OP 36 - Utlandet eller i Norge?

Tja, min erfaring etter 14 år med denne hobbyen er at det er et lite fåtall av de ansatte på Bjerke som er interessert i å selge deg noe.
Jeg har kjøpt klokke til sekssifret, har hatt Panerai og IWC til service hos dem.

Til og med med Tudor klarer de ikke svare på om de har modellen til salgs, hvor lang ventetid er det, er det venteliste etc. «det må jeg ta med kundeservice på Mail»!!!
Jeg står i butikken med betalingskortet i hånden!
Ting hadde vel vært enklere om jeg var asiatisk turist…
Dette har jeg hørt mye i bilverden også, "de vil ikke ha pengene mine"

Hvis rettningslinjene de har fått er at alt av Rolex stål skal gå gjennom kundeservice, er det likegyldig hvor mange kort man har i hånden. Alle penger er like mye verdt (kjøpshistorikken er viktigere), og det er ikke alltid den man prater med bestemmer om man får kjøpe eller ikke. Vi hadde i lengre periode 2 års ventetid på en bilmodell og fikk høre nøyaktig det samme.

YMMV

Har vært innom Bjerke siden sist, etterspurte nevnte klokke, og fikk til svar at det måtte jeg ta med kundeservice via hjemmesiden. Ergo virker det som om det ikke er noe vits å stikke innom og vise interesse, da de uansett bare sender en videre til kundeservice. Holder derfor fortsatt en knapp på den utenlandske ADen jeg er nå på venteliste hos.

Riktignok under pandemien, men jeg fikk ja til å stå på liste for enten OP 41 eller Air King, jeg valgte den siste. Jeg hadde ingen historikk.

Hva som gjør at noen får ja og andre nei, med lik historikk vet jeg ikke.
Det virker helt tilfeldig.

Hei,

Jeg har en sort OP 36mm 126000 som jeg vurderer å selge. Klokken ble kjøpt i utlandet og betalt mva inn til Norge i slutten av 2021.
Har vært i så og si daglig bruk, så har noen brukslinjer - dog aldri vært polert e.l.

Send meg en PM om du ønsker mer informasjon/bilder e.l. :)

Hei,

Jeg har en sort OP 36mm 126000 som jeg vurderer å selge. Klokken ble kjøpt i utlandet og betalt mva inn til Norge i slutten av 2021.
Har vært i så og si daglig bruk, så har noen brukslinjer - dog aldri vært polert e.l.

Send meg en PM om du ønsker mer informasjon/bilder e.l. :)

Hei! Takk for tilbudet men har landet på at jeg vil kjøpe ny klokke. Er som sagt på liste hos AD ned i Europa, så det blir kjøp av ny klokke om ikke så lenge. :)

Man trenger ikke kundeforhold for en OP36. Med litt innsats,pågangsmot og en hyggelig dialog så får man bestilt en sånn. Jeg kjenner to som har fått uten å ha kjøpt så mye som en poleringsklut før.

Det er ingen Daytona det er snakk om her. Virkeligheten er at det er lettere å få tak i basismodeller over disk nå enn det har vært på mange år.
Det er en helt annen virkelighet enn jeg har opplevd. Jeg har en viss kjøpshistorikk (klokke + tilbehør), men en relativt kort kundehistorie. Jeg har besøkt Bjerke flere ganger i sommer. Når det gjelder ventelister, ber de om at man kontakter via e-post. Når jeg kontakter via e-post, sist denne uka, er det umulig å komme på venteliste for alle modeller i stål, til tross for at jeg leser om forhold i andre land der basismodeller helt klart er mer tilgjengelige. Bruktmarkedet er eneste mulighet i Norge for de alle fleste. Men kanskje om man vet nøyaktig hvem man skal snakke med, og har felles bekjente eller noe slikt, kan man få noe til. Ikke vet jeg hva som trengs for å oppleve denne andre virkeligheten som blir beskrevet her.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Tidssønnen
Det er en helt annen virkelighet enn jeg har opplevd. Jeg har en viss kjøpshistorikk (klokke + tilbehør), men en relativt kort kundehistorie. Jeg har besøkt Bjerke flere ganger i sommer. Når det gjelder ventelister, ber de om at man kontakter via e-post. Når jeg kontakter via e-post, sist denne uka, er det umulig å komme på venteliste for alle modeller i stål, til tross for at jeg leser om forhold i andre land der basismodeller helt klart er mer tilgjengelige. Bruktmarkedet er eneste mulighet i Norge for de alle fleste. Men kanskje om man vet nøyaktig hvem man skal snakke med, og har felles bekjente eller noe slikt, kan man få noe til. Ikke vet jeg hva som trengs for å oppleve denne andre virkeligheten som blir beskrevet her.
Mulig det er tilfeldigheter som spiller inn. Jeg bare referer til et par bekjente som har fått kjøpt den aktuelle modellen med lite eller ingen historikk. Det kan selvfølgelig hende markedet har blitt sterkere igjen siden den gang. +/- et år siden. Tildelingen av klokker er jo dynamisk så det kan hende de hadde god tilgang på OP da kontra nå. Når jeg kjøpte en OP41 var det veldig god tilgang og den ble levert på 3 uker. ( ultimo 2022 )

