Bilsnakk

Er skikkelig sugen på en 911, men er splitta mellom 997 turbo eller 991 carrera. Pros and cons? Noen som aner hvordan kostnadene er rundt å eie disse?
Du kan jo vurdere en 991.2 som er en TT! Tror totalkostnad ved å eie en 997 Turbo eller en 991.2 blir ganske likt da 991.2 er en 10 år yngre bil. Du får alle dele til en 997 men de er dyre og du kommer til å trenge dem. 997 er nå en veteran/Classic Porsche!
 
  • Liker
Reaksjoner: Johnsigans
Er skikkelig sugen på en 911, men er splitta mellom 997 turbo eller 991 carrera. Pros and cons? Noen som aner hvordan kostnadene er rundt å eie disse?
Jeg er ingen ekspert, særlig på 997, men har vurdert 991.1 C2S selv tidligere . (Har GT4). Noen personlige meninger/tips:

Hvis du vil ha turboskyv, prøv å strekk deg til 997.2 med PDK. Mye bedre og morsommere enn automat til .1.

Selv ville jeg valgt 991.1 C2S.
Fantastisk lyd fra selvpustende 3,8l. Mer moderne bil. Landeveiskjøring er mer moro i lengden med en motor man må piske litt opp i turtall. Bakhjulstrekk pga lavere vekt osv. Men det er mulig du må være tålmodig for å finne rett bil med rett utstyr og km.. Jeg mener 991.1 er sweetspot ift pris og alder/moderne/lyd/kjøreegenskaper.

PAW er kjekt i tillegg til motor/drivverksforsikring, og derfor lav det være en fordel med nyere bil ( og ikke for høy km). Koster endel, men skal ikke mye feil til før det er tjent inn, særlig om ting skal gjøres hos porsche. Og lettere å selge vil med PAW.

Vanskelig å si hva som er fasit rundt eierkostnader, men gratis er det ikke.

Driter du i PAW og porsche-verksted, kan du spare endel på service/rep hos andre verksteder.

Anbefaler sterkt å melde deg inn i Poesche-klubben. Du får da tilgang til facebookforumet hvor du får enda bedre svar på dine spørsmål.. Og det er et supert miljø, bare handle bil og bli med på kjøreturer, banedager osv. :D
 
En kompis som kjøpte denne 1997 mod. 911/993 Carrera S luftkjølt motor og manuell gir i eksepsjonell tilstand til rett under 1 mill!
Dyrt, men utrolig kul bil.

IMG_0010.jpeg
IMG_0007.jpeg
IMG_0009.jpeg
 
Denne UP’n til @Edzilla som stadig dukker opp her i tråden mellom Porsche’r og andre million glis er et flott bidrag til tråden,den gir på en måte et litt hverdagslig avbrekk:)
 
  • Elsker
Reaksjoner: Edzilla
Denne UP’n til @Edzilla som stadig dukker opp her i tråden mellom Porsche’r og andre million glis er et flott bidrag til tråden,den gir på en måte et litt hverdagslig avbrekk:)

Mange takk!
Denne lekre vogna gir mer glede enn mange andre biler jeg har disponert.
Er også den bilen som blir hyppigst brukt av de bilene vi har i stallen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Raniets
Deler gjerne noen tanker om det å kjøre liten bil i et samfunn der «alle» skal flexe Porsche og Tesla ;)

Så la oss sette scenen. Du og din familie på fire skal på biltur. Du tenker kanskje at en bil til fire personer burde være av og til minivan i størrelse, utstyrt med minst et par klatretårn, et fullt kjøkken og muligens enda et lite svømmebasseng for de lange turene.

Men vent litt! Har jeg noen gang introdusert deg for underverket som er Volkswagen Up!?

Nei, vent, ikke løp bort ennå – gi meg en sjanse til å forklare.

Først og fremst – plassen. Bilens bagasjerom tar imot fire kofferter! Nei, du hørte ikke feil. Fire hele kofferter. Den er nesten som Narnia – liten på utsiden, men plutselig romslig på innsiden. Og som en lekker bonus, nesten usynlig til den utrente øyet, er en liten ekstra plass på høyre side for en bærepose eller økologisk handlenett i fairtrade bommul.

