Morsom bil for øvelseskjøring? (Manuelt gir!)

Ford Fiesta 1.0 ecoboost med steg 1 motoroptimalisering. Der har du artig og fornuftig bil😊
 
Har poden interesse av bil, så er det absolutt en glede å ha manuell-lappen med en gang.

Hvis valget er med 'trygdekasse' (automat) fra.starten, så følger ny oppkjøring med alle kostnader, trening , kjøreskole og risiko for stryk (med karantene og påfølgende kostnader, igjen).

Kjøp en artig bil som far og pode kan ha glede av sammen. Det dyrker også interessen.

8
 
Takk for mange og gode innspill, denne tråden tok akkurat den retningen jeg hadde håpet på!

Flere av innspillene er i omtrent samme retning som jeg selv har våget å tenke meg i, så det er jo bra med litt, øh, tyngde til argumentasjonen om fruen skulle begynne å kremte. ("Se, noen vilkårlige fyrer på et forum nominelt dedikert til armbåndsur mener akkurat det samme!")

Men, for å begynne i en ende - fyren har lyst til å lære seg å gire manuelt, han mener at det ville være en skikkelig nedtur å plutselig stå der foran en eller annen bil og måtte innrømme at øh, nei, beklager - den der kan jeg ikke kjøre...

I tillegg er litt - ganske mye - av motivasjonen å ha en litt morsommere bil for både arvingen og meg selv, da livet føles for kort til å bli tilbrakt i en Prius. Nå har han en åpen horisont og har veldig lyst på en Land Cruiser 40 (Det har jeg, også!) - men realistisk sett er nok den enden av bilspekteret ivaretatt av en 1964 SIIa 88" som står vinterparkert nå. Det får da være måte på hvor mange biler vi skal ha stående, og arvingen kjøper langt på vei den argumentasjonen - spesielt etter å ha kikket litt på både MX-5 og Mini. Skal ta en prat med forsikringsselskapet over nyttår.

En dark horse er en MGB, en kjenning av meg som kjenner til min forkjærlighet for britiske biler har en til overs som er i glimrende stand, men fortsatt med endel kosmetisk igjen - kan bli et veldig morsomt far/sønn-prosjekt, det.

Takk for alle innspill!
 
Svaret er VW UP!
1735685092432.jpeg
 
Toyota MR2? Midtmontert motor, RWD og manuell. Begynner vel kanskje å dra litt på årene, men scorer fortsatt høyt på underholdnings-skalaen.

EDIT: Bilmarkedet har endret seg siden jeg var 18 (go figure), så det var ikke akkurat mange av de igjen på Finn. Er jo blitt "samleobjekter" nå, ser det ut som.. Eneste som kanskje kunne være av interesse blir vel denne: https://www.finn.no/mobility/item/386245025

Her et finn-søk på pris opptil 150k, RWD, bensin og manuell: https://www.finn.no/mobility/search...&sort=PRICE_DESC&transmission=1&wheel_drive=1

EDIT2: Hva er prisforskjellen på å ta lappen på automat kontra manuell? I år er det faktisk 20 år siden jeg tok lappen, så kan ikke si jeg er så oppdatert på temaet.
 
Redigert:
EDIT2: Hva er prisforskjellen på å ta lappen på automat kontra manuell? I år er det faktisk 20 år siden jeg tok lappen, så kan ikke si jeg er så oppdatert på temaet.
Prisforskjellen er hva en eventuelt trenger av ekstra kjøretimer for å håndtere manuell giring. Det er ingen ekstra krav den ene eller andre veien.
 
Både eldre bror og jeg øvelseskjørte i Volvo 240. Absolutt å anbefale da de har kjempe god sikt, gode seter, tåler å bli lettere misbehandlet av ungdom og kan skrus på hvis det murrer litt i hobby-mekaniker interessen. Den er også relativt stor som gjør at hvis han lærer å parkere med den så greier han det meste han møter i ettertid.

Husker far hadde både en svart og en marineblå, kjære minner. Ser at det ikke er flust av dem på Finn og du må nok nærmere toppen av budsjettet for lav km.
IMG_0675.jpeg

Bilde fra nett
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Preacher
Toyota MR2? Midtmontert motor, RWD og manuell. Begynner vel kanskje å dra litt på årene, men scorer fortsatt høyt på underholdnings-skalaen.

EDIT: Bilmarkedet har endret seg siden jeg var 18 (go figure), så det var ikke akkurat mange av de igjen på Finn. Er jo blitt "samleobjekter" nå, ser det ut som.. Eneste som kanskje kunne være av interesse blir vel denne: https://www.finn.no/mobility/item/386245025

Her et finn-søk på pris opptil 150k, RWD, bensin og manuell: https://www.finn.no/mobility/search...&sort=PRICE_DESC&transmission=1&wheel_drive=1

EDIT2: Hva er prisforskjellen på å ta lappen på automat kontra manuell? I år er det faktisk 20 år siden jeg tok lappen, så kan ikke si jeg er så oppdatert på temaet.
Hadde en kompis med MR2, den gang jeg var bilmekaniker. Kvalitet er litt så som så og skal noe gjøres er det mye jobb (midtmontert motor).
 
Husker far hadde både en svart og en marineblå, kjære minner. Ser at det ikke er flust av dem på Finn og du må nok nærmere toppen av budsjettet for lav km.

-Volvo 240 gir gode minner! Skal vi se, mine foreldre har i tur og orden hatt en 142 (1971, tror jeg), 245DL (1978), 245GLT (1983 - en perle, USA-spec, kromgrill og andre lekkerier), en 245GL (1988, anskaffet etter at min mor kom i skade for å frasi seg vikeplikten i et kryss, hvorpå GLTen ble kondemnert), en 940 (1993, tror jeg), en 960 (1995), en 945 (1994, fortsatt i nær daglig bruk), en XC90 (som min lillesøster har overtatt) og nå sist en V90.

Personlig? Joda, det ville være moro med en 244 av nostalgiske grunner, og absolutt en 164 eller en 780 siden det var bilene jeg bare aldri fikk sett meg mett på i barndommen...
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone og Grendel
Hadde en kompis med MR2, den gang jeg var bilmekaniker. Kvalitet er litt så som så og skal noe gjøres er det mye jobb (midtmontert motor).
Hadde en Celica GT-4 fra 1992, kjempebil, men ikke veldig rimelig med motorrep. Samme motor i MR-2 hvis jeg ikke husker feil?
 
Jeg
Porsche 944 n/a . 83/84 mod med det gamle dashbordet .
Jeg har alltid likt 944 og 924. Pent design! (Til tross for hva purister måtte mene. Jeg er jo ikke der, og er unnskyldt(?)).

Jeg har snoket litt på disse modellene på Finn. Nå har jeg et inntrykk av at disse enten er tilnærmet vrak eller kostbare klassikere. Og det siste er sjeldent.

8
 
944 var/er en fantastisk balansert bil. En av få biler i sin generasjon med 50/50 vekt fordeling. En S2-turboutgave av disse hadde vært helt greit. Men det som nevnt over både få og dyre.