Har dere klokkeforsikring?

Jeg er dessverre ikke overbevist, og her er hvorfor: Når det gjelder dette med forsikring, så er det slik at mange tror de er mer dekket enn de faktisk er - fordi de ikke har lest vilkårene i forsikringen. Å lese vilkårene er ofte et sorgens kapittel med alle unntakene. Innbo dekker ikke fungerende armbåndsur. Man kan mene at dette ikke er logisk, men det er nettopp dette som faller inn under "...mange tror de er mer dekket enn de faktisk er...".

Jeg håper at jeg tar feil, men enn så lenge har jeg ikke sett forsikringsvilkår som dekker en samling av armbåndsur til en gitt samlet verdi, fremfor å måtte forsikre ett og ett armbåndsur.

Må tydeligvis undersøke mer i ukene som kommer - og da spesielt overfor de konkrete selskap og vilkår det henvises til herfra i tråden.

Det paradoksale er at det er mye kunnskap om armbåndsur her på forumet, men hver gang forsikring av disse objektene dukker opp, så er kunnskapen opp mot det å forsikre samlinger av objektene, noenlunde uklar.

Hvis alt dette med å forsikre en samling av armbåndsur var så enkelt (som man måtte tro og forvente), så ville kunnskapen på forumet vært mer etablert.
Selvsagt dekker innboforsikringen fungerende armbåndsur. Det er selvsagt begrensinger på sum ut i fra hvilket selskap du har.

• Liker
Reaksjoner: Consigliere
Synes det er veldig spesielt at flere i denne tråden tror at de som jobber med forsikring i Norge selger opplysninger til kriminelle nettverk. Hvorfor skal kriminelle betale for dette? De tilfeller jeg har lest hvor raneren har visst at det var dyre klokker i hjemmet, så har de fisket disse opplysningene fra de som selger klokka si på Finn. Der får de i tillegg infoen gratis. Jobber selv med forsikring og synes det er nokså absurd at folk tror at de som sitter på kontoret til Gjensidige og DNB selger info til Foxtrot.
Nå tar du småtyver som et eksempel for å bevise at organisert kriminalitet skal aldri betale eller utpresse for opplysninger de skal tjene på.

Synes det er veldig spesielt at flere i denne tråden tror at de som jobber med forsikring i Norge selger opplysninger til kriminelle nettverk. Hvorfor skal kriminelle betale for dette? De tilfeller jeg har lest hvor raneren har visst at det var dyre klokker i hjemmet, så har de fisket disse opplysningene fra de som selger klokka si på Finn. Der får de i tillegg infoen gratis. Jobber selv med forsikring og synes det er nokså absurd at folk tror at de som sitter på kontoret til Gjensidige og DNB selger info til Foxtrot.
Hvis vi tenker etter så legger vi igjen personopplysninger over alt. Vi skal jo ikke avsløre personnummeret, men dette må oppgis i banken, forsikrisgsselskapet, legekontoret, NAV osv. Dvs at vi preter med 20-30 personer hvert år som får våres personummer. I tillegg så kan ansatte i disse bedriftene lete opp hvis de vil. Men til tross for dette så er det heldigvis få identitetstyverier. Men har forståelse for at de som rammes opplever dette som et h......

At det finnes noen utroe tjenere enkelte plasser skal vi ikke se bort fra. Posten Norge har vel opplevd dette flere ganger.
Nordmenn er vel verdens mest naive folkeslag, men det er lov å være litt optimist og tenke at dette ikke skjer meg.
Har blitt nervevrak og mistet nattesøvnen hvis jeg skulle tenke på innbrudd av det lille jeg har eller stålet personummer.

Redigert:
Og hvorfor hver gang man snakker om noe, alt blir begrenset til lille Norge hvor det liksom "skjer ikke".
Bobletankegang.
Kriminalitet er i konstant evolusjon, og Norge er ingen unntak på listen.
Dessuten vet man at persondata har et eget svart marked.

