Formel 1

Enig! Jeg er Mercedesfan men lever godt med at de ikke dominerer så lenge det er litt action og spenning.

For øvrig et episk øyeblikk når RB meldte til verdens største baby at han var barnslig :ROFLMAO:
Så lenge 3åringen har alle lekene i sandkassa er han fornøyd, men plutselig var det flere gutter som ville være med å leke. Fantastisk!
 
Baku leverte!

McLaren leder nå konstruktørmesterskapet og Norris tok 3 poeng fra Verstappen. Verstappen leder nå WDC med 59 poeng. Skal holde hardt for Norris, men det er på ingen måter umulig slik som Red Bull holder på nå om dagen. Verstappen var i ingenmannsland i både kvallik og løp så det er ikke mye å skrive om han.

Perez er den føreren som statistisk sett har hatt mest suksess i Baku. King of the streets osv. I kvallik setter han et par tiendedeler på Verstappen og i et ekstremt skjeldent øyeblikk utkvallifiserer lagkameraten sin. Han kjører et bra løp og er faktisk med å kjemper om seier i tillegg til å ha stålkontroll på podiumet.

Også smeller han og Sainz inn i hverandre 2 runder før slutt. Altså, hva gir du meg? Han gjorde INGENTING galt hele helgen! Han var god i kvallikken og han var god i løpet. Han utkvalifiserte Verstappen og kjørte et bedre løp enn han. Men det er vist umulig for den mannen å ikke rote det til nå om dagen. Gud bedre...

Nå skal det sies at det må nok klassifiseres som et racing incident. Verken Perez eller Sainz fikk straff for dette, da FIA mente at ingen av førerene kunne definitivt straffes for å ha forårsaket kollisjonen. The Race sitererer FIA på følgende:

The stewards then corroborated Sainz's assertion that he was "on or close to his normal racing line", while Perez was "more parallel to the right-hand wall" (although they acknowledged this line as "nothing unusual").

They said Sainz "had the right to drive his line" - but also that he "did move slightly towards a car that he had limited vision of". On Perez's side, they said he "could have done more to avoid the car that he had better view of".

So while a degree of fault was attributed to both drivers, neither was "predominantly at fault" and thus neither was penalised.

Leclerc var åpenbart skuffet etter å nok en gang ha kvallifisert P1 men ikke vunnet løpet. Men den forbikjøringen til Piastri? Gooood daaaaamn!

Så, 7 løpshelger igjen hvor 3 av de inkluderer sprintløp. Etter litt kjapp matte så betyr det at det er totalt 206 poeng å hente (7 x 25 for race-win, 7x1 for fastest lap + 3x8 for sprint-win).

Blir en helsikkes avsluttning på sesongen dette :D

Ellers kan vi notere at fremtiden til F1 tilsynelatende er i gode hender: Franco Colapinto dro en williams til Q3 i sin andre f1-kvallik noensinne og scorte poeng i løpet. Oliver Bearman gjorde det også bra i Haas og scorte poeng. Bearman kan nå skrive seg på listen over førere som har scort poeng med to konstruktører i samme sesong: Ferrari og Haas.

Konstruktørmesterskapet:


Førermesterskapet:

 
Redigert:
Baku leverte!

McLaren leder nå konstruktørmesterskapet og Norris tok 3 poeng fra Verstappen. Verstappen leder nå WDC med 59 poeng. Skal holde hardt for Norris, men det er på ingen måter umulig slik som Red Bull holder på nå om dagen. Verstappen var i ingenmannsland i både kvallik og løp så det er ikke mye å skrive om han.

Perez er den føreren som statistisk sett har hatt mest suksess i Baku. King of the streets osv. I kvallik setter han et par tiendedeler på Verstappen og i et ekstremt skjeldent øyeblikk utkvallifiserer lagkameraten sin. Han kjører et bra løp og er faktisk med å kjemper om seier i tillegg til å ha stålkontroll på podiumet.

Også smeller han og Sainz inn i hverandre 2 runder før slutt. Altså, hva gir du meg? Han gjorde INGENTING galt hele helgen! Han var god i kvallikken og han var god i løpet. Han utkvalifiserte Verstappen og kjørte et bedre løp enn han. Men det er vist umulig for den mannen å ikke rote det til nå om dagen. Gud bedre...

Nå skal det sies at det må nok klassifiseres som et racing incident. Verken Perez eller Sainz fikk straff for dette, da FIA mente at ingen av førerene kunne definitivt straffes for å ha forårsaket kollisjonen. The Race sitererer FIA på følgende:



Leclerc var åpenbart skuffet etter å nok en gang ha kvallifisert P1 men ikke vunnet løpet. Men den forbikjøringen til Piastri? Gooood daaaaamn!

Så, 7 løp igjen hvor 3 av de er et sprintløp. Etter litt kjapp matte så betyr det at det er totalt 206 poeng å hente (7 x 25 for race-win, 7x1 for fastest lap + 3x8 for sprint-win)

Blir en helsikkes avsluttning på sesongen dette :D

Ellers kan vi notere at fremtiden til F1 tilsynelatende er i gode hender: Franco Colapinto dro en williams til Q3 i sin andre f1-kvallik noensinne og scorte poeng i løpet. Oliver Bearman gjorde det også bra i Haas og scorte poeng. Bearman kan nå skrive seg på listen over førere som har scort poeng med to konstruktører i samme sesong: Ferrari og Haas.

Konstruktørmesterskapet:


Førermesterskapet:

Må si meg helt enig, fantastisk løp.