Så er det jo også sånn at Norge lever litt i en egen boble hvor folk flest har har penger nok.
Og at tilgjengeligheten utenlands muligens er enklere og etterspørselen mindre på basemodeller. Men det blir bare en spekulasjon.

• Liker
Reaksjoner: n808
Mulig det er tilfeldigheter som spiller inn. Jeg bare referer til et par bekjente som har fått kjøpt den aktuelle modellen med lite eller ingen historikk. Det kan selvfølgelig hende markedet har blitt sterkere igjen siden den gang. +/- et år siden. Tildelingen av klokker er jo dynamisk så det kan hende de hadde god tilgang på OP da kontra nå. Når jeg kjøpte en OP41 var det veldig god tilgang og den ble levert på 3 uker. ( ultimo 2022 )

Så er det jo også sånn at Norge lever litt i en egen boble hvor folk flest har har penger nok.
Og at tilgjengeligheten utenlands muligens er enklere og etterspørselen mindre på basemodeller. Men det blir bare en spekulasjon.

Takk for svar. Det er mitt inntrykk også. Norge er litt for seg selv: liten distribusjon i forhold til antall personer vil kjøpe en Rolex. Jeg har heldigvis et par ganske nye klokker og bra med tålmodighet akkurat nå, selv om det er frustrerende at det er så vanskelig her, når man leser om andre land. Men om jeg ikke kommer meg på venteliste innen et års tid, blir det bruktkjøp, eventuelt også undersøke hos AD-er i naboland.

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Hei! Takk for tilbudet men har landet på at jeg vil kjøpe ny klokke. Er som sagt på liste hos AD ned i Europa, så det blir kjøp av ny klokke om ikke så lenge. :)
Å komme på på liste i utlandet trenger ikke å bety at det blir noen klokke. Har et par kompiser som har vært i det store utland for en kort stund siden og få satt seg på liste. Den ene fikk satt seg på Batman og var på liste ca nr 200, de kunne fortelle at de fikk ca 5 klokker i året. Da er det bare å begynne å regne. Han andre fikk satt seg på Starbucks og forventer aldri å få noen tlf. Han spurte også etter grønn OP, forhandleren opplyste om at den siste de hadde fått inn var i februar. Noen får sikker tlf fra AD, men de fleste ADer ønsker vel bare å være hyggelige.

Har lite erfaring med kjøp i utlandet, men midt i pandemien da Tudor BB58 var nesten like hypet som Rolex fikk jeg kjøpe en umiddelbart i en butikk i Irland etter jeg kontaktet de. Ble tilbudt en sort umiddelbart eller om jeg ville vente 2 uker på den blå. ( den var helt nå på det tidspunktet, så jeg ventet på den blå.)
Overførte depositum, betalte resten når klokken var kommet inn til butikk ( 10 dager ) og hadde klokken på armen to dager etter med DHL. Da var det opptil 2 år (!!) På BB58 her på berget. Så man kan være heldig også.

Har vært innom Bjerke siden sist, etterspurte nevnte klokke, og fikk til svar at det måtte jeg ta med kundeservice via hjemmesiden. Ergo virker det som om det ikke er noe vits å stikke innom og vise interesse, da de uansett bare sender en videre til kundeservice. Holder derfor fortsatt en knapp på den utenlandske ADen jeg er nå på venteliste hos.
De hadde en Explorer1 36mm til salgs i Lisboa i går dersom det kan være et alternativ til OP.