Medlemspresentasjon – ny på Tidssonen.no?

Wolla.

Har vært på forumet ca. 4 år tror jeg, og er innom med ujevne mellomrom.

Er ikke voldsomt interessert i klokker,- men litt;

Eier kun en Omega Seamaster kjøpt brukt i butikk i KBH sommeren 2016 litt på impuls, og en Apple Watch, hvis det er lov å si her.

Det morsomste med forumet synes jeg er, ved siden av at tonen er god, at bidragsyterne tilsynelatende har dyp kunnskap også om andre tema enn klokker. Det elsker jeg.

Er 1967-modell, fra Oslo og er gift. Bor på Vålerenga.

Har barn som er født i 1996, 2000, 2004, 2018, 2020 og 2020.

Og har nå vært på Volvat, ja.

Har slutta med hagle, rifle, MTB fulldemper, kaldski, klisterski, rubbski, skøyteski, rulleski, jaktski, SL-ski, super-GS-ski, freerideski, gresski, fallskjermhopping, scubadykking, vinter-mc, golf og kajakk blant annet.

Når jeg ikke passer hus, hjem og barn, prioriterer jeg søvn.

Kanskje får jeg også jobba litt med jobben min.

Tenker ganske mye på hummerteine-fiske, tenkara-stanga, rando-riggen, fjell-fell-skia, cafe-raceren, grus-raceren, marka-fjell-skia, motor-sjekta, low-slow-grilling, optimale lag-på-lag-kles-løsninger for fjellturer, knebøy, markløft og benkpress, men det blir mest prat og lite action.

For øvrig har jeg det bra.
 
Siden jeg har passert 100 innlegg og funnet meg tilrette her inne så er det vel egentlig på tide å lage et lite innlegg her inne også.

Hei, jeg er en 40år gammel skjeggete, stygg men veldig hyggelig fyr. Jeg har adhd (og sikkert litt mere) som gjør at jeg blir ekstremt interessert i smale temaer, og faller veldig dypt ned i hullet. Oppgjennom har det blant annet inkludert alt fra musikkproduksjon, akvarium, vinylsamling, kanin-oppdrett, plante-avl, bodybuilding, MMA, fisking, sigarer, chili, sjakk, BBQ og sikkert mye mere jeg ikke kommer på nå. De fleste interessene drar jeg veldig langt.
Og de siste årene; Klokker.
Det helt siste er at jeg er TOTALT oppslukt av urmakeri og prøver å lære meg alt jeg kan (mens jeg holder skjult for samboeren hvor mye jeg ar brukt på verktøy den siste mnd).

Min jobb og utdannelse er å jobbe med mennesker med ganske kraftige utfordringer og diagnoser. Gjerne de som også har "utfordrende adferd" som det heter så fint. Jeg stortrives med den jobben. Og i tillegg driver jeg et firma som lager chilisaus og chiliprodukter som ofte føles som en fulltidsjobb til. Ellers bor jeg ganske midt i byen med samboer og en liten hage som jeg liker å styre på i.

For meg er klokker, urmakeri (og dette forumet) en veldig etterlengtet pause fra hverdagens høye tempo. Det er noe veldig avslappende og puls-senkende for meg med disse flotte klokkene og alt rundt.

Etter noen år med mye jobb, festing, stress og usunn livsstil har jeg igjen funnet tilbake til den store gleden med trening, ren-mat og god søvn. Jeg drikker veldig sjelden alkohol og prøver egentlig bare å finne tid til å dyrke interessene mine når jeg en sjelden gang har fri :)
 
Jeg får krype til korset jeg også.

Jeg er en ung herremann på 29 med et førerkort som juger og påstår jeg er 49 (frekke f***).
Jobber som innkjøper av brukt elektronisk utstyr (alt man naturlig finner på et kontor med ledning og eller batteri). Har kjerring, to voksne unger og 3 katter. Liker Film, brettspill (ikke monopol og sånn) klokker og podkasting.