"A consultant at an insurance firm has been caught trying to sell the personal details of 112,000 clients over the Internet to an undercover US Secret Service agent.
The insider now faces up to 45 years in prison and fines of up to $750,000. According to experts at InfoWatch, the case is a shining example of both the Secret Service’s work and the lack of protection against insiders in the workplace."

• Liker
Reaksjoner: Edward
Og hvorfor hver gang man snakker om noe, alt blir begrenset til lille Norge hvor det liksom "skjer ikke".
Bobletankegang.
Kriminalitet er i konstant evolusjon, og Norge er ingen unntak på listen.
Dessuten vet man at persondata har et eget svart marked.

"A consultant at an insurance firm has been caught trying to sell the personal details of 112,000 clients over the Internet to an undercover US Secret Service agent.
The insider now faces up to 45 years in prison and fines of up to $750,000. According to experts at InfoWatch, the case is a shining example of both the Secret Service’s work and the lack of protection against insiders in the workplace."

Her minner du mer om en gang vi besøkte Fosvarsmuseet en gang jeg gikk på barneskolen.

Guiden fortalte at de hadde oversatt en håndbok som tyskerne hadde med. Her sto det at de skulle fare varsomt frem mer nordmennene. De var naive, godtroende og trege i oppfattelsen. Den gsng lo vi av det. I dag er jeg litt mer tilbøyelig til å tro at de hadde rett.

8

Her minner du mer om en gang vi besøkte Fosvarsmuseet en gang jeg gikk på barneskolen.

Guiden fortalte at de hadde oversatt en håndbok som tyskerne hadde med. Her sto det at de skulle fare varsomt frem mer nordmennene. De var naive, godtroende og trege i oppfattelsen. Den gsng lo vi av det. I dag er jeg litt mer tilbøyelig til å tro at de hadde rett.

8
Et land bygges på felles tankegang og tillit.
Norge er et veldig ungt land og "burde" fortsatt bli i tillit fasen.
Burde....

Kan dere anbefale en safe til hjemmebruk? Er det verdt å investere i en? En safe på 36 kg vil jo tross alt være 36 kg ekstra for innbruddstyvene å håndtere. Jeg har begrenset med plass, men vurderer en til oppbevaring av klokker, smykker, pass og lignende. Har sett på noe som dette:

Dersom du har begrenset plass så kan du kanskje vurdere å kjøpe lodd som du kan dytte inn i safen. To 50 kg lodd for eksempel:

Bare pass på at man ikke kan tippe safen, ellers burde du investere i en god del bobleplast :)

@Troglodytae Du kan jo berre bolte safen fast i betong eller med kraftige franske treskruer i bærende konstruksjon. Eventuelt lime den fast . En kompis limte en sånn liten safe/håndvåpen safe fast med tec 7 på boda . Mange år seinere når den skulle flyttes så kom både vegg og gulv ut sammen med safen. Vart en heil jobb med bajonettsag og kubein å bryte den laus.

• Haha
Reaksjoner: Ivar og Troglodytae
@Troglodytae Du kan jo berre bolte safen fast i betong eller med kraftige franske treskruer i bærende konstruksjon. Eventuelt lime den fast . En kompis limte en sånn liten safe/håndvåpen safe fast med tec 7 på boda . Mange år seinere når den skulle flyttes så kom både vegg og gulv ut sammen med safen. Vart en heil jobb med bajonettsag og kubein å bryte den laus.
Det er usikkert hva utleieren ville ha sagt om noen av delene. :LOL:

Men lodd løsningen kan kanskje fungere. (y)

• Liker
Reaksjoner: PinkBulldog
Som vanlig skled også denne tråden ut. Nå handler det om hvor tung en safe må være, og det originale spørsmålet har alle visstnok glemt.

La meg forsøke å få tråden på sporet igjen. Praksisen hos forsikringsselskapene varierer etter min erfaring, fra de som skal ha full dokumentasjon og et av barna i pant, til de som bare krever en verdivurdering av urmaker for å forsikre klokken. Det siste gjelder særlig for eldre klokker, hvor dokumentasjon enten ikke finnes, eller ikke lar seg oppdrive.

