Hva leser dere om dagen?

begynte på denne i dag som høytlesning. fønhus historier er som alltid så utrolig topp og velskrevne. burde anerkjennes på lik linje med de 1000 beste fra verdenslitteraturen :love:

IMG_7274.jpeg
 
"Bursdagsfesten" (2020) av Laurent Mauvignier
Norsk oversettelse: Bonnier Forlag (2024)


Fransk litteratur er en solid kilde til gode leseopplevelser, noen velkjente som Michel Houellebecq, andre mer uventede oppdagelser. Jeg hadde gleden av å bli overrasket av Constance Debrés glimrende roman "Love me tender", som jeg ikke kjente til før den dukket opp fra Bonnier forlag. En lignende glede opplevde jeg med Laurent Mauvigniers "Bursdagsfesten". Til tross for hans debut i 1999, er dette den første av hans bøker som er oversatt til norsk.

Min fascinasjon for franske forfattere ble bare sterkere da jeg dykket inn i denne omfangsrike romanen på 591 sider. Starten var saktegående, med et oversiktlig persongalleri og et språk som sendte tanker til de ovennevnte forfatterne. Det tok noen kapitler før jeg virkelig ble engasjert, noe som nok skyldes Mauvigniers grundige tilnærming til karakterutviklingen. Han skifter elegant mellom ulike perspektiver og utforsker dyptgående følelsesregistrene til hver karakter.

Romanen tar oss med til en familie og naboen deres på den franske landsbygda, hvor vi blir godt kjent med deres sorger og gleder. Bonden Patrice møter emosjonelle utfordringer i forholdet til sin kone, Marion, og legger store planer for hennes 40-årsdag. Festen, planlagt ned til minste detalj, går selvfølgelig ikke som forventet. Sammen med uventede gjester avsløres skjulte fortider. Dypt begravde hemmeligheter begynner å komme for en dag med dramatiske konsekvenser som endrer livet på gården for alltid.

Jeg leser en bred variasjon av litteratur, men sjelden har jeg blitt så grepet som av denne boken. Mauvigniers bruk av karakterenes synsvinkler gir en imponerende innsikt i menneskelige reaksjonsmønstre, med en dyptfølt skildring av både ytre og indre følelser. Ikke minst er barneperspektivet både troverdig og rørende. Historien styrkes av enkelte uløste mysterier, som skaper en følelse av uro og spenning gjennom hele fortellingen.

Mot bokens avslutning måtte jeg ta flere lesepauser for å få puste ut, noe som skjedde stadig oftere. Mauvignier unngår spekulativ vold; i stedet serverer han en rå og kald virkelighetsskildring som gjør inntrykk. Dette er realisme på sitt mest autentiske.

Det er ikke mye som trekker ned i boken. Uten å røpe for mye av handlingen, stilte jeg meg riktig nok noen logiske spørsmål et par, tre steder underveis, som for eksempel har de ikke sentrale nødnummer i Frankrike? Det kan vel så gjerne være resultat av glimrende oppbygde spenningstopper, hvor man setter seg grundig inn i synsvinkelen og lever seg autentisk inn i historien.

Kort fortalt er "Bursdagsfesten" en av de beste bøkene jeg har lest og jeg anbefaler den på det sterkeste.
Vis vedlegg 372838

Denne virket midt i blinken for meg. Er på søken etter en fantastisk roman som drar meg inn i en boble.
Takk for tipset @SantaMonica

IMG_0612.jpeg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: SantaMonica
Kjøpte Bursdagsfesten etter å ha lest SantaMonica anmeldelse. Tenkte jeg skulle tipse om at man som Kindle E Book betaler 6 dollar for denne.
Det var en veldig god leseopplevelse, dog veldig uvant. Hele handlingen utspiller seg i løpet av et snaut døgn og til tider følte jeg det gikk litt sakte, men persongalleriet, beskrivelsen fra forskjellige synspunkter osv gjør det utvilsomt til en bra total.
Selv om jeg også satt noen ganger og tenkte at, hvor jævla komplisert er det å taste 112 på telefonen, funker like bra i Frankrike som i resten av Europa.
Uansett verdt å lese.
 
Eyrbyggja saga, jeg leser de islandske ættesagaene igjen, en etter en, det er mange tiår siden sist. Og denne gang er det mye lettere å følge med på hvor ting foregår ved å bruke moderne islandske offisielle søkbare kart. Det hjelper med å installere islandsk keyboard option for å søke med korrekte tegn, slik som ð.

IMG_3028.jpeg
 
  • Elsker
Reaksjoner: holmby