Kokkekniver

Ikke akkurat jalla Jalla?!
Velkommen til TS!
Samme nivå på klokker som kniver???
Anbefaler en slik for å holde dem skarpe:
IMG_8290.jpeg
 
Har du 2 favoritter du vil fortelle mer om kanskje?
Vanskelig å velge kun 2
Disse to er i hvertfall på top 5:
1000003104.jpg


Fujiwara Denka 240 Gyuto (Aogami super stål) og Yoshikane 210 Gyuto (Shirogami #2 stål). Akkurat fått Denka'en, så ikke fått brukt den så veldig mye enda, men virker fantastisk så langt. Yoshikane'n er den skarpeste kniven jeg har vært borti (out of the box). Den er også utrolig lett å få skarp, pga. typen stål som er brukt.
 
Er det noen knivslipere som egner seg til japanske? Tenker da mest for enkelhets skyld i hverdagen.
 
Skjønner jo godt at slipestein funker, og tar 10 minutters tid. Igjen; finnes det hurtigløsninger? Ser feks Global har en de selger. Er dette ok saker?
 
Igjen; finnes det hurtigløsninger?

Japanerne lager 2 typer kokkekniver:
- tradisjonelle japanske
- vestlig type kniver som ved første øyekast ser japanske ut, for gaijin som ikke klarer å behandle japanske kniver ordentlig

Tradisjonelle japanske kniver lages som hovedregel i veldig hardt stål, og er asymmetrisk slipt (tenk et stemjern). Vestlige kniver lages som hovedregel i mykere stål og er symmetrisk slipt, enten med flatslipt eller konveks egg. Global-kniver er av vestlig type og har, såvidt jeg husker, konveks egg.

Jeg tenker at hurtigløsningen for å slipe en tradisjonell, håndlaget, japansk kokkekniv med asymmetrisk slipefase i ekstremt hardt herdet stål gjøres gjennom følgende trinn:
1. Selg den
2. Kjøp en europeisk-type kniv med symmetrisk egg
3. Slip den i stedet

Når du skal slipe en asymmetrisk egg må du tilpasse slipevinkelen nøye. Gjør du ikke det, lager du lett en billig kniv av den dyre kniven. Og hvis du putter en asymmetrisk slipt kniv i en sliper som lager symmetrisk egg, så kunne du like gjerne kjøpt en kniv med symmetrisk egg in the first place.

Jeg er ganske (ikke veldig) flink til å slipe kniver. Jeg har litt styring på å slipe de to relativt billige japanske knivene jeg har som har asymmetrisk egg. Og jeg er ikke i nærheten av å få dem like skarpe som de var fra produsenten. Alt symmetrisk får jeg hair-popping-sharp på få minutter.
 
Skjønner jo godt at slipestein funker, og tar 10 minutters tid. Igjen; finnes det hurtigløsninger? Ser feks Global har en de selger. Er dette ok saker?
Ville ikke brukt noen slags hurtigløsning, på såppass dyre kniver..
Liksågreit å lære seg å bruke whetstones.
Stropper du knivene av og til, så holder de seg skarpe leeenge.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Hovedproblemet med sliperne er vinkelen disse japanske knivene har.
Sliper du disse på feil vinkel, skader du bare bladene.
Det gjelder også hvis du bruker feil vinkel med stein.
Vulkanus er sagt til å være bra nok for sliping av japanske kniver, nemlig fordi den tilpasser seg knivbladets vinklene.
Jeg prøvde det forsiktig en gang på en av knivene mine (Damaskus kniv fra Japan) og fikk bra resultat.
Jeg må nevne at det er dobbel (symmetrisk) vinkel egg jeg snakker om.
Den bruker jeg mest på vanlige kniver foreløpig.

 
  • Liker
Reaksjoner: BigT