Tidssonen-tråden

Gratulerer så mye med en stilig klokke, @Jon Henrik!

Har fått hørt og sett de to siste episodene nå, bra retning på podkasten. Og ja, gjerne en god porsjon bransjenytt.

GMT: Ja, jeg er blant de som bruker 24-timers-bezelen på GMT. Ikke for å følge en tredje tidssone, men det er en rask måte å se en annen tidssone uten å stille klokken via kronen. Med venner som stadig befinner seg i andre verdensdeler, så er det praktisk. Nødvendig? Neppe, men det plager meg ikke at en del GMTer har det. Skjønner at dykkerbezel kan være praktisk.

Kult med en egen Tidssonenklokke. Gitt gjengen her inne, så vil jeg tro ideen kan bli knallbra!
 
Poden er super duper .
Og veldig behagelig med deg alene ❤️
Kan du ikke få lånt deg en slik en ?https://www.breitling.com/no-en/watches/professional/endurance-pro/X82310A51B1/

Hadde vært fint og fått dine hands on betraktninger , du er jo en slags purist wis men samtidig ikke på en måte, vet ikke om du forstår hva jeg mener , men hadde vært fint og fått dine tanker. Dette er jo en alternativ big boy også :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
20240806_193808.jpg
 
Fin episode, @Jon Henrik !
Men at du slår et slag for originalremmen på MoonSwatch kan ikke stå uimotsagt.
Og at du attpåtil påstår at den er et slags kupp for 300 kroner er ikke annet enn galskap.
Å finne en rem som føles billigere og mer som en dårlig ettertanke enn disse tror jeg er umulig.
Om de koster stort mer enn 2 kroner i produksjon skal jeg være overrasket.

Nei, takke seg til gummiremmer eller nato. Rett og slett alt annet enn rælet som følger med :ROFLMAO:

Men du kjøpte den kuleste av MoonSwatchene, det skal du ha! :)
Spandér en rem fra egen nettbutikk nå bare.
 
Fin episode, @Jon Henrik !
Men at du slår et slag for originalremmen på MoonSwatch kan ikke stå uimotsagt.
Og at du attpåtil påstår at den er et slags kupp for 300 kroner er ikke annet enn galskap.
Å finne en rem som føles billigere og mer som en dårlig ettertanke enn disse tror jeg er umulig.
Om de koster stort mer enn 2 kroner i produksjon skal jeg være overrasket.

Nei, takke seg til gummiremmer eller nato. Rett og slett alt annet enn rælet som følger med :ROFLMAO:

Men du kjøpte den kuleste av MoonSwatchene, det skal du ha! :)
Spandér en rem fra egen nettbutikk nå bare.

Remmen matcher "feelen" på klokken!! Og snur man den med kortsiden kl. 12, så er den meget komfortabel på.

Samtlige ettermarkedsremmer jeg har sett brukt, spesielt gummivarianter tilpasset MoonSwatch, ser i mine øyne helt grusomt ut. Smeller man på en flott rem som koster mer enn klokken, så blir det også bare feil. To nyanser av samme pirkete søken etter perfeksjonisme, som i mine øyne ikke skal være kompatibelt med konseptet MoonSwatch ;)

Kanskje, men bare kanskje, kan det finnes natoremmer eller elastiske Erika's Originals-aktige remmer som fungerer. Men enn så lenge er jeg strålende fornøyd med original Velcro ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: PinkBulldog
Jeg forbereder en ny Q&A-spesial med spørsmål fra lyttere.

Har allerede noen lagret, men er det noen som har noen gode klokke-relaterte spørsmål å komme med? :)
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Jeg forbereder en ny Q&A-spesial med spørsmål fra lyttere.

Har allerede noen lagret, men er det noen som har noen gode klokke-relaterte spørsmål å komme med? :)
Du får vurdere hvor godt det er, men jeg lurer på:
- hva er det som gjør at noen urverk anses som bra eller ikke (tenker ikke på antall komplikasjoner)
- er det fortjent at noen urverk er nærmest som kjendiser å regne? eks L30, AP3120, 7750, 3135
- jeg har en Longines fra 50-tallet, selges for 3-7’ på bruktmarkedet, den tikker og går vel så presist som en splitter ny Rolex, hvorfor skryter vi og urmakere forholdsvis mye av sistnevnte
 
Hvorfor prioriterer enkelte (F.eks. Powermatic 80 eller Longines L888 som er hhv ETA 2824 og 2892 med 3 i stedet for 4 Hz ankergang.) gangreserve fremfor frekvens, når kun entusiaster kjøper mekaniske klokker nå til dags, og entusiaster sannsynligvis foretrekker kul sweeping sekundviser fremfor å kunne la klokken ligge stille i tre dager uten å trekke/stille?
 
Redigert:
Hvorfor prioriterer enkelte (F.eks. Powermatic 80 eller Longines L888 som er hhv ETA 2824 og 2892 med 3 i stedet for 4 Hz ankergang.) gangreserve fremfor frekvens, når kun entusiaster kjøper mekaniske klokker nå til dags, og entusiaster sannsynligvis foretrekker kul sweeping sekundviser fremfor å kunne la klokken ligge stille i tre dager uten å trekke/stille?
Har hatt noen Tissot Powermatic 80, og det jeg sliter med er at de er så forbannet tunge å trekke (som å dra et urverk fylt med finkornet sand). Ingen godfølelse. Så, 80 timers gangreserve betyr mindre enn den mekaniske godfølelsen.
 
Har hatt 5-6 Powermatic 80, men har ikke reagert på det, men selvsagt føles de ikke like smooth som enkelte andre, dyrere greier.

Det eneste jeg har hatt som føltes "traktor" var et Miyota-verk. Det fikk jeg aldri noen god følelse av.
 
Har hatt 5-6 Powermatic 80, men har ikke reagert på det, men selvsagt føles de ikke like smooth som enkelte andre, dyrere greier.

Det eneste jeg har hatt som føltes "traktor" var et Miyota-verk. Det fikk jeg aldri noen god følelse av.
Det artige at jeg på en GTG for noen år siden prøvde en 5711 (hvit urskive) og alle vi som prøvde den hevet øyebrynene. da urverket i den var like tregt og kjipt å trekke som en Powermatic 80. GTG'n sitt lowpoint. Aldri skjønt hypen til en 5711. Designmessig en OK klokke, men interaksjonen var no-good.