Har du vært på handletur bare for å innse at SUV-en din er like stor som selve parkeringsplassen? Vel, med Volkswagen Up!, vil du aldri oppleve dette problemet igjen. Den koser seg på de minste parkeringsplassene. Med sine beskjedne 3.60 meter i lengde og 1.60 meter i bredden, får den plass hvor som helst. Faktisk tror jeg det eneste stedet den ikke ville fått plass, er i lommeboken din. Selv om den nesten klarer det også.

Hva med ytelse, spør du? Vel, si farvel til folk som honker bak deg. Denne lille krabaten når 0-100 km/t på under femten sekunder. Toppfarten? Femti kilometer over høyeste lovlige hastighet på motorveien. Jo da, du kan krysse "leke med livet" av bucket lista di.

Og gjett hva, forbruket er minimalt. Den bruker kun 0.4 liter på mila med den billigste oktanen. Tenk deg hvor mye penger du kan spare! Du kunne kjøpe...vel, enda flere Volkswagen Up! Med miljøkrisen ville den lave egenvekten på bare 859 kilo gjøre Greta Thunberg stolt.

Så neste gang du tenker "vi trenger en større bil", husk bare - det er ikke størrelsen det kommer an på. Med en Volkswagen Up! er livet rett og slett bedre.

Så la oss se på estetikk. Vet du hva som skjer når du parkerer denne lille perlen utenfor huset ditt? Bracketing-effekten trer i kraft. Denne bilen vil få huset ditt til å se ut som en herregård! Plutselig vil naboene dine tro at du har skaffet deg et nytt, stort palass. Hvem trenger vel oppussing når du bare kan kjøpe en mindre bil for å få huset ditt til å se større ut! Så, hvis du vil ha et "større" hjem uten å betale for en eneste kvadratmeter mer, er Volkswagen Up! bilen for deg. Hjulene ruller allerede, skal vi dra?

Så kom igjen, la oss rulle!
1720546662012.png
 
Deler gjerne noen tanker om det å kjøre liten bil i et samfunn der «alle» skal flexe Porsche og Tesla ;)

Så la oss sette scenen. Du og din familie på fire skal på biltur. Du tenker kanskje at en bil til fire personer burde være av og til minivan i størrelse, utstyrt med minst et par klatretårn, et fullt kjøkken og muligens enda et lite svømmebasseng for de lange turene.

Men vent litt! Har jeg noen gang introdusert deg for underverket som er Volkswagen Up!?

Nei, vent, ikke løp bort ennå – gi meg en sjanse til å forklare.

Først og fremst – plassen. Bilens bagasjerom tar imot fire kofferter! Nei, du hørte ikke feil. Fire hele kofferter. Den er nesten som Narnia – liten på utsiden, men plutselig romslig på innsiden. Og som en lekker bonus, nesten usynlig til den utrente øyet, er en liten ekstra plass på høyre side for en bærepose eller økologisk handlenett i fairtrade bommul.

Har du vært på handletur bare for å innse at SUV-en din er like stor som selve parkeringsplassen? Vel, med Volkswagen Up!, vil du aldri oppleve dette problemet igjen. Den koser seg på de minste parkeringsplassene. Med sine beskjedne 3.60 meter i lengde og 1.60 meter i bredden, får den plass hvor som helst. Faktisk tror jeg det eneste stedet den ikke ville fått plass, er i lommeboken din. Selv om den nesten klarer det også.

Hva med ytelse, spør du? Vel, si farvel til folk som honker bak deg. Denne lille krabaten når 0-100 km/t på under femten sekunder. Toppfarten? Femti kilometer over høyeste lovlige hastighet på motorveien. Jo da, du kan krysse "leke med livet" av bucket lista di.

Og gjett hva, forbruket er minimalt. Den bruker kun 0.4 liter på mila med den billigste oktanen. Tenk deg hvor mye penger du kan spare! Du kunne kjøpe...vel, enda flere Volkswagen Up! Med miljøkrisen ville den lave egenvekten på bare 859 kilo gjøre Greta Thunberg stolt.

Så neste gang du tenker "vi trenger en større bil", husk bare - det er ikke størrelsen det kommer an på. Med en Volkswagen Up! er livet rett og slett bedre.

Så la oss se på estetikk. Vet du hva som skjer når du parkerer denne lille perlen utenfor huset ditt? Bracketing-effekten trer i kraft. Denne bilen vil få huset ditt til å se ut som en herregård! Plutselig vil naboene dine tro at du har skaffet deg et nytt, stort palass. Hvem trenger vel oppussing når du bare kan kjøpe en mindre bil for å få huset ditt til å se større ut! Så, hvis du vil ha et "større" hjem uten å betale for en eneste kvadratmeter mer, er Volkswagen Up! bilen for deg. Hjulene ruller allerede, skal vi dra?

Så kom igjen, la oss rulle!
Vis vedlegg 374153
Du glemte én ting!

Når du kjører rundt i denne vil du også sende et signal til damene (eventuelt herrene) at du er "hung like a horse" :cool:
 
  • Elsker
Reaksjoner: Edzilla
Deler gjerne noen tanker om det å kjøre liten bil i et samfunn der «alle» skal flexe Porsche og Tesla ;)

Så la oss sette scenen. Du og din familie på fire skal på biltur. Du tenker kanskje at en bil til fire personer burde være av og til minivan i størrelse, utstyrt med minst et par klatretårn, et fullt kjøkken og muligens enda et lite svømmebasseng for de lange turene.

Men vent litt! Har jeg noen gang introdusert deg for underverket som er Volkswagen Up!?

Nei, vent, ikke løp bort ennå – gi meg en sjanse til å forklare.

Først og fremst – plassen. Bilens bagasjerom tar imot fire kofferter! Nei, du hørte ikke feil. Fire hele kofferter. Den er nesten som Narnia – liten på utsiden, men plutselig romslig på innsiden. Og som en lekker bonus, nesten usynlig til den utrente øyet, er en liten ekstra plass på høyre side for en bærepose eller økologisk handlenett i fairtrade bommul.

Har du vært på handletur bare for å innse at SUV-en din er like stor som selve parkeringsplassen? Vel, med Volkswagen Up!, vil du aldri oppleve dette problemet igjen. Den koser seg på de minste parkeringsplassene. Med sine beskjedne 3.60 meter i lengde og 1.60 meter i bredden, får den plass hvor som helst. Faktisk tror jeg det eneste stedet den ikke ville fått plass, er i lommeboken din. Selv om den nesten klarer det også.

Hva med ytelse, spør du? Vel, si farvel til folk som honker bak deg. Denne lille krabaten når 0-100 km/t på under femten sekunder. Toppfarten? Femti kilometer over høyeste lovlige hastighet på motorveien. Jo da, du kan krysse "leke med livet" av bucket lista di.

Og gjett hva, forbruket er minimalt. Den bruker kun 0.4 liter på mila med den billigste oktanen. Tenk deg hvor mye penger du kan spare! Du kunne kjøpe...vel, enda flere Volkswagen Up! Med miljøkrisen ville den lave egenvekten på bare 859 kilo gjøre Greta Thunberg stolt.

Så neste gang du tenker "vi trenger en større bil", husk bare - det er ikke størrelsen det kommer an på. Med en Volkswagen Up! er livet rett og slett bedre.

Så la oss se på estetikk. Vet du hva som skjer når du parkerer denne lille perlen utenfor huset ditt? Bracketing-effekten trer i kraft. Denne bilen vil få huset ditt til å se ut som en herregård! Plutselig vil naboene dine tro at du har skaffet deg et nytt, stort palass. Hvem trenger vel oppussing når du bare kan kjøpe en mindre bil for å få huset ditt til å se større ut! Så, hvis du vil ha et "større" hjem uten å betale for en eneste kvadratmeter mer, er Volkswagen Up! bilen for deg. Hjulene ruller allerede, skal vi dra?

Så kom igjen, la oss rulle!
Vis vedlegg 374153

Det er ho nesten som med Mini'en jeg hadde. Men jeg fikk ikke fire kofferter i bagasjerommet. Der fikk jeg to klasser øl, hvis jeg la igjen reservehjulet hjemme.

8- )
 
Deler gjerne noen tanker om det å kjøre liten bil i et samfunn der «alle» skal flexe Porsche og Tesla ;)

Så la oss sette scenen. Du og din familie på fire skal på biltur. Du tenker kanskje at en bil til fire personer burde være av og til minivan i størrelse, utstyrt med minst et par klatretårn, et fullt kjøkken og muligens enda et lite svømmebasseng for de lange turene.

Men vent litt! Har jeg noen gang introdusert deg for underverket som er Volkswagen Up!?

Nei, vent, ikke løp bort ennå – gi meg en sjanse til å forklare.

Først og fremst – plassen. Bilens bagasjerom tar imot fire kofferter! Nei, du hørte ikke feil. Fire hele kofferter. Den er nesten som Narnia – liten på utsiden, men plutselig romslig på innsiden. Og som en lekker bonus, nesten usynlig til den utrente øyet, er en liten ekstra plass på høyre side for en bærepose eller økologisk handlenett i fairtrade bommul.

