OP 36 - Utlandet eller i Norge?

Medlem
8. juli 2018
Innlegg
32
Sted
Oslo
Hallo godtfolk! Første tråd/post fra meg her tror jeg.

Jeg har i lengre tid prøvd å komme på OP 36 ventelisten til Bjerke, men har ikke lyktes med dette. Har derfor sett meg rundt etter andre muligheter for å få skaffe denne klokken. Selvsagt mulig å kjøpe brukt, men kjenner det blir litt mye penger for å kjøpe en brukt klokke. Ønsker også ideelt sett å kjøpe fra en AD, mtp. sikkerheten dette gir.

Var nylig innom en AD nedover i Europa og slo av en hyggelig klokkeprat. Kom etterhvert innom temaet Rolex og ventelister, og etter litt om og men kom det frem at joda, å komme på venteliste var mulig, selv for en nisse fra nord uten noe kjøpshistorikk å snakke om! Så nå er jeg på venteliste for en OP 36, dog ikke i Norge. Estimert ventetid ca 1 år.

Dette vil selvsagt komme til å koste mer enn å handle i Norge, grunnet dyr € og moms ved import av klokken (selv om jeg vil få noe av momsen betalt tilbake fra GlobalBlue). Basert på dagens kronekurs og ikke en alt for dyr tur/returreise vil det fort koste 10-15 000 ekstra kontra om jeg hadde fått kjøpe denne i Norge. Satser derfor på at krona styrker seg det neste året!

Har noen her noen tanker/kommentarer mtp. denne situasjonen? Er det noen klare ulemper med å kjøpe klokke i utlandet vs å kjøpe i Norge? Setter pris på all slags input!
 
Jeg tenker at brukt er svaret her. Disse burde være mulig å plukke opp for retail eller litt under. Det er definitivt kjøpers marked nå.
Gjør due diligence og plukk opp en rimelig her på berget. Tullete å betale overpris i utlandet med så svak krone og mva på toppen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tidssønnen
Jeg tenker at brukt er svaret her. Disse burde være mulig å plukke opp for retail eller litt under. Det er definitivt kjøpers marked nå.
Gjør due diligence og plukk opp en rimelig her på berget. Tullete å betale overpris i utlandet med så svak krone og mva på toppen.
Har dessverre ikke sett noen ny/lite brukt OP36 for lik/under retail her på berget. Vi snakker fort 10-20000 over retail og da kan jeg like godt kjøpe ny fra AD i utlandet.
 
Har dessverre ikke sett noen ny/lite brukt OP36 for lik/under retail her på berget. Vi snakker fort 10-20000 over retail og da kan jeg like godt kjøpe ny fra AD i utlandet.
Joda, prisforlangende kan nok være der du sier. Men det er som regel et stykke i mellom hva folk ønsker seg/annonserer for og hva de faktisk blir solgt for. Jeg er 100% sikker på at det er mulig å få tak i en OP36 for retail, ihvertfall brukt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tidssønnen
Joda, prisforlangende kan nok være der du sier. Men det er som regel et stykke i mellom hva folk ønsker seg/annonserer for og hva de faktisk blir solgt for. Jeg er 100% sikker på at det er mulig å få tak i en OP36 for retail, ihvertfall brukt.
Lener nok likevel mot å kjøpe ny fra (utenlandsk) AD da det er ikke snakk om alt for mange kroner forskjell på å kjøpt brukt i Norge vs nytt i utlandet. Har forsåvidt ikke helt gitt opp å komme på Bjerke-listen heller, men med manglende kjøpshistorikk er det nok best å glemme den "drømmen". :)
 
Lener nok likevel mot å kjøpe ny fra (utenlandsk) AD da det er ikke snakk om alt for mange kroner forskjell på å kjøpt brukt i Norge vs nytt i utlandet. Har forsåvidt ikke helt gitt opp å komme på Bjerke-listen heller, men med manglende kjøpshistorikk er det nok best å glemme den "drømmen". :)
Uten å lage enda en Bjerke-tråd på forumet her så tror jeg absolutt det er fullt mulig å få til noe med de. Hvis du bor i Oslo og er innom i ny og ne for å vise interesse og slår av en prat så tror jeg nok det går i orden. Det er tross alt ingen Daytona i stål du etterspør og markedet er de facto fortsatt på vei ned enda. Så jeg ville prøvd igjen :)

Men hvis du synes den er verdt bryet og de ekstra kronene ved å dra utenlands og i tillegg vente et år så er det jo greit. Bjerke leverer OP i løpet av kort tid når det først er gjort bestilling. Jeg fikk min OP41 på 3 uker.
 
