Uventet invasjon

Det som frister er jo forholdsvis nytt. Ute etter bruksverdi. 34 begynner fort å bli smått, det viktige er hvordan det føles på armen. Men intr hvordan det i en verden hvor det snakkes mye om hype, utilgjengelighet og kjipe AD’er, er en verden av kupp. I alle størrelser og metaller.

Det er mye pent der ute, og jeg begynner å kjenne på lysten etter nye uttrykk etter årtier innenfor noenlunde samme sjanger
 
  • Liker
Reaksjoner: Labbos
alt kler den smukke :whistle:

pro trek 2271 prg 40 [54 mm]
kurono [34 mm]

håndledd 20+ cm

IMG_7171.jpeg

IMG_7172.jpeg
 
IMG_2918.jpeg

LUC Qualite Fleurier. Grail. Første QF i stål og kassen er «remake» de tidlige QF kassene. Qualite Fleurier opprinnelig sertifiseringstandard utviklet av Chopard, Parmigiani og Bovet. Idag brukes kun av Chopard.
IMG_2917.jpeg

LUC XPS. Ekstra flat med small seconds. 2024 modell. Kall det budsjettmodellen.
 
Redigert:
Må det være en rund klokke? Reverso i den mindre og mer klassiske Grand Taille-størrelsen (som ikke er så Grand, kun 42 mm lug til lug) er liten etter dagens standard, men har god visuell tilstedeværelse på grunn av formen uten å være fysisk stor.

IMG_3744.jpeg
 
Setter stor pris på det JLC men Reverso og meg er (kanskje dessverre) ikke helt match. Nei klokken må ikke være rund selv om jeg historisk sett tydelig har befattet meg kun med slike. Når man først er inne på «penere» ur som ikke er runde, så har jeg alltid vært begeistret for Richeville.
IMG_2923.jpeg

Men ja, ser mye på JLC for tiden, under Masterparaplyen skjuler det seg en verden av kupp.
 
Setter stor pris på det JLC men Reverso og meg er (kanskje dessverre) ikke helt match. Nei klokken må ikke være rund selv om jeg historisk sett tydelig har befattet meg kun med slike. Når man først er inne på «penere» ur som ikke er runde, så har jeg alltid vært begeistret for Richeville.
Vis vedlegg 375179
Men ja, ser mye på JLC for tiden, under Masterparaplyen skjuler det seg en verden av kupp.
20240610_104321.jpg

Noe for deg @Chronodiver? Selges gunstig.
 
En av mange flotte modeller fra JLC! Hva evt bytte fra Explorer til neste på reisen angår er jeg som en oljetanker, går litt tid å vende skuta. Har du fått gått lenge nok med den til å danne deg noe bilde av nøyaktighet?

Dette er jo en litt utypisk fugl i din samling, hva gjør at den faller gjennom?
 
En av mange flotte modeller fra JLC! Hva evt bytte fra Explorer til neste på reisen angår er jeg som en oljetanker, går litt tid å vende skuta. Har du fått gått lenge nok med den til å danne deg noe bilde av nøyaktighet?

Dette er jo en litt utypisk fugl i din samling, hva gjør at den faller gjennom?
Først og fremst er den utrolig flott på alle måter. Og det er vel nettopp der den faller litt igjennom for meg. Jeg er ikke typen som stadig ikler meg dress eller pent i hverdagen, så den blir bare ikke brukt som den skal. Den bærer utrolig bra, går like nøyaktig som alle Rolexene jeg har hatt og finishen er upåklagelig. Men jeg må vel bare innse at skal klokkene mine få tid på armen så må det være mer sporty/toolwatch. I tillegg så er jeg en lenkemann, og merker at klokker på rem får sjeldent den tiden de burde få.

Men jeg er glad i å prøve noe nytt og ser meg litt blind på at selve klokken er vakker og glemmer litt hvordan jeg skal få brukt den og benytte den i hverdagen. I tillegg er jeg nok i en prosess nå hvor jeg går litt i meg selv over hva slags klokker jeg ønsker å ha i samlingen for å forsvare den ovenfor meg selv. På et tidspunkt hadde 9-10 "dyre" klokker og tok meg selv i å miste mer og mer gleden av hobbyen. Det gir ingen glede for meg å ha boksen full hvis de ikke gir meg noe annet enn en grunn tilfredsstillelse av å "ha".
Jeg er nok ikke ferdig med å utforske, men er nok mye mer bevisst på hva jeg virkelig liker og trives med i hverdagen. Og det veier tyngst.
 
Ur-Tjenesten er flinke på vintage, tror de forsikrer klokker til og fra reparasjon også om du tar kontakt.

Selv har jeg gått ned i kaninhullet med mindre klokker selv. Den mest brukte klokka er siste gen Explorer på 36mm.
Og når du spør om dressklokker i litt mindre format må jeg nesten dra frem min egen. Selv om den er tønneformet.
Den finnes også i helgull, med hvit skive. Og det er ofte overraskende lite som skiller i pris mellom denne i stål med lakseskive og den i helgull.


IMG_7938.jpeg
 
Ur-Tjenesten er flinke på vintage, tror de forsikrer klokker til og fra reparasjon også om du tar kontakt.

Selv har jeg gått ned i kaninhullet med mindre klokker selv. Den mest brukte klokka er siste gen Explorer på 36mm.
Og når du spør om dressklokker i litt mindre format må jeg nesten dra frem min egen. Selv om den er tønneformet.
Den finnes også i helgull, med hvit skive. Og det er ofte overraskende lite som skiller i pris mellom denne i stål med lakseskive og den i helgull.


Vis vedlegg 375265
Den der er så utrolig kul!
 
Kjenner du til Omega Museum Centenary? Dette var klokker som Omega kom med rundt 2004 var det vel. 36 mm, 18 karat gull, flere med co-aksiale verk. Her er noen varianter:

1721988084439.png


Ref: 5950.31

1721988140216.png

Ref. 5950.30

1721988199228.png

Ref 5704.60
 
Ja herregud de er flotte. Ikke noe som fenget den gang de ble lansert men heldigvis kan mennesker forandre seg. Jeg vil jo fortsette som jeg har gjort siden 91, å bare ha og alltid bruke 1 klokke. Uansett hva jeg holder på med. Det har fungert helt fint så langt, klokker tåler langt mer enn hva «forumnerver» ofte antyder. Eneste ankepunkt i så måte er wr som ofte ikke er så mye å skryte av på de peneste urene. Derfor og mid2000 DeVille er ur som ofte frister, her kan man få gode verk i edle kasser som holder vann.