Tidssonen-tråden

Det er nok som @Genta sier. Rolex har og ønsker fullstendig kontroll over markedet og styrer det med jernhånd uten konkurranse. Det de har bygget opp over de siste 50årene er så solid at den posisjonen de har er fullstendig untouchable. At de er en stiftelse og slipper å stå til ansvar for grådige aksjonærer bidrar også til at de regjerer uten motstand. Så at de produserer for lager og bruker markedet til å justere leveranser er nok et faktum. Det blir jo mer eller mindre kommunisert også, kanskje ikke rett ut, men man trenger ikke være Lilli Bendriss for å lese mellom linjene hos AD.

• Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Det er nok som @Genta sier. Rolex har og ønsker fullstendig kontroll over markedet og styrer det med jernhånd uten konkurranse. Det de har bygget opp over de siste 50årene er så solid at den posisjonen de har er fullstendig untouchable. At de er en stiftelse og slipper å stå til ansvar for grådige aksjonærer bidrar også til at de regjerer uten motstand. Så at de produserer for lager og bruker markedet til å justere leveranser er nok et faktum. Det blir jo mer eller mindre kommunisert også, kanskje ikke rett ut, men man trenger ikke være Lilli Bendriss for å lese mellom linjene hos AD.
I dette tilfellet ble det, mot normalt, uttalt rett ut.

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Endelig fikk jeg tid til å se siste episode. Perfekt til en rolig søndagsmorgen.

For meg som ikke følger mange klokkenettsteder, så er det interessant med nyhetene fra bransjen. Jeg deler dine refleksjoner omkring Hodinkee, og er glad det er lite av slikt her. Og du traff spikeren på hodet om novembersalget, jeg håper virkelig det endrer seg.

Gode julegavetips. Blir Artem straps å finne i nettbutikken til TS etterhvert?

For mye heia-rop og lite konstruktiv kritikk i innlegget mitt? Håper det kommer noen gjester innom podkasten snart 😇

Endelig fikk jeg tid til å se siste episode. Perfekt til en rolig søndagsmorgen.

For meg som ikke følger mange klokkenettsteder, så er det interessant med nyhetene fra bransjen. Jeg deler dine refleksjoner omkring Hodinkee, og er glad det er lite av slikt her. Og du traff spikeren på hodet om novembersalget, jeg håper virkelig det endrer seg.

For mye heia-rop og lite konstruktiv kritikk i innlegget mitt? Håper det kommer noen gjester innom podkasten snart 😇
Enig! Og angående salg trenger man vel ikke å lete veldig lenge før klokkene som ble solgt med 50% rabatt blir forsøkt solgt igjen med greit investorpåslag - noen fordi de «ikke ga godfølelsen» etter en uke eller to, andre helt ubrukt fordi det var en annen klokke på vei inn. Fritt market og alt det der, men jeg tenker det er bedre med lavere men hyppigere rabatter så man ikke får den samme spontankjøpsmuligheten og opportunismen.

• Liker
Reaksjoner: seiltid

Artem har blitt vurdert tidligere, men ingen planer om å ha de i nettbutikken. Produktene er gode, men modellen de har er ikke helt ideell ift. forhandlere (i alle fall ikke i Norge). Jeg kan si såpass at "dyre" remmer er vanskelig å selge i Norge, og bortsett fra vårt salg av Everest (som gikk greit helt til merket bestemte seg for å kutte forhandlere), så har vel de fleste måttet gi opp. Men vi får se :)

Podcasten (eller YouTube-kanalen) vil få et løft til våren. Inkludert gjester :)

Denne episoden startet skjevt for min del som lytter, men plukket seg opp i andre halvdel.

Jeg forventet mer krydder enn:
- Omega Speedmaster
- JLC Reverso
- Tudor Pelagos FXD
- Lange hvasomhelst

Jørgen reddet det med å nevne FiftyFathoms. Hadde Submariner blitt nevnt i stedet for FiftyFathoms hadde jeg skrudd av podden. Listen var på dette nivået. Like spennende som gårsdagens matpakke.

Andre halvdel derimot var topp. Helt enig at Millesime fortjener kudos og Ultradiverne er super kule. IWC gjør mye riktig. De norske merkene fikk også bittelitt av sendetid, det var raust. At Patek fikk ris av dere begge var også godt å høre, ingen er immune mot kritikk - til og med gigantene.

Forslag til fremtiden: start med det fargerike og følg heller opp med det standardiserte grå, så unngår man «quit moments».

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Jørgen og Jon Henrik
Jeg føler ikke dette var en dårlig episode, og langt fra noe "quit moment".