  • Liker
Reaksjoner: OCD og Tidssønnen
Uten å lage enda en Bjerke-tråd på forumet her så tror jeg absolutt det er fullt mulig å få til noe med de. Hvis du bor i Oslo og er innom i ny og ne for å vise interesse og slår av en prat så tror jeg nok det går i orden. Det er tross alt ingen Daytona i stål du etterspør og markedet er de facto fortsatt på vei ned enda. Så jeg ville prøvd igjen :)

Men hvis du synes den er verdt bryet og de ekstra kronene ved å dra utenlands og i tillegg vente et år så er det jo greit. Bjerke leverer OP i løpet av kort tid når det først er gjort bestilling. Jeg fikk min OP41 på 3 uker.
Jeg har primært vært i kontakt med de over mail, det er en stund siden jeg har vært innom og hilst på, så jeg får gjøre det. Takk for tips! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Kjøp i utlandet og betal MVA ved hjemkomst. Det er like greit som å vente på om ''muligens, værsånill, kan jeg aller nådigst få komme på venteliste'' her hjemme (uavhengig av hvilken norsk AD det gjelder).
 
  • Liker
Reaksjoner: Tidssønnen
Det er virkelig ikke så forbanna vanskelig å få tak i en OP36 over disk. Å betale nesten 25k mer enn nødvendig er like dumt som å betale en dust her hjemme som skal flippe for profitt.
 
Det er mye dyrere å skaffe seg det kundeforhold som skal til for å få lov til å sette seg på liste.
Man trenger ikke kundeforhold for en OP36. Med litt innsats,pågangsmot og en hyggelig dialog så får man bestilt en sånn. Jeg kjenner to som har fått uten å ha kjøpt så mye som en poleringsklut før.

Det er ingen Daytona det er snakk om her. Virkeligheten er at det er lettere å få tak i basismodeller over disk nå enn det har vært på mange år.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tidssønnen
Nå har Bjerke allerede sagt "nei" til ham. Og det etter "lengre tid" iflg. første innlegg.

Da begynner det å bli som å tigge om sex, og det gjør man ikke med selvbildet i behold.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tidssønnen
Det kommer en tid igjen der forhandlerne må strekke seg (mye) lenger for å opparbeide seg eller å beholde lojale kunder. Min umiddelbare anbefaling er naturligvis å handle i en butikk der du får kjøpe det du vil ha når (eller innenfor rimelig tid) du vil ha det. Dette kan være både i Norge og i utlandet.

Personlig kan jeg gjerne være lojal kunde over tid et sted, men da må naturligvis et minimum av forventninger innfris av forhandleren. Man er tross alt en kunde, som de lever av (gjerne i de neste 100 år).

Jeg ville kanskje ikke flydd til Hong Kong kun for å kjøpe en standard Rolex, men å kombinere ferie/jobbreise med et klokkekjøp er helt topp.

For å si det som de folka som kjører til Sverige for å kjøpe billig bacon og øl og samtidig bruker mer penger på drivstoff, slitasje på bil og bompassering enn besparelsen på varene: vi tar det som en tur!
 
Jeg venter fortsatt på en op36 med grønn skive. Ble happy da jeg «fikk lov» å kjøpe, ettersom jeg kun har ett tidligere kjøp hos Bjerke. Har likevel måttet vente i over 9 mnd nå (ble forespeilet 8-12 mnd). Om du skulle klare å kjøpe hos norsk AD er det altså ikke gitt at du får klokken med det første, men det samme gjelder vel om du skulle kjøpe i utlandet.
 
Hvis du bor i Oslo og er innom i ny og ne for å vise interesse og slår av en prat så tror jeg nok det går i orden.
Tja, min erfaring etter 14 år med denne hobbyen er at det er et lite fåtall av de ansatte på Bjerke som er interessert i å selge deg noe.
Jeg har kjøpt klokke til sekssifret, har hatt Panerai og IWC til service hos dem.

Til og med med Tudor klarer de ikke svare på om de har modellen til salgs, hvor lang ventetid er det, er det venteliste etc. «det må jeg ta med kundeservice på Mail»!!!
Jeg står i butikken med betalingskortet i hånden!
Ting hadde vel vært enklere om jeg var asiatisk turist…
 
Tja, min erfaring etter 14 år med denne hobbyen er at det er et lite fåtall av de ansatte på Bjerke som er interessert i å selge deg noe.
Jeg har kjøpt klokke til sekssifret, har hatt Panerai og IWC til service hos dem.

Til og med med Tudor klarer de ikke svare på om de har modellen til salgs, hvor lang ventetid er det, er det venteliste etc. «det må jeg ta med kundeservice på Mail»!!!
Jeg står i butikken med betalingskortet i hånden!
Ting hadde vel vært enklere om jeg var asiatisk turist…
Kommer nok litt an på hvem man prater med.