Unboxing: Den perfekte sommerklokke?

Zawatch

Støttemedlem
Medlem
7. mai 2014
Innlegg
1.592
Sted
Nær Oslo
Altså, de fleste divere kan nok være den perfekte sommerklokke.

Men for eksempel Seiko SLA043 som jeg har fra før, er ganske perfekt:

1000036480.jpg

  • Kult vintage inspirert design med fett dome-glass
  • Kjempebra lesbarhet og bedre lume enn de fleste
  • Nydelig blå skive og en leken lyseblå sekundviser
  • Fantastisk finish!
  • Diskret luksus (for trygg ferdsel i lugubre strøk)
Eneste ankepunkter er selvsagt prisen, og at den er bittelitegranne tykk/stor, særlig om det er eneste klokke på tur og man av og til skal ha en skjorte. Og forsåvidt at den ikke kommer på lenke.

Jeg skal egentlig slanke samlingen betydelig fremover, men så dukket det opp en annen sommerklokke jeg har siklet på siden den kom, og nå klarte jeg ikke la vær å slå til.

1000036484.jpg



1000036488.jpg


Slektskap:
1000036489.jpg


Tada:
1000036490.jpg



Dette er da lillebror til SLA043 (og SLA017, SLA037, SBDX041): SJA093

1000036492.jpg


1000036491.jpg


Sitter bra, men har en halvmeter strap til overs som stikker ut:
1000036502.jpg


Fanastisk lume:
1000036512.jpg


Her med storebror:
1000036499.jpg


Fakta:
SJE093 er 38mm, mot SLA043 på 39,9mm, og passer mitt håndledd hakket bedre.
Den er også 12,5mm tykk mot 14,1mm, og blir derfor enda mer allrounder i forhold til at genser/skjorte glir enda lettere over klokken.

SJE093 er laget i 1965 eksemplarer (1700 for SLA043).

Urverket er 6L37 vs. 8L35. Det har det vært endel diskusjoner om på nett, uten at jeg har fulgt med på noe som kan ligne en konklusjon, men jeg bryr meg egentlig lite, så lenge klokken holder tiden nogenlunde...

Skiven er grå sunburst, med antydning til brun i varmt lys.

Flere facts om alle 62mas-reissues, finner du her:


Førsteinntrykk:

Hva skal jeg si, som forventet sitter den enda smekrere på håndleddet, både visuelt ift. lugs og høyde, og følelsen av den sitter mer i ro uten å "vippe".
Det skal sies at den ikke oppleves som liten/for liten eller veldig "vintage" pga. størrelsen. Ganske perfekt egentlig!

Skiven er noe kjedeligere enn den blå selvsagt, men det tillater egentlig mer fleksibilitet i forhold til strap og klær.
Den babyblå viseren savner jeg ikke.
Lume er som forventet veldig bra og virker lik som SLA043 - og den bedre enn de aller fleste andre klokkene jeg har...

Remmen er som forventet aaaalt for lang (og kun en "loop"), og ble tatt av med en gang.


Kommer jeg til å beholde begge, eller selge en av de?
Mest trolig blir SLA043 lagt ut, men det er mest fordi jeg skal nedskalere samlingen.
Jeg er dog i tvil, da jeg ikke har noen andre sundburst blå skiver på en dykkerklokke..
 
Gratulerer med en skikkelig fin klokke!
SJE093 har gått under radaren min. Synes den lå veldig fint på hånden, og gir visuelt et skikkelig vintage uttrykk.

Hadde jeg vært i dine sko ville jeg kanskje vurdert å selge SLA043. Dersom du vil ha noe blått, så har jo Seiko en del å velge mellom. Ville i såfall foreslått:
- SPB451; endelig en skikkelig god Seiko-lenke, og klokka lå behagelig på min arm da jeg prøvde den.
- SPB183; reissue av 1970-diver, altså 6105-8110. Litt større, men utrolig behagelig på håndleddet. Jeg er veldig fornøyd med tvillingbroren SPB153.

Godt mulig SPB183 blir for stor for din smak og at SPB451 blir for lite vintage. Dessuten er de kvalitetsmessig et steg ned, i allefall hva SPB183 angår. Her er et bilde fra jeg prøvde SPB451:
20240710_134319.jpg
 
Redigert:
Gratulerer med en skikkelig fin klokke!
SJE093 har gått under radaren min. Synes den lå veldig fint på hånden, og gir visuelt et skikkelig vintage uttrykk.

Hadde jeg vært i dine sko ville jeg kanskje vurdert å selge SLA043. Dersom du vil ha noe blått, så har jo Seiko en del å velge mellom. Ville i såfall foreslått:
- SPB451; endelig en skikkelig god Seiko-lenke, og klokka lå behagelig på min arm da jeg prøvde den.
- SPB183; reissue av 1970-diver, altså 6105-8110. Litt større, men utrolig behagelig på håndleddet. Jeg er veldig fornøyd med tvillingbroren SPB153.

Godt mulig SPB183 blir for stor for din smak og at SPB451 blir for lite vintage. Dessuten er de kvalitetsmessig et steg ned, i allefall hva SPB183 angår. Her er et bilde fra jeg prøvde SPB451:
Vis vedlegg 374732

Takker! Takk for tips!
Har hatt SPB143, SPB213 og SPB253, så kjenner og liker de godt, men solgte alle 3 etter jeg fikk SLA043.

Var ikke klar over at lenken var veldig forbedret på SPB451, så fikk lyst å teste den nå gitt, men som sagt så skal egentlig samlingen slankes og ikke utvides hehe.. Med unntak av at den er rimeligere, og har lenke, så gir det heller ikke noen mening å "nedgradere" fra SLA043 til SPB451. Det er også to helt forskjellige designuttrykk.
Helhetsvurderingen går selvsagt også på at jeg har mange sorte divere. Solgte forøvrig også blå BB58, selv om det blir en annen blåfarge.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Stort grattis! Finnes vel også minst en igjen i Norge av 1965-modellen? Helt sjukt smekker klokke som jeg har prøvd på lanken flere ganger. Imponerende bygd og proposjoner som er helt overlegne mange av de andre utgavene. Merkelig at ikke alle ble revet bort på kort tid. Men, utgaven har vel ikke kommet på folks radar?
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch