Morsom bil for øvelseskjøring? (Manuelt gir!)

Ford Fiesta 1.0 ecoboost med steg 1 motoroptimalisering. Der har du artig og fornuftig bil😊
 
Har poden interesse av bil, så er det absolutt en glede å ha manuell-lappen med en gang.

Hvis valget er med 'trygdekasse' (automat) fra.starten, så følger ny oppkjøring med alle kostnader, trening , kjøreskole og risiko for stryk (med karantene og påfølgende kostnader, igjen).

Kjøp en artig bil som far og pode kan ha glede av sammen. Det dyrker også interessen.

8
 
Takk for mange og gode innspill, denne tråden tok akkurat den retningen jeg hadde håpet på!

Flere av innspillene er i omtrent samme retning som jeg selv har våget å tenke meg i, så det er jo bra med litt, øh, tyngde til argumentasjonen om fruen skulle begynne å kremte. ("Se, noen vilkårlige fyrer på et forum nominelt dedikert til armbåndsur mener akkurat det samme!")

Men, for å begynne i en ende - fyren har lyst til å lære seg å gire manuelt, han mener at det ville være en skikkelig nedtur å plutselig stå der foran en eller annen bil og måtte innrømme at øh, nei, beklager - den der kan jeg ikke kjøre...

I tillegg er litt - ganske mye - av motivasjonen å ha en litt morsommere bil for både arvingen og meg selv, da livet føles for kort til å bli tilbrakt i en Prius. Nå har han en åpen horisont og har veldig lyst på en Land Cruiser 40 (Det har jeg, også!) - men realistisk sett er nok den enden av bilspekteret ivaretatt av en 1964 SIIa 88" som står vinterparkert nå. Det får da være måte på hvor mange biler vi skal ha stående, og arvingen kjøper langt på vei den argumentasjonen - spesielt etter å ha kikket litt på både MX-5 og Mini. Skal ta en prat med forsikringsselskapet over nyttår.

En dark horse er en MGB, en kjenning av meg som kjenner til min forkjærlighet for britiske biler har en til overs som er i glimrende stand, men fortsatt med endel kosmetisk igjen - kan bli et veldig morsomt far/sønn-prosjekt, det.

Takk for alle innspill!
 
Svaret er VW UP!
1735685092432.jpeg
 
Toyota MR2? Midtmontert motor, RWD og manuell. Begynner vel kanskje å dra litt på årene, men scorer fortsatt høyt på underholdnings-skalaen.

EDIT: Bilmarkedet har endret seg siden jeg var 18 (go figure), så det var ikke akkurat mange av de igjen på Finn. Er jo blitt "samleobjekter" nå, ser det ut som.. Eneste som kanskje kunne være av interesse blir vel denne: https://www.finn.no/mobility/item/386245025

Her et finn-søk på pris opptil 150k, RWD, bensin og manuell: https://www.finn.no/mobility/search...&sort=PRICE_DESC&transmission=1&wheel_drive=1

EDIT2: Hva er prisforskjellen på å ta lappen på automat kontra manuell? I år er det faktisk 20 år siden jeg tok lappen, så kan ikke si jeg er så oppdatert på temaet.
 
Redigert:
EDIT2: Hva er prisforskjellen på å ta lappen på automat kontra manuell? I år er det faktisk 20 år siden jeg tok lappen, så kan ikke si jeg er så oppdatert på temaet.
Prisforskjellen er hva en eventuelt trenger av ekstra kjøretimer for å håndtere manuell giring. Det er ingen ekstra krav den ene eller andre veien.
 
Både eldre bror og jeg øvelseskjørte i Volvo 240. Absolutt å anbefale da de har kjempe god sikt, gode seter, tåler å bli lettere misbehandlet av ungdom og kan skrus på hvis det murrer litt i hobby-mekaniker interessen. Den er også relativt stor som gjør at hvis han lærer å parkere med den så greier han det meste han møter i ettertid.

Husker far hadde både en svart og en marineblå, kjære minner. Ser at det ikke er flust av dem på Finn og du må nok nærmere toppen av budsjettet for lav km.
IMG_0675.jpeg

Bilde fra nett
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Preacher
Toyota MR2? Midtmontert motor, RWD og manuell. Begynner vel kanskje å dra litt på årene, men scorer fortsatt høyt på underholdnings-skalaen.

