P6000 ble skapt (av Valfleurier tenker jeg) for å erstatte det 6497-2 Unitas/ETA som var tidligere brukt.
Det har vært en del kontroversielle historier med Panerai de siste 15 årene når det gjelder urverk, men skulle jeg kjøpe en NY Panerai, hadde det vært med P6000.
Eller hadde jeg satset på en eldre versjon med ETA 6497-2 for å gjør det lettere for service.
Er P6000 så mye bedre enn 6497-2 når det gjelder soliditet og pålitelighet?
Det vil jeg ikke påstå.
Det ser ut som Valfleurier har ikke satset så hardt når det gjelder å bruke de beste (mest kostbare) løsningene på urverkene levert til Panerai.
Jeg tror ikke vi kan anklage Valfleurier på det, men mest "kunden" (Richemont gruppen eier Valfleurier og Panerai) som bestiller noe til en viss pris for å få en viss fortjeneste.
Panerai skapte opprinnelig instrumenter for den italienske marinen, og fikk sine første klokker fullstendig laget av Rolex.
Senere laget de deler selv (sandwich tallskiven og viserne + montering) men fortsatt brukte de deler fra Rolex som kassen og urverket.
Og selv Rolex brukte et Cortébert urverk base for å lage sitt 618.
Prat om det der:
Sotheby’s London kicked off the watch year with something truly outstanding. A Rolex-Panerai Ref. 3646 riddled with battle scars. The watch was consigned by the family of a British Royal Navy…
perezcope.com
Og derfra brukte Panerai 6497-1 og 6497-2("high beat") når de gikk vekk fra Rolex forholdet.
Voilà...
Her kan man lese om det som skjedde med andre "inhouse" urverk under Richemont sin forholdsvis tvilsom styring.
In my most recent Instagram post, I uncovered a well-guarded secret. The new P.9200 caliber used in Panerai’s recently introduced chronograph family is a basic ETA 2892-A2 with Dubois Dépraz …
perezcope.com
Two weeks have passed since my article on Panerai’s so-called “in-house” movements spread like wildfire through the international watch community. Except for Turkmenistan, Chad, B…
perezcope.com