Kaliber P6000

P.6000 får vel jevnt over ganske gode tilbakemeldinger.

Er "in house" og hevdet produsert under eget tak i Neuchatel, men som så mye annet med Panerai mistenker man vel at de sminker på sannheten og får god hjelp av Valfleurier til produksjon av urverket. Uten at det i seg selv er negativt, rent objektivt sett.
 
Verkene som begynner på Pxxxx skal vel være inhouse, selv om de lærde strides om det egentlig er det. Har vært mye rabalder rundt hva Panerai egentlig legger i begrepet inhouse.

Klokkene som er merket med OPxx er ETA/Unitas-basert og Pxxxx skal være inhouse etter egen definisjon.

Men som @Jørgen sier, det trenger ikke være noe dårlig ting. Det er vel mangelen på kommunikasjon rundt dette og stiv prising på billige verk som har skapt mye støy.
 
Takk for svar @Jørgen og @GrimReaper, det var oppklarende.
Var til Bjerke på tirsdag og så på flere ur, men det ble bestilt en Breitling denne gangen.
Men Panarai synes jeg er kul og må nok ha en / flere slik en gang. Skjønner ikke helt prisingen til Panarai når en Radiomir med P6000 koster ca 20K mere enn en Luminor med samme kaliber. Trodde Radiomir var billig modellene, men det tok jeg feil.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Takk for svar @Jørgen og @GrimReaper, det var oppklarende.
Var til Bjerke på tirsdag og så på flere ur, men det ble bestilt en Breitling denne gangen.
Men Panarai synes jeg er kul og må nok ha en / flere slik en gang. Skjønner ikke helt prisingen til Panarai når en Radiomir med P6000 koster ca 20K mere enn en Luminor med samme kaliber. Trodde Radiomir var billig modellene, men det tok jeg feil.
Luminor Base modellene er vel de rimeligste tror jeg, men mener at Radiomir også hadde en serie med de samme verkene i. Dog usikker på prisingen på de.
 
For info om Panerai urverk (og andre produsenters urverk) anbefalles:
https://watchbase.com/panerai
Når det gjelder P6000 så er dette "3 dagers" gangreservere versjonen av P5000, som har en gangreserve på hele 8 dager - og er kjent (beryktet) for å ha et ganske stort gangavvik når gangreserven nærmer seg slutten.
Panerai sine ulike kasseformer har ingen ting med prissettingen deres å gjøre. Prissettingen baseres på urverkets og skivens kompleksitet, samt hvilket materiale som kassene er laget av.
Jeg har hatt gleden av og besøkt Panerai sin fabrikk og selv sett produksjonen av deres "inhouse" urverk, som faktisk var langt mer industrialisert og robotisert enn det jeg hadde forventet.
 
Redigert:
P6000 ble skapt (av Valfleurier tenker jeg) for å erstatte det 6497-2 Unitas/ETA som var tidligere brukt.
Det har vært en del kontroversielle historier med Panerai de siste 15 årene når det gjelder urverk, men skulle jeg kjøpe en NY Panerai, hadde det vært med P6000.
Eller hadde jeg satset på en eldre versjon med ETA 6497-2 for å gjør det lettere for service.
Er P6000 så mye bedre enn 6497-2 når det gjelder soliditet og pålitelighet?
Det vil jeg ikke påstå.
Det ser ut som Valfleurier har ikke satset så hardt når det gjelder å bruke de beste (mest kostbare) løsningene på urverkene levert til Panerai.
Jeg tror ikke vi kan anklage Valfleurier på det, men mest "kunden" (Richemont gruppen eier Valfleurier og Panerai) som bestiller noe til en viss pris for å få en viss fortjeneste.

Panerai skapte opprinnelig instrumenter for den italienske marinen, og fikk sine første klokker fullstendig laget av Rolex.
Senere laget de deler selv (sandwich tallskiven og viserne + montering) men fortsatt brukte de deler fra Rolex som kassen og urverket.
Og selv Rolex brukte et Cortébert urverk base for å lage sitt 618.
Prat om det der:

Og derfra brukte Panerai 6497-1 og 6497-2("high beat") når de gikk vekk fra Rolex forholdet.
Voilà...

Her kan man lese om det som skjedde med andre "inhouse" urverk under Richemont sin forholdsvis tvilsom styring.