Uventet invasjon

Medlem
31. juli 2011
Innlegg
3.675
Sted
Sandnes
Ble helt uventet eier av flott Constellation idag. Gave fra slektning hvis far hadde fått etter «1924-1974 Odda Smelteverk A/S». Altså laang og tro tjeneste i hjørnesteinsbedriften.

I farten tenker jeg muligens det er en 168.017 men det vet nok vintage Omegagjengen bedre enn meg. Dette er uansett et ur som jeg absolutt vil serve, noe det fortjener. Lot seg trekke og stille ok. Sinker et kvarter på tre timer, men det er ferie..

Info om uret (ikke verdi, det er irrelevant) og hvem som kan gi det den servicen det fortjener mottas med stor takk.

Tilleggsbonusen idag er at jeg etter noen timer med klokken på armen radikalt er i ferd med å endre oppfatning om HVA jeg vil gå med. Frem til nå tenkt at typ MK2 er små, praktiske ur. Etter å ha hatt denne på ble jeg stup forelsket.

IMG_2834.jpeg
 
Urverket 8927 er 29mm i diameter.
Da klokken kunne bli litt under 40mm ja.

Personlig liker jeg denne her bedre, og den er i 39mm.

Helt ærlig 40 eller 39mm er ikke "stor", men det også handler om din egen overall størrelse, og inntrykk det gir på/fra deg.
Det er noe du må spør andre om, eller må du se (hele/helfigur) deg selv i et stor speil med klokken.
For det du ser når du bare har øynene på håndleddet ditt, er ikke alltid en riktig representasjon av hvordan klokken bæres på deg når andre ser deg.
Det handler også om tykkelsen av kassen og forhold tallskive/kasse størrelse.
Stor talkskive på tynn kasse gir alltid et større inntrykk.
Sector er 11,7mm tykk og 46,2mm "lugs to lugs".
Jeg mener dressklokkers skivene må også ha en rask lesbarhet uten lang studering med lesebriller, og klokken selv burde ha litt "wrist presence" uten å se ut som en klump.

39mm og sånn konfigurasjon er bra for meg i hvertfall.
IMG_20240715_190558633.jpg
 
CK859 Sector og din Lange hadde nok sittet som skudd på armen min. Og så er det slik at jeg fått smaken på ur som virkelig bygger lite, både i høyde og omkrets. Uavhengig av håndleddets størrelse, eller mangel på det vil ex 39x47x10 være 39x47x10.

Kanskje dette kan bli en inspirasjonstråd for Sub 38mm «dressur», med gode verk og gjerne edle metaller. Hadde den Tresor’en vært i 36 kunne jeg fint levd med en sånn til alt
 
"Uavhengig av håndleddets størrelse, eller mangel på det vil ex 39x47x10 være 39x47x10."

2 menn som er 1.95m og 1.65m i høyde kan ha samme størrelse på venstre håndleddet sitt, og bruke akkurat samme klokke, men klokken skal ikke presentere seg på samme måte på begge menn, når du ser disse stående foran deg.
Det er det som er poenget.
Du kan se deg selv i speilet med en hatt og tenke at den passer deg bra, mens en hatt spesialist skal mene at du trenger noe litt større i høyden eller bremmen fordi du er 2 meter høy og har kraftige skuldre.
Man ser ikke seg selv som andre gjør det.
Da er det litt lurt noen ganger å høre på hva de andre tenker også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Jeg er ikke opptatt av hvordan andre opplever klokken visuelt på min arm. Ei heller min egen visuelle opplevelse. Jeg syntes det var særdeles behagelig å gå rundt uten følelsen av å ha noe på armen.

I bruk er klokker like store uansett håndledd. Bare å finne en dverg og en kjempe og sleng på dem begge en DeepSea. Kommer til å smelle like mye i dørkarmer på begge to.

Her er jo en Grail for meg. Den er 39. Om jeg noensinne ender med den er uvisst. Fantastisk design og verk.

IMG_2856.jpeg
 
Jeg har i mange år tenkt som deg inntil dagen jeg ble spurt av kona (på en bombeseriøs måte) om hvis min ny klokke ikke var en dameklokke.
Og dialogen gikk liksom noe sånt:
-"Nei det er det ikke"
-"Det passer deg ikke, seriøst..." med en skikkelig skeptisk fjes, fikk jeg deretter.
Det var en 36mm og ganske tynn klokke fra 60tallene.
En kompis så på meg senere og sa "Nei...", og han flirte.
Når jeg så meg i speilet med den, tenkte jeg også "oiii, det var kanskje litt liten på meg".
Ja, nemlig.
Bildene kan alltid bedra litt med kameraet, men jeg tror du skjønner hva jeg mener.
IMG_20240716_180806408.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Ja, det er sikkert mange som har bestandig vært fornøyd med maks 36mm som hverdagsbruk.
Men tydeligvis er det for vanskelig å forstå at noen er det ikke :unsure:
PS: samlingene som bare støver i skuffene, teller ikke.
 
Helt sant. Derfor jeg bare (inntil denne kom) har en klokke og aldri tar den av. Det kan de færreste si.

