Formel 1

Flott løp i dag. Hadde det meste :)
McLaren ser sterke ut, Mercedes har fått litt sving på sakene igjen. I motsatt ende av vinner Max og Ferrari rører det til som vanlig. Men oppsummert så begynner Formel 1 og komme seg igjen etter fjorårets gjesp.

Men hva med intervjuene etter løpet. Hamilton og Magnussen?? Virker ikke spesielt motiverte.
 
  • Liker
Reaksjoner: Maz19 og mr_frodo
Flott løp i dag. Hadde det meste :)
McLaren ser sterke ut, Mercedes har fått litt sving på sakene igjen. I motsatt ende av vinner Max og Ferrari rører det til som vanlig. Men oppsummert så begynner Formel 1 og komme seg igjen etter fjorårets gjesp.

Men hva med intervjuene etter løpet. Hamilton og Magnussen?? Virker ikke spesielt motiverte.
Løpet var fantastisk!

McLaren har virkelig fått fart på sakene og virker til å være den største trusselen mot Red Bull. De har også den absolutt sterkeste fører-komboen spørr du meg.

Når det kommer til Mercedes så vet jeg ikke om fansen burde sprette champagnen helt enda. Ja, de hadde farten i Canada, men det har de hatt før også. Mercedes var P3 og P4 i et løp hvor Ferrari var absolutt ingen steder og Perez hadde en miserabel helg. Nå blir jo dette såklart bare spekulasjoner, men hvis Ferrari og Perez faktisk møter opp til neste løp, så tror jeg det er stor sjans for at Mercedes plutselig befinner seg tilbake der de har vært store deler av sesongen: P6-P8.

Det som er mest urovekkende for Mercedes er at selv om dette var den beste helgen deres hele sesongen, så blir de faktisk slått av et kundeteam i McLaren. Det skal egentlig være umulig. McLaren må bygge bilen sin rundt Mercedes sin motor og oppheng, mens Mercedes kan lage alt fra bunnen av.

Men, hvem vet! Så lenge den dynamikken vi har nå fortsetter, så klager ikke jeg! Løpene er spennende og racingen er god.

Til sist: Den doble forbikjøringen til Albon.... STEIKE!
 
Løpet var fantastisk!

McLaren har virkelig fått fart på sakene og virker til å være den største trusselen mot Red Bull. De har også den absolutt sterkeste fører-komboen spørr du meg.

Når det kommer til Mercedes så vet jeg ikke om fansen burde sprette champagnen helt enda. Ja, de hadde farten i Canada, men det har de hatt før også. Mercedes var P3 og P4 i et løp hvor Ferrari var absolutt ingen steder og Perez hadde en miserabel helg. Nå blir jo dette såklart bare spekulasjoner, men hvis Ferrari og Perez faktisk møter opp til neste løp, så tror jeg det er stor sjans for at Mercedes plutselig befinner seg tilbake der de har vært store deler av sesongen: P6-P8.

Det som er mest urovekkende for Mercedes er at selv om dette var den beste helgen deres hele sesongen, så blir de faktisk slått av et kundeteam i McLaren. Det skal egentlig være umulig. McLaren må bygge bilen sin rundt Mercedes sin motor og oppheng, mens Mercedes kan lage alt fra bunnen av.

Men, hvem vet! Så lenge den dynamikken vi har nå fortsetter, så klager ikke jeg! Løpene er spennende og racingen er god.

Til sist: Den doble forbikjøringen til Albon.... STEIKE!
Enig. Veldig morsomt løp som hadde spenning på mange nivåer. Her var det mange muligheter for alle mulige resultater.
Tenk om de faktisk hadde klart å ta inn Norris til riktig tid eller hvis Sargeant ikke hadde klart å kløne det til...
Eller hvis det hadde begynt å regne mer mens Magnussen rulet med regndekk. (Faktisk litt morsomt å se hvor bra de var i forhold til int.) Hva hvis sikkerhetsbilen hadde reddet K-mag, men han hadde vel uansett blitt frakjørt hvis alle hadde like dekk.
Det er dette som er morsomme løp :)

(Det eneste negative er selvfølgelig det begredelig resultatet til Ferrari)
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Om ikke det ble 2x bytte av undertøy etter denne så vet ikke jeg - det var close det!
h49ibdchol5d1.jpeg
 
Men hva tenker Red Bull på da de forlenget kontrakten med Perez? Grunnet mellom/sør Amerika kontinentet bak han/sponsorer/Max som vil være klar førstefører? Kan ikke være kjøringen hans i alle fall
Enig. Det er litt underlig. Han er jo greit populær i Sør-Amerika og fyller sikkert PR-rollen på samme måte som Zhou gjør ift Kina. Og det skal jo sies at Perez har gjort det bra tidligere både som forsvarer for Max og vunnet løp selv.
Men akkurat nå er han ikke på ballen, det virker som han ikke trives veldig godt verken med team eller bil. Så hjelper det vel ikke på moralen at det fossilet (Helmut) i RB kommer med nedlatende kommentarer dagen før løp heller.
Men kort oppsummert så tror jeg RB er fornøyd med en sjåfør som er ok med å spille annenfiolin til Max. De vil nok rotere kabalen når ny bil kommer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Qwestern og Heftos
Jeg skjønner ikke at de tar sjansen, selv om Perez er mer populær enn Max i latin-Amerika og han bringer med seg bøtter og spann av sponsorinntekter så risikerer de å tape konstruktørtittelen dersom Ferrari tar seg sammen eller McLaren fortsetter i samme trend som de har vist i det siste…
 
Det bli i alle fall ikke samme plankekjøringa for RB i førermesterskapet i år om de fortsetter slik de holder på nå med en som vinner og en som feiler. Uansett svært imponerende av MV å vinne 50/75 løp samt vinne i Canada med en bil som var under pari. Han imponerte meg
 
Det bli i alle fall ikke samme plankekjøringa for RB i førermesterskapet i år om de fortsetter slik de holder på nå med en som vinner og en som feiler. Uansett svært imponerende av MV å vinne 50/75 løp samt vinne i Canada med en bil som var under pari. Han imponerte meg
Er vel kontruktørmesterskapet du mener? Førermesterskapet har Verstappen kontroll på, det er jeg helt sikker på. Men om Perez fortsetter slik og gutta i McLaren sanker podium i hytt og gevær, så kan det bli _veldig_ interessant! Verstappen har imponert meg ganske lenge nå. Greit nok at bilen har vært et hakk over resten, men han har bevist gang på gang at han er et beist.

Håper virkelig Ferrari sin oppførsel i Canada var en liten blipp. De var jo fullstendig ute å syklet.. Leclerc på harde dekk når det bøttet ned var en skummel throwback til 2022 og peak ferrari strategi...

"Just keep it on the track"

Jesus fucking christ :LOL:
 
Er vel kontruktørmesterskapet du mener? Førermesterskapet har Verstappen kontroll på, det er jeg helt sikker på. Men om Perez fortsetter slik og gutta i McLaren sanker podium i hytt og gevær, så kan det bli _veldig_ interessant! Verstappen har imponert meg ganske lenge nå. Greit nok at bilen har vært et hakk over resten, men han har bevist gang på gang at han er et beist.

Håper virkelig Ferrari sin oppførsel i Canada var en liten blipp. De var jo fullstendig ute å syklet.. Leclerc på harde dekk når det bøttet ned var en skummel throwback til 2022 og peak ferrari strategi...

"Just keep it on the track"

Jesus fucking christ :LOL:
Mente selvsagt konstruktørmesterskapet ja..

Leclerc og Sainz kjørte raskere på elsparkesykler i paddocken enn i selve løpet
 
McLaren ser ut til å være sterkeste konkurrenten til Red Bull akkurat nå og Mercedes ser jo ut til å fått fart på sakene. Men nok en gang, ingen slår Verstappen. Mannen er uunngåelig!

OK løp med litt spenning i starten, men etter Verstappen kjørte forbi Russell med kirurgisk presisjon var det vel egentlig takk og farvell.

Ferrari nok en gang i ingenmannsland og i nabolandet til ingenmannsland finner du Sergio Perez. Jeg skjønner det bare ikke. P8 i en Red Bull. Greit nok at Verstappen er på en annen planet, men come on!
 
McLaren ser ut til å være sterkeste konkurrenten til Red Bull akkurat nå og Mercedes ser jo ut til å fått fart på sakene. Men nok en gang, ingen slår Verstappen. Mannen er uunngåelig!

OK løp med litt spenning i starten, men etter Verstappen kjørte forbi Russell med kirurgisk presisjon var det vel egentlig takk og farvell.

Ferrari nok en gang i ingenmannsland og i nabolandet til ingenmannsland finner du Sergio Perez. Jeg skjønner det bare ikke. P8 i en Red Bull. Greit nok at Verstappen er på en annen planet, men come on!
Det er vel ingen som har klart å levere i 2. sete til RB. Dani, men da var nok ikke stappen like god som nå.
 
Det er vel ingen som har klart å levere i 2. sete til RB. Dani, men da var nok ikke stappen like god som nå.
Tror ærlig talt at uansett hvem du setter i den bilen, så slår de ikke Verstappen. Han er rett og slett i en annen liga akkurat nå. Selv når RB ikke har den raskeste bilen, så klarer Verstappen å vinne bare på "pur faen".