Og kanskje årets kuleste videosekvens?

https://www.facebook.com/reel/1641384529766844
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Maz19 og Rød
Baku leverte!

McLaren leder nå konstruktørmesterskapet og Norris tok 3 poeng fra Verstappen. Verstappen leder nå WDC med 59 poeng. Skal holde hardt for Norris, men det er på ingen måter umulig slik som Red Bull holder på nå om dagen. Verstappen var i ingenmannsland i både kvallik og løp så det er ikke mye å skrive om han.

Perez er den føreren som statistisk sett har hatt mest suksess i Baku. King of the streets osv. I kvallik setter han et par tiendedeler på Verstappen og i et ekstremt skjeldent øyeblikk utkvallifiserer lagkameraten sin. Han kjører et bra løp og er faktisk med å kjemper om seier i tillegg til å ha stålkontroll på podiumet.

Også smeller han og Sainz inn i hverandre 2 runder før slutt. Altså, hva gir du meg? Han gjorde INGENTING galt hele helgen! Han var god i kvallikken og han var god i løpet. Han utkvalifiserte Verstappen og kjørte et bedre løp enn han. Men det er vist umulig for den mannen å ikke rote det til nå om dagen. Gud bedre...

Nå skal det sies at det må nok klassifiseres som et racing incident. Verken Perez eller Sainz fikk straff for dette, da FIA mente at ingen av førerene kunne definitivt straffes for å ha forårsaket kollisjonen. The Race sitererer FIA på følgende:



Leclerc var åpenbart skuffet etter å nok en gang ha kvallifisert P1 men ikke vunnet løpet. Men den forbikjøringen til Piastri? Gooood daaaaamn!

Så, 7 løpshelger igjen hvor 3 av de inkluderer sprintløp. Etter litt kjapp matte så betyr det at det er totalt 206 poeng å hente (7 x 25 for race-win, 7x1 for fastest lap + 3x8 for sprint-win).

Blir en helsikkes avsluttning på sesongen dette :D

Ellers kan vi notere at fremtiden til F1 tilsynelatende er i gode hender: Franco Colapinto dro en williams til Q3 i sin andre f1-kvallik noensinne og scorte poeng i løpet. Oliver Bearman gjorde det også bra i Haas og scorte poeng. Bearman kan nå skrive seg på listen over førere som har scort poeng med to konstruktører i samme sesong: Ferrari og Haas.

Konstruktørmesterskapet:


Førermesterskapet:


Virkelig en sesong som leverer så langt, etter en start som ga inntrykk av reprise fra i fjor.
Nå ser jeg dog det er en del som påpeker i overkant fleks i McLarens bakvinge, en liten "mini-drs" på rettstrekkene rett og slett.
Blir spennende å se om FIA slår ned på dette, og i såfall hva hvilke konsekvenser dette får for McLarens ytelse resten av sesongen
 
Virkelig en sesong som leverer så langt, etter en start som ga inntrykk av reprise fra i fjor.
Nå ser jeg dog det er en del som påpeker i overkant fleks i McLarens bakvinge, en liten "mini-drs" på rettstrekkene rett og slett.
Blir spennende å se om FIA slår ned på dette, og i såfall hva hvilke konsekvenser dette får for McLarens ytelse resten av sesongen

Det er mange som spekulerer i at dette er grunnen til at McLaren har det overtaket de har nå. Red Bull og Ferrari sendte inn en klage til FIA da de mente at McLaren og Mercedes sine vinger flekser for mye, men den ble avvist av FIA siden vingen består alle testene til FIA. Greia her er at FIA har en standarisert test som tester fleksibiliteten til aero-komponentene og hvis du består den testen, så er du good to go. Her har McLaren og Mercedes funnet en lur måte hvor vingene består testene, men flekser mer enn konkurentene under last.

Bla The Race påpekte at det er to mulige årsaker til at Red Bull gjorde dette:

1, politikk. Simpelt som det. Det er tross alt F1 vi snakker om.
2, de ville selv bekrefte at det var lovlig før de investerte i et lignende konsept.

Når Horner ble spurt om dette av The Race så hadde han følgende svar: “If it’s acceptable you have to join it".

Så min mistanke er at Red Bull har kommet frem til det samme som McLaren/Mercedes og ville forsikre seg om at det var lovlig før de implementerte det selv. De kom med noen oppgraderinger i Baku. Selv om resultatet i Baku forteller noe annet, så hadde de en av de raskeste bilene på ren fart. Verstappen hadde vist noen issues med setup og var i ingenmannsland, men Perez var vitterlig oppe i toppen helt til han og Sainz smalt inn ihverandre.

Når det kommer til inngripen fra FIA så tror jeg alle sitter trygt med mindre ikke det kommer noen oppgraderinger som virkelig "outsmarter" reglene. FIA selv sa følgende i en uttalelse:

All front wings are currently compliant with the 2024 regulations

Since the Belgian Grand Prix, the FIA has acquired additional data during FP1 and FP2 sessions to assess dynamic behaviours through an FIA-mandated video camera which captures areas of the front wing which are not visible through the official FOM cameras.

This exercise will continue at least up until Singapore to ensure every team will have been running the mandated FIA camera on different types of tracks (low, medium, high and very high downforce).

This will ensure a large database allowing the FIA to draw the most objective picture of the situation and quantify differences between the various dynamic patterns observed on track.

The FIA has the right to introduce new tests if irregularities are suspected.

There are no plans for any short-term measures, but we are evaluating the situation with the medium and long-term in mind.