Prisforskjellen er hva en eventuelt trenger av ekstra kjøretimer for å håndtere manuell giring. Det er ingen ekstra krav den ene eller andre veien.EDIT2: Hva er prisforskjellen på å ta lappen på automat kontra manuell? I år er det faktisk 20 år siden jeg tok lappen, så kan ikke si jeg er så oppdatert på temaet.
Hadde en kompis med MR2, den gang jeg var bilmekaniker. Kvalitet er litt så som så og skal noe gjøres er det mye jobb (midtmontert motor).Toyota MR2? Midtmontert motor, RWD og manuell. Begynner vel kanskje å dra litt på årene, men scorer fortsatt høyt på underholdnings-skalaen.
EDIT: Bilmarkedet har endret seg siden jeg var 18 (go figure), så det var ikke akkurat mange av de igjen på Finn. Er jo blitt "samleobjekter" nå, ser det ut som.. Eneste som kanskje kunne være av interesse blir vel denne: https://www.finn.no/mobility/item/386245025
Her et finn-søk på pris opptil 150k, RWD, bensin og manuell: https://www.finn.no/mobility/search...&sort=PRICE_DESC&transmission=1&wheel_drive=1
EDIT2: Hva er prisforskjellen på å ta lappen på automat kontra manuell? I år er det faktisk 20 år siden jeg tok lappen, så kan ikke si jeg er så oppdatert på temaet.
Husker far hadde både en svart og en marineblå, kjære minner. Ser at det ikke er flust av dem på Finn og du må nok nærmere toppen av budsjettet for lav km.
Hadde en Celica GT-4 fra 1992, kjempebil, men ikke veldig rimelig med motorrep. Samme motor i MR-2 hvis jeg ikke husker feil?Hadde en kompis med MR2, den gang jeg var bilmekaniker. Kvalitet er litt så som så og skal noe gjøres er det mye jobb (midtmontert motor).
Jeg har alltid likt 944 og 924. Pent design! (Til tross for hva purister måtte mene. Jeg er jo ikke der, og er unnskyldt(?)).Porsche 944 n/a . 83/84 mod med det gamle dashbordet .
Men traktorer, hjullastere og lignende redskap har jeg flere av og ingen av de er manuelt giret som standard.
Jeg
Jeg har alltid likt 944 og 924. Pent design! (Til tross for hva purister måtte mene. Jeg er jo ikke der, og er unnskyldt(?)).
Jeg har snoket litt på disse modellene på Finn. Nå har jeg et inntrykk av at disse enten er tilnærmet vrak eller kostbare klassikere. Og det siste er sjeldent.
8
Det hadde ford Sierra'en jeg lærte å kjøre i ogsåDet har jeg og, og alle er så gamle at de er manuelt giret som standard.
Men et annet poeng jeg ikke kan se at noen av dere har vært inne på: hva gjør poden hvis en snill onkel kommer på plutselig besøk med en Ferrari/Porsche/annen veteranbil med manuelt gir? Sier "ææææææh åssen funker det her a? Jeg har bare lappen på batteribil."?
Edit: et tredje poeng: man har kanskje bedre forutsetninger for å lære seg å kjøre ordentlig hvis man gjør det som ung? Både mht muskelminne og læreevne? Jeg lærte å gire en dårlig synkronisert girkasse som 18-åring og burde kunne klare å gjøre det igjen, men det er fryktelig lite naturlig når man er vant til 2 pedaler.
En sidebetraktning mht muskelminne er at Alfa Romeoen jeg lærte å kjøre i hadde hornet på spaken der alle andre biler har vindusspyling. Nå over 30 år senere drar jeg fremdeles i begge spaker samtidig når jeg må gi panisk signal i trafikken - og blinker med fjernlyset mens jeg vasker vinduet.