Igjen; finnes det hurtigløsninger?
Japanerne lager 2 typer kokkekniver:
- tradisjonelle japanske
- vestlig type kniver som ved første øyekast
ser japanske ut, for gaijin som ikke klarer å behandle japanske kniver ordentlig
Tradisjonelle japanske kniver lages som hovedregel i veldig hardt stål, og er asymmetrisk slipt (tenk et stemjern). Vestlige kniver lages som hovedregel i mykere stål og er symmetrisk slipt, enten med flatslipt eller konveks egg. Global-kniver er av vestlig type og har, såvidt jeg husker, konveks egg.
Jeg tenker at hurtigløsningen for å slipe en tradisjonell, håndlaget, japansk kokkekniv med asymmetrisk slipefase i ekstremt hardt herdet stål gjøres gjennom følgende trinn:
1. Selg den
2. Kjøp en europeisk-type kniv med symmetrisk egg
3. Slip den i stedet
Når du skal slipe en asymmetrisk egg må du tilpasse slipevinkelen nøye. Gjør du ikke det, lager du lett en billig kniv av den dyre kniven. Og hvis du putter en asymmetrisk slipt kniv i en sliper som lager symmetrisk egg, så kunne du like gjerne kjøpt en kniv med symmetrisk egg in the first place.
Jeg er
ganske (ikke veldig) flink til å slipe kniver. Jeg har
litt styring på å slipe de to relativt billige japanske knivene jeg har som har asymmetrisk egg. Og jeg er ikke i
nærheten av å få dem like skarpe som de var fra produsenten. Alt symmetrisk får jeg hair-popping-sharp på få minutter.