EDIT: Bilmarkedet har endret seg siden jeg var 18 (go figure), så det var ikke akkurat mange av de igjen på Finn. Er jo blitt "samleobjekter" nå, ser det ut som.. Eneste som kanskje kunne være av interesse blir vel denne: https://www.finn.no/mobility/item/386245025

Her et finn-søk på pris opptil 150k, RWD, bensin og manuell: https://www.finn.no/mobility/search...&sort=PRICE_DESC&transmission=1&wheel_drive=1

EDIT2: Hva er prisforskjellen på å ta lappen på automat kontra manuell? I år er det faktisk 20 år siden jeg tok lappen, så kan ikke si jeg er så oppdatert på temaet.
Hadde en kompis med MR2, den gang jeg var bilmekaniker. Kvalitet er litt så som så og skal noe gjøres er det mye jobb (midtmontert motor).
 
Husker far hadde både en svart og en marineblå, kjære minner. Ser at det ikke er flust av dem på Finn og du må nok nærmere toppen av budsjettet for lav km.

-Volvo 240 gir gode minner! Skal vi se, mine foreldre har i tur og orden hatt en 142 (1971, tror jeg), 245DL (1978), 245GLT (1983 - en perle, USA-spec, kromgrill og andre lekkerier), en 245GL (1988, anskaffet etter at min mor kom i skade for å frasi seg vikeplikten i et kryss, hvorpå GLTen ble kondemnert), en 940 (1993, tror jeg), en 960 (1995), en 945 (1994, fortsatt i nær daglig bruk), en XC90 (som min lillesøster har overtatt) og nå sist en V90.

Personlig? Joda, det ville være moro med en 244 av nostalgiske grunner, og absolutt en 164 eller en 780 siden det var bilene jeg bare aldri fikk sett meg mett på i barndommen...
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone og Grendel
Hadde en kompis med MR2, den gang jeg var bilmekaniker. Kvalitet er litt så som så og skal noe gjøres er det mye jobb (midtmontert motor).
Hadde en Celica GT-4 fra 1992, kjempebil, men ikke veldig rimelig med motorrep. Samme motor i MR-2 hvis jeg ikke husker feil?
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Jeg
Porsche 944 n/a . 83/84 mod med det gamle dashbordet .
Jeg har alltid likt 944 og 924. Pent design! (Til tross for hva purister måtte mene. Jeg er jo ikke der, og er unnskyldt(?)).

Jeg har snoket litt på disse modellene på Finn. Nå har jeg et inntrykk av at disse enten er tilnærmet vrak eller kostbare klassikere. Og det siste er sjeldent.

8
 
944 var/er en fantastisk balansert bil. En av få biler i sin generasjon med 50/50 vekt fordeling. En S2-turboutgave av disse hadde vært helt greit. Men det som nevnt over både få og dyre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Men traktorer, hjullastere og lignende redskap har jeg flere av og ingen av de er manuelt giret som standard.

Det har jeg og, og alle er så gamle at de er manuelt giret som standard.

Men et annet poeng jeg ikke kan se at noen av dere har vært inne på: hva gjør poden hvis en snill onkel kommer på plutselig besøk med en Ferrari/Porsche/annen veteranbil med manuelt gir? Sier "ææææææh åssen funker det her a? Jeg har bare lappen på batteribil."?

Edit: et tredje poeng: man har kanskje bedre forutsetninger for å lære seg å kjøre ordentlig hvis man gjør det som ung? Både mht muskelminne og læreevne? Jeg lærte å gire en dårlig synkronisert girkasse som 18-åring og burde kunne klare å gjøre det igjen, men det er fryktelig lite naturlig når man er vant til 2 pedaler.

En sidebetraktning mht muskelminne er at Alfa Romeoen jeg lærte å kjøre i hadde hornet på spaken der alle andre biler har vindusspyling. Nå over 30 år senere drar jeg fremdeles i begge spaker samtidig når jeg må gi panisk signal i trafikken - og blinker med fjernlyset mens jeg vasker vinduet.
 
