Bilsnakk

Kjørt piggfritt siden 1993. Vann på is - kjør veldig rolig!
99 % av tiden på sørlandet er piggfritt bedre enn pigg. Den ene prosenten er det bare å ta det veldig rolig.
 
  • Liker
Reaksjoner: RoW og GrimReaper
Gitt at jeg skal ha en Skiguard 830T på min Audi Q4 - og skal kjøpe brukt siden bilen er (litt) ventepølse; noen som har erfaring/peiling på hvilke andre bilmodeller jeg kan plukke en tilpasset 830 fra?
 
Gitt at jeg skal ha en Skiguard 830T på min Audi Q4 - og skal kjøpe brukt siden bilen er (litt) ventepølse; noen som har erfaring/peiling på hvilke andre bilmodeller jeg kan plukke en tilpasset 830 fra?
Boksen kan du hente fra alle biler, men du må stativ som passer dine rails.

Hvis du kjøper thule whisbpar skal du ha 95cm stenger og Kit 186009 (som er megallstengene som biter seg fast rundt railsene). Slike kit kan kjøpes separat og skifte hvis du kjøper et takststiv som ikke er brukt på q4:
IMG_9912.png



Her ser du hvilke biler som bruker samme Thule kit som q4:
IMG_9913.jpeg


Mange andre stativ som passer Q4, men pass på at føttene passer dine rails.
 
Boksen kan du hente fra alle biler, men du må stativ som passer dine rails.

Hvis du kjøper thule whisbpar skal du ha 95cm stenger og Kit 186009 (som er megallstengene som biter seg fast rundt railsene). Slike kit kan kjøpes separat og skifte hvis du kjøper et takststiv som ikke er brukt på q4:
Vis vedlegg 385613


Her ser du hvilke biler som bruker samme Thule kit som q4:
Vis vedlegg 385614

Mange andre stativ som passer Q4, men pass på at føttene passer dine rails.
Mja, grunnen til at jeg spør er at både Skiguard og de fleste forhandlere sier at de boksene med tunnel er tilpasset spesifikke biler. Går på plassering i lengderetning, sikkert da mest mtp åpning av bakluke.

Så er det sikkert en del muligheter om man er villig til å akseptere at det ikke ser helt perfekt ut, derav spørsmålet.

Copy på stativ, den har jeg forsåvidt kontroll på
 
Mja, grunnen til at jeg spør er at både Skiguard og de fleste forhandlere sier at de boksene med tunnel er tilpasset spesifikke biler. Går på plassering i lengderetning, sikkert da mest mtp åpning av bakluke.

Så er det sikkert en del muligheter om man er villig til å akseptere at det ikke ser helt perfekt ut, derav spørsmålet.

Copy på stativ, den har jeg forsåvidt kontroll på
Snodig. Boksenes form er jo like. Og med rails kan du jo bare skli boksen fremover, samt stille inn bakluke til å ikke åpne seg helt. Hvis den blir for lav kan du legge inn foringer som følger med til dette.

Kjøpte en 860t selv til MB 220d, når jeg fant riktige føtter justerte jeg den frem så bakluka har en cm å gå på. Min bil har også lave rails uten luft mellom.

Er ikke mange justeringsmuligheter på min boks iallfall.

Da jeg kjøpte var det under forutsetning om at den passet, måtte uansett frakte med meg boks fra kjøper på taket.
 
Mja, grunnen til at jeg spør er at både Skiguard og de fleste forhandlere sier at de boksene med tunnel er tilpasset spesifikke biler. Går på plassering i lengderetning, sikkert da mest mtp åpning av bakluke.

Så er det sikkert en del muligheter om man er villig til å akseptere at det ikke ser helt perfekt ut, derav spørsmålet.

Copy på stativ, den har jeg forsåvidt kontroll på
Boksene med tunnel er tilpasset bilmodell, men det er jo nokså begrenset hvor mye tilpasning det er snakk om. De fleste versjonene skal passe greit «om hverandre», hvis man ikke er helt petimeter.

Kjøper du brukt er det jo bare å teste før du kjøper - og sjekke hvilken bil boksen har vært brukt på. Hvis boksen er tilpasset en liten bil blir det sikkert ikke en super match på en stor SUV…
 
Boksene med tunnel er tilpasset bilmodell, men det er jo nokså begrenset hvor mye tilpasning det er snakk om. De fleste versjonene skal passe greit «om hverandre», hvis man ikke er helt petimeter.