For 9 mndr siden kjøpte jeg meg en SFK003J1 og ramlet så tungt ned i hullet at det nesten er flaut. Siden da har det gått slag i slag med klokker og stadig flere finner veien til mitt klokkeskrin. Jeg har rett og slett blitt en skikkelig Seikonaut. Det er noe vakkert og elegant med de Japanske klokkene som simpelthen gjør meg glad når jeg leser om dem eller fikler med en klikkende bazel, har aldri sett en sim ikke har vært spot on på alignment.

Utenom Seiko har jeg andre klokker også, men det er ved Seiko hjertet ligger. Sikler på en Seiko Prospex LX Springdrve Titan SNR025J1 for tiden.

Storkoser meg her inne.
 
Hei alle sammen!

Etter jeg drev med klokker i over 10 år har jeg bestemt meg for en registrering her. Er en godt voksen ingeniør og jobber som kvalitetsansvarlig i industrien. Ved siden av fotografi og en større samling av analoge kameraer og tilhørende linser fra 60- til 80-tallet (av kun et merke) er det motorsykler som krever tid, både for mekking og kjøring. Klokkehobbyen kom derfor litt kort de siste årene og det var på tide å blåse nytt liv i den.

Det begynte med at jeg var lei å betale noen hundrelapper for et batteribytte eller tilpasning av bracelet hvor en undom lager riper og jobber med ubeskyttede fingre og til slutt ikke klarer å lukke bakdekselet skikkelig. Så har jeg begynt å mekke selv, men uten å ta fra hverandre urverkene. Men justering av bracelet, batteribytte, rens, polering av kasse og glass og innregulering av mekaniske urverk med en timegrapher er rutine. Jeg har også byttet glass og kroner og har justert visere og urskiver. Alle mekaniske klokker, brukte eller nye, går gjennom en prosess med sjekk av pakninger og innregulering. En herlig avbrekk av hverdagen, tiden flyr og en blir sugt inn i en annen mikroskopisk verden.

Min samling består av > 300 klokker, ganske nøyaktig 50% mekanisk og 50% batteridrevet. Av hele samlingen er det knapt 50% vintage klokker. Såpass mange batteridrevne vintage klokker? Ja, men kun et fåtall har kvartsverk. Jeg har nemlig fordypet meg inn i verdenen av "elektromekaniske klokker" fra 60- og 70-tallet. En helt annen verden og noe som aldri kommer tilbake. Utrolig interessant hva som ble forsøkt å gjøre urverket mer nøyaktig og en utrolig nyskapende tidsperiode. Etter hvert vil jeg legge ut noen bilder i en tråd om akkurat disse type klokker og håper på noen likesinnede.

For meg er horologiens bredde og dybde mer tiltrekkende enn å ha et fåtall relativ kostbare klokker fra kjente sveitsiske merker. Status er fullstendig uviktig for meg og på alle mine biler har jeg alltid fjernet merkelogoer og antydninger om motorstørrelse. Bortsett fra min første bil som var en liten Fiat fra 1975 med beskjedne 45 hester. Her ble det limt "3000 Automatic" (fra en BMW på hugger'n) på bakluka. ;)

Nok om det. Jeg liker å bytte klokkene på håndleddet ofte, gjerne flere ganger daglig. Med såpass mange til utvalg er det fristende med temadager og -uker, om det er et merke, farge eller type. Sånn sett er jeg muligens litt annerledes enn mange her, men mener at forumet er tjent med mangfold.

BTW - på håndleddet i dag: en russisk Luch "Кварц Луч" (Quartz Luch) fra 1981 med Luch's eget kvartsregulert balanseurverk 3055. Kun produsert i 30 måneder etter at det allerede ble utviklet mange godt fungerende russiske kvartsverk. Går med pluss/minus 5 sekunder/dag og er an raring på alle måter.

Snakkes...
 
Redigert: