Altså, de fleste divere kan nok være den perfekte sommerklokke.
Men for eksempel Seiko SLA043 som jeg har fra før, er ganske perfekt:
Jeg skal egentlig slanke samlingen betydelig fremover, men så dukket det opp en annen sommerklokke jeg har siklet på siden den kom, og nå klarte jeg ikke la vær å slå til.
Slektskap:
Tada:
Dette er da lillebror til SLA043 (og SLA017, SLA037, SBDX041): SJA093
Sitter bra, men har en halvmeter strap til overs som stikker ut:
Fanastisk lume:
Her med storebror:
Fakta:
SJE093 er 38mm, mot SLA043 på 39,9mm, og passer mitt håndledd hakket bedre.
Den er også 12,5mm tykk mot 14,1mm, og blir derfor enda mer allrounder i forhold til at genser/skjorte glir enda lettere over klokken.
SJE093 er laget i 1965 eksemplarer (1700 for SLA043).
Urverket er 6L37 vs. 8L35. Det har det vært endel diskusjoner om på nett, uten at jeg har fulgt med på noe som kan ligne en konklusjon, men jeg bryr meg egentlig lite, så lenge klokken holder tiden nogenlunde...
Skiven er grå sunburst, med antydning til brun i varmt lys.
Flere facts om alle 62mas-reissues, finner du her:
Førsteinntrykk:
Hva skal jeg si, som forventet sitter den enda smekrere på håndleddet, både visuelt ift. lugs og høyde, og følelsen av den sitter mer i ro uten å "vippe".
Det skal sies at den ikke oppleves som liten/for liten eller veldig "vintage" pga. størrelsen. Ganske perfekt egentlig!
Skiven er noe kjedeligere enn den blå selvsagt, men det tillater egentlig mer fleksibilitet i forhold til strap og klær.
Den babyblå viseren savner jeg ikke.
Lume er som forventet veldig bra og virker lik som SLA043 - og den bedre enn de aller fleste andre klokkene jeg har...
Remmen er som forventet aaaalt for lang (og kun en "loop"), og ble tatt av med en gang.
Kommer jeg til å beholde begge, eller selge en av de?
Mest trolig blir SLA043 lagt ut, men det er mest fordi jeg skal nedskalere samlingen.
Jeg er dog i tvil, da jeg ikke har noen andre sundburst blå skiver på en dykkerklokke..
Men for eksempel Seiko SLA043 som jeg har fra før, er ganske perfekt:
- Kult vintage inspirert design med fett dome-glass
- Kjempebra lesbarhet og bedre lume enn de fleste
- Nydelig blå skive og en leken lyseblå sekundviser
- Fantastisk finish!
- Diskret luksus (for trygg ferdsel i lugubre strøk)
Jeg skal egentlig slanke samlingen betydelig fremover, men så dukket det opp en annen sommerklokke jeg har siklet på siden den kom, og nå klarte jeg ikke la vær å slå til.
Slektskap:
Tada:
Dette er da lillebror til SLA043 (og SLA017, SLA037, SBDX041): SJA093
Sitter bra, men har en halvmeter strap til overs som stikker ut:
Fanastisk lume:
Her med storebror:
Fakta:
SJE093 er 38mm, mot SLA043 på 39,9mm, og passer mitt håndledd hakket bedre.
Den er også 12,5mm tykk mot 14,1mm, og blir derfor enda mer allrounder i forhold til at genser/skjorte glir enda lettere over klokken.
SJE093 er laget i 1965 eksemplarer (1700 for SLA043).
Urverket er 6L37 vs. 8L35. Det har det vært endel diskusjoner om på nett, uten at jeg har fulgt med på noe som kan ligne en konklusjon, men jeg bryr meg egentlig lite, så lenge klokken holder tiden nogenlunde...
Skiven er grå sunburst, med antydning til brun i varmt lys.
Flere facts om alle 62mas-reissues, finner du her:
Complete guide to Seiko 62MAS diver's watch
The history of the 62MAS and guide to all of the Seiko 62MAS modern watches, for collectors and enthusiasts. References, movements, technical information.
www.theseikoguy.com
Førsteinntrykk:
Hva skal jeg si, som forventet sitter den enda smekrere på håndleddet, både visuelt ift. lugs og høyde, og følelsen av den sitter mer i ro uten å "vippe".
Det skal sies at den ikke oppleves som liten/for liten eller veldig "vintage" pga. størrelsen. Ganske perfekt egentlig!
Skiven er noe kjedeligere enn den blå selvsagt, men det tillater egentlig mer fleksibilitet i forhold til strap og klær.
Den babyblå viseren savner jeg ikke.
Lume er som forventet veldig bra og virker lik som SLA043 - og den bedre enn de aller fleste andre klokkene jeg har...
Remmen er som forventet aaaalt for lang (og kun en "loop"), og ble tatt av med en gang.
Kommer jeg til å beholde begge, eller selge en av de?
Mest trolig blir SLA043 lagt ut, men det er mest fordi jeg skal nedskalere samlingen.
Jeg er dog i tvil, da jeg ikke har noen andre sundburst blå skiver på en dykkerklokke..