Har du vært på handletur bare for å innse at SUV-en din er like stor som selve parkeringsplassen? Vel, med Volkswagen Up!, vil du aldri oppleve dette problemet igjen. Den koser seg på de minste parkeringsplassene. Med sine beskjedne 3.60 meter i lengde og 1.60 meter i bredden, får den plass hvor som helst. Faktisk tror jeg det eneste stedet den ikke ville fått plass, er i lommeboken din. Selv om den nesten klarer det også.

Hva med ytelse, spør du? Vel, si farvel til folk som honker bak deg. Denne lille krabaten når 0-100 km/t på under femten sekunder. Toppfarten? Femti kilometer over høyeste lovlige hastighet på motorveien. Jo da, du kan krysse "leke med livet" av bucket lista di.

Og gjett hva, forbruket er minimalt. Den bruker kun 0.4 liter på mila med den billigste oktanen. Tenk deg hvor mye penger du kan spare! Du kunne kjøpe...vel, enda flere Volkswagen Up! Med miljøkrisen ville den lave egenvekten på bare 859 kilo gjøre Greta Thunberg stolt.

Så neste gang du tenker "vi trenger en større bil", husk bare - det er ikke størrelsen det kommer an på. Med en Volkswagen Up! er livet rett og slett bedre.

Så la oss se på estetikk. Vet du hva som skjer når du parkerer denne lille perlen utenfor huset ditt? Bracketing-effekten trer i kraft. Denne bilen vil få huset ditt til å se ut som en herregård! Plutselig vil naboene dine tro at du har skaffet deg et nytt, stort palass. Hvem trenger vel oppussing når du bare kan kjøpe en mindre bil for å få huset ditt til å se større ut! Så, hvis du vil ha et "større" hjem uten å betale for en eneste kvadratmeter mer, er Volkswagen Up! bilen for deg. Hjulene ruller allerede, skal vi dra?

Så kom igjen, la oss rulle!
Her er det mye sannheter!

Jeg våger å trekke en parallell til Nils og Ronny med TV-serien Walkabout som dro til Colombia med bunader, en gammel Land Rover og en geit. En i utgangspunktet tullete måte å reise på, men det åpner for helt nye interaksjoner og opplevelser. Du blir tvunget til å gjøre ting litt annerledes eller ikke velge enkleste utvei med å pakke med alt som kan være kjekt å ha, du må prioritere, og det gir et smil rundt munnen på mange å se noe utenom det vanlige. Må ikke være splitter nytt eller høystatus for å være gøy og kult.

Har selv kjørt med den LR-en i Colombia og det er ikke noe komfortmonster. De to er imidlertid utrolig hyggelige typer, med mye morsomme perspektiv.

1720553982039.jpeg
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Edzilla og Grendel
Her er det mye sannheter!

Jeg våger å trekke en parallell til Nils og Ronny med TV-serien Walkabout som dro til Colombia med bunader, en gammel Land Rover og en geit. En i utgangspunktet tullete måte å reise på, men det åpner for helt nye interaksjoner og opplevelser. Du blir tvunget til å gjøre ting litt annerledes eller ikke velge enkleste utvei med å pakke med alt som kan være kjekt å ha, du må prioritere, og det gir et smil rundt munnen på mange å se noe utenom det vanlige. Må ikke være splitter nytt eller høystatus for å være gøy og kult.

Har selv kjørt med den LR-en i Colombia og det er ikke noe komfortmonster. De to er imidlertid utrolig hyggelige typer, med mye morsomme perspektiv.

Vis vedlegg 374175

For meg handler det vel like mye om å
Snobbe ned!
Det å kunne velge noe enklere, selv om økonomien tillater noe mer ekstsoavantgard.
 
Lysten på Ionig 5N slipper liksom ikke taket. Har tidligere eid en Peugeot 205 GTi og en Ford Escort XR3i i sort/rødt, så går man for en Ioniq 5 N så må det blir i sort og rødt, seff.

Vis vedlegg 374173
Fruen har IONIQ 5 i bilparken på jobben... Den er visst utrolig lite driftssikker på vinterstid. Vinteren er heldigvis for deg mye mildere på vestlandet. Sykehuset innlandet vil kvitte seg med alle sammen...
 
  • Wow
Reaksjoner: Grendel