Det er ingen som forventer at RB sin andrefører skal vinne løp når de har en fører som Verstappen, men vedkommende må være kapabel til å ihvertfall kjempe om podiumplasser og kunne plukke opp restene om Verstappen skulle få en DNF, ha en elendig kvallik eller noe sånt. Det skal ikke være mulig at lagkameraten din vinner løpet mens du såvidt klarer å karre deg til en poengplass.

Nå i 2024 så tetter feltet seg til og i 2025 (som er siste året med disse "ground effect" regelene) så forventes det at det er nesten vidåpent mellom topp 4 i form av fart. I 22 og 23 så gikk det fint for RB, fordi Verstappen var så sykt dominerende, men når det tetter seg til så er de avhengige av at begge førerene er oppe å sanker poeng til konstruktørmesterskapet.

Perez må rett og slett ta seg sammen.
 
Det spisser seg til! Riktignok ikke noe særlig spenning i kampen om vm-tittelen (Muligens litt mer usikkerhet i konstruktør, men fører-tittelen har Verstappen).

At Norris og Verstappen kolliderte var en varslet hendelse. Norris med desperate divebombing-forsøk og Verstappen med kompromissløs racing hvor han rett og slett nekter å gi seg. Resultatet? Norris DNF og Verstappen kastet bort det som så ut som en enkel seier.

Når det kommer til selve kollisjonen så mener jeg at det ikke er 100% Verstappen sin skyld, men at han må ta store deler av ansvaret her. 35/65 skylddeling tenker jeg.

Men det jeg rett og slett ikke skjønner er hvorfor Red Bull sin pitwall ikke grep inn tidligere? Norris hadde før kollisjonen brutt track limits så mange ganger at han ville få en 5 sekunders straff. RB kunne bare gått på radioen til Verstappen å sagt noe sånt som "Han får 5 sekunder, ikke fight for mye. Om han kjører forbi trenger du bare følge han tett også har du P1". Det er ingen grunn til å være så aggressiv og kompromissløs som han var der. For det var sånn 4-5 runder igjen av løpet, så selv om McLaren hadde en raskere bil så hadde ikke Norris realistisk sett klart å bygge opp en 5 sekunders luke til Verstappen. Spesielt ikke mtp hvor effektiv DRS er på Red Bull sin bil.

Så for å oppsummere: Verstappen kolliderte 4-5 runder før slutt, punkterte og måtte i pit for å bytte dekk. Han fullførte p5. Noe som FORTSATT er over hva Perez klarte. Det er helt hinsides! Perez klarte ikke å kjøre forbi en Haas engang. Altså... Hva gir du meg? (EDIT 02.07.24: Perez hadde fått skade på sidepoden på første runde, noe som ødela det meste. Det rettferdiggjør fortsatt ikke kvalikken, men han er "frikjent" for å ikke klare å komme seg forbi en Haas.)

Uansett, det er kamp i toppen og det er bra for sporten. Så gjenstår det bare å se om Verstappen klarer å roe hodet til neste gang og se det store bildet istedet for å gå all in når det er innlysende at han ikke burde gjøre det. Norris må jobbe med racecraft og i likhet med Verstappen roe seg kraftig ned.

Notis: Driver of the day er en popularitetskonkuranse uten rot i virkeligheten. Norris DOTD når Hulkenberg satte en Haas P6? Kom igjen...

Notis 2: Oscar Piastri viser seg nok engang som en herlig fyr å ha i cooldown-rommet.

Russel: It was a cool fight to watch.
Piastri: Well, you did win the race because of it.

:mrgreen:
 
Redigert:
Det spisser seg til! Riktignok ikke noe særlig spenning i kampen om vm-tittelen (Muligens litt mer usikkerhet i konstruktør, men fører-tittelen har Verstappen).

At Norris og Verstappen kolliderte var en varslet hendelse. Norris med desperate divebombing-forsøk og Verstappen med kompromissløs racing hvor han rett og slett nekter å gi seg. Resultatet? Norris DNF og Verstappen kastet bort det som så ut som en enkel seier.

Når det kommer til selve kollisjonen så mener jeg at det ikke er 100% Verstappen sin skyld, men at han må ta store deler av ansvaret her. 35/65 skylddeling tenker jeg.

Men det jeg rett og slett ikke skjønner er hvorfor Red Bull sin pitwall ikke grep inn tidligere? Norris hadde før kollisjonen brutt track limits så mange ganger at han ville få en 5 sekunders straff. RB kunne bare gått på radioen til Verstappen å sagt noe sånt som "Han får 5 sekunder, ikke fight for mye. Om han kjører forbi trenger du bare følge han tett også har du P1". Det er ingen grunn til å være så aggressiv og kompromissløs som han var der. For det var sånn 4-5 runder igjen av løpet, så selv om McLaren hadde en raskere bil så hadde ikke Norris realistisk sett klart å bygge opp en 5 sekunders luke til Verstappen. Spesielt ikke mtp hvor effektiv DRS er på Red Bull sin bil.