Kan bare snakke for meg selv men jeg mistenker at jeg har flere med meg når jeg sier at man treffer bredere på lyttergruppen når man drøfter de merkene og modellene folk flest faktisk vil ha i en årlig oppsummering. Microbrands og norske merker som bare noen få promiller av entusiastene generelt sett er interessert i kan godt omtales i en egen episode eller litt på tampen. Men jeg for min del logger heller av hvis poden blir en smal nisjepod for en veldig lite brøkdel av oss. Og det tror jeg er konsensus blant de fleste.

En god blanding er fint, men det er de store merkene de fleste av oss er interessert i. Ihvertfall jeg.

…jeg mistenker at jeg har flere med meg når jeg sier at man treffer bredere på lyttergruppen når man drøfter de merkene og modellene folk flest faktisk vil ha
Det er jeg 100% enig med deg om.

Dette er hvorfor 90% av klokke content på nettet er likt. Det skaper klikk og visninger. Det bringer intet nytt og det bringer intet varig.

Enda godt at vi er forskjellig og at flertallet mest sannsynlig finner første halvdel av listen mer underholdende enn meg :)

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Dette var en artig episode! For det første hadde jeg glemt litt diskusjonen. Men for det andre - og kanskje mest - fordi mine forslag fikk litt diskusjonstid, og ikke minst at for at CW the twelve X fikk en liten seier. Forstår Jørgen sin stemme på GO sin PanoLunar Invers. Jeg er ikke helt solgt etter å ha sett en slik i levende live.

Dette lover bra for podkastårer 2025!

Det gjør jo valget bare enda enklere!
Vel. Ja LE har vel prisa seg litt stivt etterhvert. Tidligere har dei lagt tett på 3000chf , som før alt valutapåslaget til Norge i seinere tid fremstod meir spiselig. Men eg er ikkje helt enige i argumentene dine i den podcasten . Ja Louis erard lager masseproduserte varer , men det gjer jo Omega og Rolex og dei fleste andre i det segmentet også.
Desse klokkene har vært begrensa produksjon tidligere.
Ja dei brukte tidligere et selita sw200 urverk som nok er kjipt for en klokke i 30k klassen , men vi skal vel ikkje sjå lenger en til Panerai før vi ser et merke som kanskje fortjener meir tyn en det Lois erard får for sin bruk av relativt kjipe urverk og kostnadsbesparende tiltak som reduserer opplevd kvalitet og med heller lav grad av finish på klokkene som dei selger til en høyere pris. Nesten nærmere moteklokker på en del modeller det altså. Louis erard er ihvertfall ærlig om det dei produserer .
Når det er sagt så tålte ihvertfall min regulator VH edition fra forrige gang absolutt sammenligning med ganske dyre merker på finish av visere og skive m.m. Helt tydelig at dei hadde lagt en del meir tid i dette. Og å studere den siden av klokken med lupe gav et godt inntrykk. Fargene var helt sjuke. Til sammenligning hadde eg klokke frå den andre siden av skalaen der en snakker produksjon nede på noken få tusen i året og en pris fleire ganger høyere som absolutt skuffa med finish på skive og visere.
. Men er det en cash grab ? Jo sjølvsagt . Men det er jo absolutt moonswatch også , som du har ingen problem med å betale litt overpris for vs ka du egentlig får . Sjølv om det er i en helt annen liga .

Det eg kan sei er at markedet for den forrige klokken frå Louis ersrd og VH var ganske dødt i Norge. Når eg først samla meg til å legge den ut internasjonalt så var den egentlig solgt i løpet av kort tid til en grei pris.

• Liker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Vel. Ja LE har vel prisa seg litt stivt etterhvert. Tidligere har dei lagt tett på 3000chf , som før alt valutapåslaget til Norge i seinere tid fremstod meir spiselig. Men eg er ikkje helt enige i argumentene dine i den podcasten . Ja Louis erard lager masseproduserte varer , men det gjer jo Omega og Rolex og dei fleste andre i det segmentet også.
Desse klokkene har vært begrensa produksjon tidligere.
Ja dei brukte tidligere et selita sw200 urverk som nok er kjipt for en klokke i 30k klassen , men vi skal vel ikkje sjå lenger en til Panerai før vi ser et merke som kanskje fortjener meir tyn en det Lois erard får for sin bruk av relativt kjipe urverk og kostnadsbesparende tiltak som reduserer opplevd kvalitet og med heller lav grad av finish på klokkene som dei selger til en høyere pris. Nesten nærmere moteklokker på en del modeller det altså. Louis erard er ihvertfall ærlig om det dei produserer .
Når det er sagt så tålte ihvertfall min regulator VH edition fra forrige gang absolutt sammenligning med ganske dyre merker på finish av visere og skive m.m. Helt tydelig at dei hadde lagt en del meir tid i dette. Og å studere den siden av klokken med lupe gav et godt inntrykk. Fargene var helt sjuke. Til sammenligning hadde eg klokke frå den andre siden av skalaen der en snakker produksjon nede på noken få tusen i året og en pris fleire ganger høyere som absolutt skuffa med finish på skive og visere.
. Men er det en cash grab ? Jo sjølvsagt . Men det er jo absolutt moonswatch også , som du har ingen problem med å betale litt overpris for vs ka du egentlig får . Sjølv om det er i en helt annen liga .