Flott JLC. Edle klokker kan komme svært rimelig om man kommer utenom et par tre hypemaskiner.
IMG_2858.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
IMG_2860.jpeg

MK2. Valgt helt selv uten å måtte få tillatelse av kona eller bry meg om hva en venn syntes ;) .

Grail 2, 36,5mm! Fantastisk størrelse om man får lov å bestemme selv.
IMG_2861.jpeg
Hiv dere gjerne på og kom opp med økonomisk levelige alternativer i kategorien. Da med utgangspunkt i det som var en hyggelig ? trådstart og nå like mye er et sted man kan stå opp for fri vilje og retten til å ta egne valg
 
Jeg har bestandig bestemt alt selv, men er ikke skremt å si det som det skjedde.
Såpass usikker er jeg ikke.

Det jeg skrev:
"Når jeg så meg i speilet med den, tenkte jeg også "oiii, det var kanskje litt liten på meg".

Ja, jeg mener at det er lov å høre litt på de andre noen ganger, uten å føle at de bestemmer over meg.
Perfekt selvinnsikt er ikke enkelt når man kjøper ting over nettet, uten å kunne prøve disse først.
Du kan le av det hele dagen hvis du vil, men jeg ventet ikke etter deg for å bli min egen mann. Du vet ingenting om hvem jeg er, og hva jeg har gjort.
Her snakker du rett og slett til feil fyr, og jeg liker faen ikke måten du fremmer min egen mening, så det er sagt.
Også... Måten du presser armen mot brystet ditt, og setter klokken over håndleddet og nærmere armen... Det viser nok en del av din oppførsel i tråden.
Nå går jeg ut fra tråden, før jeg havner i trøbbel (igjen) med sjefen.
Kos deg videre.
 
  • Trist
Reaksjoner: Dexter
Haha. Ja skal ikke være lett. Presser og over håndledd nærmere arm? Nei jeg får visst tre den over hodet neste gang. Når vi først er inne på det famøse bildet så tar jeg meg friheten å reklamere villt for Safa. Samnanger Fabrikker. Lokal ullprodusent på Vestlandet som lager gode produkter jeg bærer daglig. Her en overdel. Jeg må unnskylde hvis noen tenker at den presser mot kroppen min.

Denne er kjempeflott, rett under 38 og i motsetning til det meste tilsvarende på markedet er den vanntett til 100m. Solid urverk og. Inn til Norge under 70.
IMG_2862.jpeg
 
Er det flere her som må få aksept av konemor for å gå med den klokken de vil? Personlig får jeg bestemme selv :)
Du også @darkcho ... Ingen overraskelse kommer fra grøfta, som vanlig.
Ta kontakt med meg om du ønsker så hardt til å finne ut. Kanskje er det akkurat det du trenger etter så mange år med drittkasting.
 
  • Haha
Reaksjoner: darkcho
@Kruttskjegg jeg ønsker innspill til moderne varianter av mindre/små/klassisk størrelse av dressklokke. Så enkelt er det. Eller så vanskelig.

Jeg kan presisere 1 gang til hva jeg håpet på:

Innspill/inspirasjon til moderne alternativer til denne flotte klokken jeg arvet for et par dager tilbake.
IMG_2834.jpeg

Etter snart 40 år med større/tidstypiske kasser oppdaget jeg at det var kjempegøy med noe som bygde lite til en forandring.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan og Labbos
Er det flere her som må få aksept av konemor for å gå med den klokken de vil? Personlig får jeg bestemme selv :)
hva med et litt mer nyansert bilde:

min tilværelse består av 2 individer - 2 individuelle ekstraordinære ideelle halvparter som tilsammen skal forsøke utgjøre en helhet. det har fungert i snart 30 år, og jeg ser ingen grunn til at det ikke kan fortsette inntil en av oss legger på røret. stikkord er redelighet og nådeløs åpenhet; direkte tale uten krumspring - alt kan sies, uten unntak - ufiltrert. det er ikke bare lov, det er mest ønskelig. det passer alltid - hver eneste dag, og begge har den andre som førsteprioritet. i forhold til omverdenen så er vi innstilt på alt til sin tid, eller aldri; driver ikke med misjonering av våre holdninger og synspunkter i forhold til andre. vi legger heller ikke tunge lokk over følelser, og begge insisterte fra dag 1 at vi måtte ha hvert vårt soveværelse og hvert vårt bad og hvert vårt oppholdsrom i tillegg til alt felles. dessuten kan jeg være 100% diktator med kåken, innvendig og utvendig, til hver minste detalj, og skal til gjengjeld ha 0% bestemmelsesrett i forhold til hage. det er tilogmed tinglyst.

til tross for slike rigide bestemmelser:
jeg skulle aldri ønske kle meg eller ha på meg en klokke som den andre ikke satte pris på - jeg ifører og påfører meg noe for å glede den andre, for hvis jeg befant meg på en øde varm øy som robinson crusoe - og heller ikke hadde hatt noen fredag - så ville jeg sikkert vært temmelig naken og definitivt gitt faen i å sprade rundt med et armbåndsur :ROFLMAO:
 
Hostile takeover dette her @Chronodiver …!

Har du sett på noe vintage JLC ultrathin? Da er du brått nedi 34mm. Men de er kule og ofte fint priset! Synes de gjør seg godt!