/ forhandler….
Utrolig gøy prosess!

Hentet fra Revolution:
Despite its long history, watches incorporating the phenomenon of resonance remain few and far between, and for practical reasons. They are complex and costly to produce, effectively being two movements in one watch, thus requiring twice the number of wheels and pinions. Beyond that, you’re faced with the fact that the pairing forces between two oscillators in a moving object are small and weak. Matching them is a painstakingly complex task and coupling them is equally challenging.

As such, they are almost not worth the effort when comparing with conventional, micro but sufficiently reliable alternatives used in modern watchmaking to achieve a greater rate stability. At the same time, research and effort in this domain is a claim to fame when it yields results. It is remarkably fascinating to see the concept of forced oscillations taken further with clever enhancements by a diverse handful of independent watchmakers. Regardless of how the effort may seem to outweigh its practical effect, it still does not detract from the ingenious engineering involved in constructing movements conducive enough to host the phenomenon. Beyond that, harnessing and manipulating a phenomenon that occurs in nature to benefit timekeeping is something truly special and falls nothing short of wizardry.
 
Redigert:
Du har virkelig funnet din vei, og den har blant annet vært til inspirasjon til meg! 1-2-3-klokke-mann er vel også en form for klokkoman..det er virkelig noen vidunderlige klokker du har! Har man en ydmyk daglig rundjuler som for eksempel UR-220, er man vel et stykke på vei mot klokkeglede. Supplert ned den, i mine øyne, flotteste LB laget, som kveldsklokke. Berkusen vil komplettere de andre på en utmerket måte , er kjempespent på å se den på lanken din! Måtte sommeren bli god for deg Ron Erling! Og det venter jo noe bra der i andre enden av sommeren også…
Tusen hjertelig takk og god sommer til deg også.
 
  • Elsker
Reaksjoner: Matsmet
Nytt Berkus prosjekt ( del 2 ). Design.
Layout og komplikajonen var mer eller mindre bestemt av Berkus når jeg ble med.
Alt annet kunne skreddersys slik at en unik klokke kunne lages til meg.

Opprinnelig skulle det lages 3 unike klokker med dette designet men en falt i fra i løpet av prosessen. ( Derfor en del bilder i denne tråden med 3 forskjellige klokker)
Min opprinnelige tanke var en en litt rocka dressklokke på 38mm. Likte veldig godt «minions» klokken han tidligere hadde laget så spurte om han kunne lage noe som liknet på den. (Bilde 1)
IMG_0536.png
IMG_0533.jpeg
 
Redigert:
Helt fantastisk! Veldig kult å se kommentarer og betraktninger fra urmaker på fremgang, teknikk, utfordringer og annet.
Det er en herlig åpenhet om hva som har vært krevende og kanskje noen av de litt "usexy" behind-the-scenes-bildene.

Dette er topp sommerlektyre!
 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Helt fantastisk! Veldig kult å se kommentarer og betraktninger fra urmaker på fremgang, teknikk, utfordringer og annet.
Det er en herlig åpenhet om hva som har vært krevende og kanskje noen av de litt "usexy" behind-the-scenes-bildene.

Dette er topp sommerlektyre!
Tusen hjertelig takk. Hensikten med denne tråden er jo at andre kan se litt om hvordan prosessen foregår og hvor omstendelig og morsom den er. Dette er jo selvfølgelig bare et lite utdrag av dialogen med urmaker men håper en får en følelse allikevel.

Jeg synes det er noe magisk å se hvordan en håndlaget klokke blir til og hvor mye tid, blod svette og tårer som ligger bak. Fort å glemme at dette faktisk er kunstverk som krever enormt kraftmannskap. Her trykker man ikke bare på noen knapper og en maskin spytter ut en klokke. Fasinerer meg at noen klarer å lage en klokke av noen metallklumper. Og stilen hans er helt i tråd med personligheten:) Kul og upretensiøs fyr. Helt selvlært… Gjør meg ydmyk… God sommer!
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: seiltid og Matsmet