Redigert:
Slår et slag for 944 selv, eide en 83 modell for 5 år siden. Men har sett at de har blitt dyrere og er langt mellom gode vedlikeholdte eksemplarer på Finn. Helt konge bil å lære seg ordentlig å kjøre bil i med manuelt gir, null servo og abs.

Her kjenner du at du kjører bil, og tror alle hadde vært en bedre sjåfør hvis man lærte seg å kjøre bil i noe analogt som dette enn alle elbilene i dag.

Legger ved bilde av min gamle

IMG_2844.jpeg
 
Jeg

Jeg har alltid likt 944 og 924. Pent design! (Til tross for hva purister måtte mene. Jeg er jo ikke der, og er unnskyldt(?)).

Jeg har snoket litt på disse modellene på Finn. Nå har jeg et inntrykk av at disse enten er tilnærmet vrak eller kostbare klassikere. Og det siste er sjeldent.

8

Ja det er nok muligens lettere å snoke opp et fint eksemplar på Facebook forumet til klubben eller entusiaster Norge gruppen .
Helt fantastisk bil , og særdeles enkel og forholdsvis rimelig å eie.
S2 er også en fin bil .
Turbo utgaven har eg (dessverre) en stående av i garasjen. Det er en helt annen liga mtp vedlikehold kost og holdbarhet.
Når eg seier dessverre så er det pga den har stått alt for lenge og eg har ikkje hatt tid å sette den i stand igjen. Kanskje det er i år det skjer.
Eg hadde leita opp en fin 83/84 modell . Den er 100kg lettere en type 2 modellene som kom i 85 med nyere dashbord , men samme motor . 2,5 på 163hk.
Det er sjølvsagt mykje anna morro å få tak i til en første bil , men lite med Porsche logo som er såpass god og enkel å kjøre.

Eg hadde en 83 mod i starten av 20åra , og den brukte min daværende samboer til både lærekjøring og kjøreopplæring . Veldig god bil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og TTran
Ellers har jo VW gruppen både Golf , sirocco, corrsdo og polo som er ganske ok . Spesielt i gti versjoner.
Eller ka med en Toyota corona ?

Toyota hadde jo også noken artige corolla versjoner , feks fx16 og ae86 .

Ellers er jo en enkel yaris også ganske morsom sånn sett.
Problemet sånn eg ser det med feks Mr2 er at den er ganske kompromissløs på plassen, og der er absolutt ikkje plass til fleire en 2.
 
Dette er bilen jeg lærte mange av "jentene på jobben" å kjøre.
Jeg husker forsatt hun ene gav gass og jeg ropte "nå må du bytte gir". Hun roper tilbake; "Hva er det du sier, jeg hører ikke det bråker slik!".

Grusen sprutet godt på parkeringsplassen på Sognsvann....

8
BL63549 - Herald 13-60 (0) - Copy.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Erik_SG
Det har jeg og, og alle er så gamle at de er manuelt giret som standard.

Men et annet poeng jeg ikke kan se at noen av dere har vært inne på: hva gjør poden hvis en snill onkel kommer på plutselig besøk med en Ferrari/Porsche/annen veteranbil med manuelt gir? Sier "ææææææh åssen funker det her a? Jeg har bare lappen på batteribil."?

Edit: et tredje poeng: man har kanskje bedre forutsetninger for å lære seg å kjøre ordentlig hvis man gjør det som ung? Både mht muskelminne og læreevne? Jeg lærte å gire en dårlig synkronisert girkasse som 18-åring og burde kunne klare å gjøre det igjen, men det er fryktelig lite naturlig når man er vant til 2 pedaler.

En sidebetraktning mht muskelminne er at Alfa Romeoen jeg lærte å kjøre i hadde hornet på spaken der alle andre biler har vindusspyling. Nå over 30 år senere drar jeg fremdeles i begge spaker samtidig når jeg må gi panisk signal i trafikken - og blinker med fjernlyset mens jeg vasker vinduet.
Det hadde ford Sierra'en jeg lærte å kjøre i også 😅
 
  • Haha
Reaksjoner: Grendel