Det eg kan sei er at markedet for den forrige klokken frå Louis ersrd og VH var ganske dødt i Norge. Når eg først samla meg til å legge den ut internasjonalt så var den egentlig solgt i løpet av kort tid til en grei pris.

Kanskje det var litt uklart, men jeg kan presisere hva jeg mente.

Mye (ja, kanskje nesten hele) poenget med klokker fra indy-urmakerne er jo nettopp de håndverksmessige kvalitetene. Når jeg kjøper en Vianney Halter, så er det en helt annen "pakke", enn f.eks. Panerai, Tudor eller lignende.

Louis Erard-modellene blir for meg et tomt skall, hvor bare merkenavn til samarbeidspartneren og noen utvannede estetiske trekk er det som binder produktet sammen med "inspirasjonskilden". Litt sånn "Fjordland by Eyvind Hellstrøm".

Kanskje er hele fenomenet independent watchmaking fundamentalt ukompatibelt med midrange-segmentet? Fordi det nødvendigvis må bli for mange kompromisser? Jeg tror kanskje sannheten ikke er så langt i fra det.

MoonSwatch er et industriprodukt preget av to enorme kontraster. På den ene siden er klokken i form nærmest en 1-til-1 kopi av en Moonwatch, som attpåtil er en ikonisk modell. På den andre siden er klokken ekstremt billig og ekstremt forskjellig hva angår materialer og fargebruk. Man kan like det eller ikke, men kjedelig og kjønnsløst er det definitivt ikke.

Mye (ja, kanskje nesten hele) poenget med klokker fra indy-urmakerne er jo nettopp de håndverksmessige kvalitetene. Når jeg kjøper en Vianney Halter, så er det en helt annen "pakke", enn f.eks. Panerai, Tudor eller lignende.

Louis Erard-modellene blir for meg et tomt skall, hvor bare merkenavn til samarbeidspartneren og noen utvannede estetiske trekk er det som binder produktet sammen med "inspirasjonskilden". Litt sånn "Fjordland by Eyvind Hellstrøm".

Kanskje er hele fenomenet independent watchmaking fundamentalt ukompatibelt med midrange-segmentet? Fordi det nødvendigvis må bli for mange kompromisser? Jeg tror kanskje sannheten ikke er så langt i fra det.

MoonSwatch er et industriprodukt preget av to enorme kontraster. På den ene siden er klokken i form nærmest en 1-til-1 kopi av en Moonwatch, som attpåtil er en ikonisk modell. På den andre siden er klokken ekstremt billig og ekstremt forskjellig hva angår materialer og fargebruk. Man kan like det eller ikke, men kjedelig og kjønnsløst er det definitivt ikke.
Mange kloke ord her, og godt formulert. Er 100% enig med deg helt til du kommer til Moonswatch, for det er så intetsigende og kjønnsløst som overhodet mulig. Needless to say så liker jeg hverken klokkene eller konseptet, men en plastkopi av en Omega er ikke noe industrien trenger å omfavne. Det er bare en melkeku som produserer plastsøppel i store kvanta, noe verden har nok av fra før etter det jeg leser i avisene.

• Elsker
Reaksjoner: Genta

I følge info som fulgte den modellen eg hadde så var det Vianney halter som produserte deler av klokken. Slik som skiven , visere m.m . I tillegg til det meir uhåndpågeipelige markedsretta slik som det visuelle inntrykket.

En ekte vianney halter koster vel fort 1 mill og meir . Så dette er vel en måte å cashe ut litt meir på for Louis erard samtidig som det gjer Vianney halter sitt design uttrykk meir tilgjengelig for folk flest .

Men ja eg et vel litt enig med deg i at desse to ikkje er helt kompatible.