Kjøper du brukt er det jo bare å teste før du kjøper - og sjekke hvilken bil boksen har vært brukt på. Hvis boksen er tilpasset en liten bil blir det sikkert ikke en super match på en stor SUV…
Jeg skal ikke være bombastisk. For jeg er ikke skråsikker. Men syns det er rart at de støper ulike bokser for ulike bilmodeller. Min oppfatning var at kanalen var fast, men at takststivene tilpasses delvis i kanal og mot rails. Se bilde jeg stjal fra Finn.no.
IMG_9924.jpeg
 
Misforstå meg rett, jeg har tidligere gjort akkurat som dere sier - uten utfordringer. Men har ikke sett at det har blitt så tydelig kommunisert at «dette er vanskelig» tidligere heller. Så bakgrunnen for spørsmålet er vel egentlig at jeg lurer på om noe har endret seg mtp tilpasningen av bokser.

Bør vel bare stikke og teste som dere sier. Takk for innspill
 
Det er stor forskjell på boksene @Genta, anbefaler å se på bildene på Skiguards nettsider. Tror dette er «nytt», boksene var likere før uavhengig hvilken bil de skulle stå på.

Se eksempelvis bildene av 830T på hhv. EQE og A6. Har originalt skistativ fra Mercedes på min GLE, som iht. fabrikk skal monteres veldig langt frem på railsene - ser faktisk ganske rart ut.

Med mindre bilene har veldig ulik taklinje vil nok boksene passe om hverandre, men det vil også medføre at takstativer må monteres annerledes enn det som anbefales av bilprodusenten.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Det er stor forskjell på boksene @Genta, anbefaler å se på bildene på Skiguards nettsider. Tror dette er «nytt», boksene var likere før uavhengig hvilken bil de skulle stå på.

Se eksempelvis bildene av 830T på hhv. EQE og A6. Har originalt skistativ fra Mercedes på min GLE, som iht. fabrikk skal monteres veldig langt frem på railsene - ser faktisk ganske rart ut.

Med mindre bilene har veldig ulik taklinje vil nok boksene passe om hverandre, men det vil også medføre at takstativer må monteres annerledes enn det som anbefales av bilprodusenten.
Jøss, men da må de ha en meny med ulike 860/830 modeller som passer en gjeng med ulike biler / event 1:1 produksjon.
Snodig at denne informasjonen skal være så vanskelig tilgjengelig på Skiguard.no.

Ser at eks thansen kun selger s-modellene, og på takrails..no står det at boksen tilpasses og det er to ukers leveringstid. Så er vel sånn. Flaks at min passer så bra da:)

Uansett hvis takform er relativt lik så er det ikke vanskelig å teste før kjøp.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Jøss, men da må de ha en meny med ulike 860/830 modeller som passer en gjeng med ulike biler / event 1:1 produksjon.
Snodig at denne informasjonen skal være så vanskelig tilgjengelig på Skiguard.no.
Har surret med dette selv, det har blitt noen kjøp og salg av bokser opp igjennom - og vanskelig å få gode svar hos Skiguard.

Tipper de har blitt mer skreddersydde, det finnes jo veldig mange flere bilmodeller enn før med enda mer ulik design. Før var det jo bare enkelte stasjonsvogner og noen SUV’er man så med (dyr) skiboks.

Med mindre skiene skal transporteres over lengre avstander ville jeg gått for et skikkelig skistativ i stedet. Ble lei av hele opplegget, og boksen ble stående på hele året da barna var små :eek:
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Når det kommer til ski er jeg en av «de andre er verre», så noe annet en boks er nok ikke aktuelt.
Får finne ut av det. Takk for innspill og god helg folkens
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
@Genta

Atomic er sikker greit nok det til sånn bortover greier , men skal en opp og ned med litt fart så finnes der Norske produsenter på det allerhøyeste nivået ;) .

Vis vedlegg 385863
Jeg er kun autodidakt mosjonist i nedoverbakkene, og mine Støckli SL er magiske. Vølkl SL er ogå morsomme.
De plankene dine ser kule ut på rando, som jeg ogå trives med, men ikke driver merd.
Radiumen er tross alt en alpinklokke, xStereo, norsk på norsk.

(sorry avsporing i biltråd, men iallefall litt klokkerelatert)
 
Jeg er kun autodidakt mosjonist i nedoverbakkene, og mine Støckli SL er magiske. Vølkl SL er ogå morsomme.
De plankene dine ser kule ut på rando, som jeg ogå trives med, men ikke driver merd.
Radiumen er tross alt en alpinklokke, xStereo, norsk på norsk.

(sorry avsporing i biltråd, men iallefall litt klokkerelatert)

Du verden her var det mange rare ord!
Jeg kan bortover og nedover. Bortover, så oppdaget jeg arbeidet kroppen ikke lenger klarte å skøyte. Da måtte jeg begynne å smøre igjen. Nedover , så klarer jeg fortsatt å imponere enkelte yngre med 360grader .
Selv på utøffe ski.


(Har det virkelig vært så mye utvikling her? Det er jo bare ski!)

8- )
 
  • Elsker
Reaksjoner: Genta