Så for å oppsummere: Verstappen kolliderte 4-5 runder før slutt, punkterte og måtte i pit for å bytte dekk. Han fullførte p5. Noe som FORTSATT er over hva Perez klarte. Det er helt hinsides! Perez klarte ikke å kjøre forbi en Haas engang. Altså... Hva gir du meg? (EDIT 02.07.24: Perez hadde fått skade på sidepoden på første runde, noe som ødela det meste. Det rettferdiggjør fortsatt ikke kvalikken, men han er "frikjent" for å ikke klare å komme seg forbi en Haas.)

Uansett, det er kamp i toppen og det er bra for sporten. Så gjenstår det bare å se om Verstappen klarer å roe hodet til neste gang og se det store bildet istedet for å gå all in når det er innlysende at han ikke burde gjøre det. Norris må jobbe med racecraft og i likhet med Verstappen roe seg kraftig ned.

Notis: Driver of the day er en popularitetskonkuranse uten rot i virkeligheten. Norris DOTD når Hulkenberg satte en Haas P6? Kom igjen...

Notis 2: Oscar Piastri viser seg nok engang som en herlig fyr å ha i cooldown-rommet.

Russel: It was a cool fight to watch.
Piastri: Well, you did win the race because of it.

:mrgreen:
Syntes også Checo var merkelig treg, så poppet denne opp.

Edit: så din edit...

1000013177.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Ollie Bearman bekreftet til Haas i 2025!


Bekreftet line-up for 2025:

Red Bull: Verstappen og Perez
Ferrari: Hamilton og Leclerc
McLaren: Norris og Piastri
Aston Martin: Alonso og Stroll

Mangler et sete:

Sauber: Hulkenberg / TBC
Williams: Albon / TBC
Haas: Bearman / TBC
VCARB: Tsunoda / TBC
Mercedes: Russell / TBC
Alpine: Gasly / TBC

Nåværende førere uten et bekreftet sete for 2025:

Ocon
Magnussen
Ricciardo
Sainz
Sargeant
Bottas
Zhou

6 av 20 seter enda ledige. 7 førere uten kontrakt. I tillegg til utfordrere fra F2 og lignende som feks Liam Lawson, Kimi Antonelli, Theo Pourchaire, og Jack Doohan.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Maz19
Hvilket løp!! Vått, tørt, vått, tørt og spenning fra start til slutt!

Hamilton vinner for første gang siden 2021 og setter dermed rekord for flest seire på en enkel bane: 9. Han overgår dermed Schumacher som delte rekorden på 8. 104 poles og 104 wins totalt i karrieren. Helt sinnssyke tall!

2 seire på rad for Mercedes. Grunn til begeistring? Er Mercedes tilbake? Mjaaaaaa. Seieren i Østerike kom pga at Verstappen og Norris kolliderte (Russell var da 15 sekunder bak) og seieren på Silverstone kom fordi McLaren bomma på strategien å kastet bort det som burde ha vært en 1-2 for McLaren. De hadde den nest raskeste bilen på Silverstone ihvertfall. McLaren raskest med Red Bull på tredjeplass. Så det ser absolutt ut som lysere tider for Mercedes-fansen. Dog en nedtur for Russell som hadde pole, men måtte bryte pga tekniske problemer.

Lurer på om Hamilton revurderer den Ferrari-kontrakten når han så hvordan de gjorde ting i helgen. :p Nok engang så misser de fullstendig på strategien.

Verstappen fortjener også ros her. Tredje raskeste bilen, men han viser at han klarer å hente ut 110% av maskineriet. Strategien satt også 100% for Red Bull. Hadde løpet vært 5 runder lengre hadde det muligens sett annerledes ut, men det er ikke meningen å ta noe fra Hamilton her, som kjørte et perfekt løp uten tvil.

6 (Verstappen, Sainz, Norris, Leclerc, Russell og Hamilton) førere fra 4 (Red Bull, Ferrari, McLaren, Mercedes) forskjellige team har vunnet et løp i år. Så her er det gode tider for alle f1-fans!

Så er det nok engang Perez... Dette kan rett og slett ikke fortsette. Red Bull risikerer å tape konstruktør-mesterskapet om han fortsetter slik som dette. Det er ingen "saving grace" for han denne helgen. Han mista bilen i Q1 å startet helt bakerst. Han klarte heller ikke kjøre seg opp noe særlig å fullførte P17.

Shoutout til Hulkenberg også. P6 i en Haas? Ta av dere støvet å bøy dere i hatten.