Rolex Submariner Appreciation tråd

Veldig flott når 16800/168000 har fått patina på skiva. Nesten grå innenfor minuttmarkeringene. Hadde en slik selv, savner den. Skikkelig liv i skiva.

IMG_3604.jpeg

Neo-vintage? Er begrep jeg oppfatter er skapt av selgere som trenger å fremheve noen egenskaper for en klokke som den ikke har.

Men nå har jeg fått en slik. Og syns begrepet mæjkår sens. Klokka har tritium, null lume og masse battle scars. Som krever en viss alder å få/ha. Men fremdeles ikke skikkelig vintage med matt skive og plexi.

Rimelig, brukervennlig og ganske kul:
16610 med open seven / closed eight
IMG_0211.jpeg

@Genta, Tritium har vel ingenting å si på den som kalles «neo-vintage» da har materialet ikke blitt brukt lenger på de grunnene alle vet om.
Så ja, klokker fra tidlig 2000-tallet kan kalles det 😎

@Genta jeg fant en artikkel på nett som gir en ganske bra definisjon av «neo-vintage»:

Chrono Hunter

Og dette er hva ChatGPT sier 😎:

«Neo-vintage watches are timepieces that occupy a transitional space between vintage and modern watches. Typically, they are defined as watches produced from the late 1980s to the early 2000s, blending characteristics of classic vintage design with more modern manufacturing techniques.
Key Features:
1. Era of Production: Made during the late 20th century to early 21st century.
2. Design Aesthetics: Retain vintage-inspired elements such as smaller case sizes, classic dials, and traditional materials.
3. Modern Innovations: Feature advancements like sapphire crystals, improved movements, and water resistance.
4. Collectability: Considered appealing by collectors due to their unique position of bridging old-world charm and contemporary functionality.
5. Rising Popularity: Increasingly sought after as many models from this period are no longer produced, making them rare yet accessible compared to true vintage watches.

Examples include early models of the Omega Seamaster Professional or the Rolex Explorer 14270.

• Liker
Reaksjoner: Genta
@Genta jeg fant en artikkel på nett som gir en ganske bra definisjon av «neo-vintage»:

Chrono Hunter

Og dette er hva ChatGPT sier 😎:

«Neo-vintage watches are timepieces that occupy a transitional space between vintage and modern watches. Typically, they are defined as watches produced from the late 1980s to the early 2000s, blending characteristics of classic vintage design with more modern manufacturing techniques.
Key Features:
1. Era of Production: Made during the late 20th century to early 21st century.
2. Design Aesthetics: Retain vintage-inspired elements such as smaller case sizes, classic dials, and traditional materials.
3. Modern Innovations: Feature advancements like sapphire crystals, improved movements, and water resistance.
4. Collectability: Considered appealing by collectors due to their unique position of bridging old-world charm and contemporary functionality.
5. Rising Popularity: Increasingly sought after as many models from this period are no longer produced, making them rare yet accessible compared to true vintage watches.

Examples include early models of the Omega Seamaster Professional or the Rolex Explorer 14270.
Joa, mitt poeng var vel så mye et sleivspark til vanskeligheten i neo-vintage-begrepet.
At noen modeller er en brytning mellom vintage og moderne er jeg enig i, og at de kan kalles neo er fint. Men selv trenger jeg et "gammelt" bevis for å være komf med betegnelsen.
Uansett, klokka du har er en real klassiker og kjempefin!
Er vel lov å faktisk poste denne her og ;)
Vis vedlegg 388614
Ja, den eneste som kan publiseres både her og i SD-tråden? Godt nyttår gamle bardun @Qwestern

Vis vedlegg 388991

Rolex sin første 6 sifrede klokke ref.? Selv om innside baklokk og papirer på disse sier 16800 da.
Er så fett!
Små sugen på en vintage Sub selv, da jeg synes (noe jeg aldri hadde trodd jeg skulle si) moderne Sub er litt for store for min smak.
Vintage vanskelig mtp ektehet, bytta deler osv.. 124060 ut og 5513 eller 16800 et. al. inn?
Tenke tenke..

• Liker
Reaksjoner: Pina, Genta og andres