Prisene ser også ut til å variere, fra ikke-faen-om-vi-forsikrer-klokken-din, til noen hundrelapper i året for en ikke alt for kostbar klokke.

Jeg har noen ganger tenkt at det ikke er alle forsikringselskaper som har erfaring med å forsikre dyre gjenstander, som ikke er bil, båt, hus eller hytte, men klokker, smykker eller kunst.

Dén oversikten, og kanskje også en oversikt over selskapenes ulike krav, tror jeg hadde blitt satt pris på i denne tråden av flere.

Så får de som synes det er stas med en blytung safe opprette en egen tråd....

• Liker
Reaksjoner: gulenissen og DJ41
Sist jeg forsikret en klokke oppga jeg merke , modell og pris. Så var det greit.
Ta gjerne noen bilder av den så du kan bevise at du har hatt den sa hun. Ikke noe dokumentasjon ut over det. Ble ikke kvitt noen av barna.

• Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Som vanlig skled også denne tråden ut. Nå handler det om hvor tung en safe må være, og det originale spørsmålet har alle visstnok glemt.

La meg forsøke å få tråden på sporet igjen. Praksisen hos forsikringsselskapene varierer etter min erfaring, fra de som skal ha full dokumentasjon og et av barna i pant, til de som bare krever en verdivurdering av urmaker for å forsikre klokken. Det siste gjelder særlig for eldre klokker, hvor dokumentasjon enten ikke finnes, eller ikke lar seg oppdrive.

Prisene ser også ut til å variere, fra ikke-faen-om-vi-forsikrer-klokken-din, til noen hundrelapper i året for en ikke alt for kostbar klokke.

Jeg har noen ganger tenkt at det ikke er alle forsikringselskaper som har erfaring med å forsikre dyre gjenstander, som ikke er bil, båt, hus eller hytte, men klokker, smykker eller kunst.

Dén oversikten, og kanskje også en oversikt over selskapenes ulike krav, tror jeg hadde blitt satt pris på i denne tråden av flere.

Så får de som synes det er stas med en blytung safe opprette en egen tråd....
Ja for de har jo ikke statistikk som er grunnlag for prisingen.
Fra spøk til revolver er klokker blitt et allmannseie. Før hadde pampen i gata Rolex og bling, nå flyr kidsa rundt på nachspiel med Datejusten på slep.

Forsikringsselskapene er strenge på dokumentasjon da de har plikt til å avdekke hvitvasking, en del av dette er de klokkene som er tatt med på armen fra granca. Finnes også utallige klokker i Norge uten papirer, en portefølje full av slik er neppe kurant for et forsikingsselskap.

Kunden skal alltid dokumentere sitt tap i kroner, da er takst veldig kurant. Fordi man så en NOS 5513 gå for 300k midt i pandemien, betyr det ikke at subben du har på armen hver dag når du jobber som snekker har lik verdi.

Ta takst hos en fagmann, ha papirer i orden, eller lev med risikoen - ikke bli misfornøyd med at du ikke kan dytte risikoen over på et forsikringsselskap fordi du beit på "MVA-ukjent" på Finn.

"...nå flyr kidsa rundt på nachspiel med Datejusten på slep."

Litt parantes der:
Det er ikke noe nytt blant "kidsa" som selger dop, og som er dum nok til å flashe det ut. Altså små idioter som vet ikke en gang hvordan det skal ende for fingrene sine(eller mer) når kulen i rulletten lander på feil farge.
Men sånn tullebukk burde ikke generaliseres.
De andre som fikk sin Datejust på 16 årsdagen er ingen majoritet heller.
Langt unna.
Folk må ta seg en tur på videregående skolene, og se hvor mange Rolex er faktisk ekte😆 I dare you.

Og @holmby hadde rett i sin siste kommentar.
Fin ut selv hva du får av forsikringsselskapet ditt, med det du trenger å forsikre.
Hver sak er sin egen sak.

• Liker
Reaksjoner: holmby